۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۱۳۸۰۵
عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی:

سوء خلق و بد رفتاری عامل حبط اعمال خیر و فشار قبر است

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی سوء خلق و بدرفتاری با اطرافیان به ویژه اعضای خانواده را عاملی موثر در حبط اعمال خیر و فشار قبر دانست چراکه دیگران را در فشار و سختی می گذارد.
حجت الاسلام مسعوددعالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که عاقبت بخیری از مهمترین موضوعاتی است که در آیات و روایات مطرح شده است، گفت: احسان به والدین موجب عاقبت بخیری و صیانت از دین و ایمان انسان ها می شود.

حسن خلق؛ عاملی موثر در تقویت ایمان و سنگینی کفه اعمال

وی یکی از مهمترین عوامل تقویت ایمان و سنگینی کفه اعمال را حسن خلق دانست و با بیان این که انسان با اطرافیان باید معاشرت خوبی داشته باشد تا دیگران از اندیشه و فکر او استفاده کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر سوء خلق عامل انزجار دیگران می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که هیچ چیز سنگین تر از حسن خلق در کفه اعمال انسان نیست، خاطر نشان کرد: سوء خلق موجب ابطال اعمال عمر انسان می شود همانطور که مرحوم آیت الله پهلوانی، عبد صالح الهی بود که می گفت در خانه تند شدم و در حالتی به من گفتند 20 سال ناله و اشکت هدر رفت و همه نابود شد.

سوء خلق و بد رفتاری عامل حبط اعمال خیر و فشار قبر است

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که حبط اعمال حاصل همین سوء خلق و بد رفتاری با اطرافیان به خصوص خانواده است که عمل گذشته را باطل می کند، اظهار کرد: بسیاری از اوقات از آنچه که حرام است ضربه نمی خوریم چراکه آن را برای خودمان خط قرمز دانسته و هرگز به سمتش نمی رویم اما از آنچه حلال دانسته ایم آسیب می بینیم چراکه حد اعتدال و میزان منطقی مصرف آن را به درستی آنطور که باید رعایت نمی کنیم.

وی با بیان این که برخی اعمال ناپسندِ ناچیز و کم اهمیت در نظر ما، آثار زیانبار مادی و معنوی برای انسان به دنبال دارد، بیان کرد: تندخویی اثرات منفی فراوانی به دنبال دارد و بداخلاقی در عاقبت انسان تاثیر دارد چه بسا انسان های متدین به دلیل بداخلاقی و بد رفتاری به صورت ظاهری مومن از دنیا رفتند اما دچار فشار قبر شدند چراکه دیگران را در سختی گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که  بداخلاقی با دیگران به خصوص خانواده عامل فشار قبر است، گفت: خانه محل تربیت، رشد و ریاضت است و در خانه است که انسان نقاط ضعف و قوت خود را می فهمد و در صدد اصلاح آن بر می آید.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که بر اساس روایات در سفر، مسائل مالی و هنگام عصبانیت افراد را بشناسید چرا که رفتار و نحوه برخورد آنان در چنین مواقعی بروز و ظهور پیدا می کند، تصریح کرد:  آقایی می گفت اگر خانواده کسی پشت سرش نماز بخوانند من او را عادل می دانم چون در عین اطلاع از پیشینه اش، به او اقتدا می کنند.

زهد انسان نباید اعضای خانواده را در فشار و سختی بگذارد

وی با بیان این که بر اساس فرموده رسول الله(ص) اگر انسان باهمسرش بگو بخند داشته باشد این بهتر از اعتکاف در مسجد است، خاطر نشان کرد: مراقب باشید تا زاهد و عارف بودنتان موجب فشار به اهل خانه و سختی آنان نشود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که برخی رفتار های پسندیده در صورتی که حقوق خانواده را ضایع کند ناپسند است، بیان کرد: پیامبر(ص) زاهد ترین فرد بود اما با این حال بیش از همه به خانواده اش می رسید؛ سعی کنیم از آن رفتارهایی که موجب فاصله و انفکاک میان ما و خانواده مان می شود فاصله بگیریم و در خانه با اطرافیان اهل مدارا و خوشرویی باشیم.

انتقاد از حجم گسترده و وسیع طلاق عاطفی در کلانشهر ها

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که متاسفانه آمار طلاق در برخی از کلانشهرها فاجعه انگیز و اسف بار است، گفت: امروز در بسیاری از خانواده ها طلاق عاطفی رواج پیدا کرده در حالی که همسران باید طبیب یکدیگر باشند.

وی به آیه 19 سوره نسا «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَنْ يَأْتينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسي‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئاً وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فيهِ خَيْراً کَثيراً» اشاره و ابراز کرد: در این آیه خداوند متعال به مومنین می فرماید با یکدیگر خوب رفتار کنید و حتی اگر از طرف مقابل خود عادت زشت و ناپسند دیدید باز هم با یکدیگر به نیکی معاشرت کنید چه بسا که خداوند خیر فراوانی را در آنان قرار داده است.

خوشرویی اعضای خانواده با یکدیگر عامل حفظ شانیت آنان است

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که تعهد زوجین نسبت به یکدیگر باید مستحکم و همراه با محبت و دلسوزی باشد، گفت: صبوری اعضا خانواده نسبت به یکدیگر، آثار تربیتی و معنوی فراوانی به دنبال دارد و خوشرویی پدر و مادر، همسر و فرزندان به عنوان سه رکن اساسی خانواده موجب حفظ شانیت و جایگاه آنان در میان یکدیگر می شود./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات