۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۵۱۳۷۸۱
آیت الله حائری شیرازی:

تمدن بدون دین به توحش تبدیل می‌شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر دین را از جوامع انسانی حذف کنیم در نبود دین، تمدن تبدیل به توحش می‌شود.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی استاد حوزه علمیه قم ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) در کلاس درس اخلاق که بعد از ظهر امروز سه شنبه سوم مرداد ماه 96 در مسجد جامع اُزگل برگزار شد در خصوص تشریح دین، گفت: اگر دین را از جوامع انسانی حذف کنیم در نبود دین، تمدن تبدیل به توحش می‌شود.

وی افزود: انسان‌ها به واسطه دین یکدیگر را پیدا می‌کنند و با حذف دین یکدیگر را گم می‌کنند، به واسطه دین عداوت میان انسان‌ها تبدیل به محبت و در نبود دین، محبت‌ها تبدیل به عداوت و دشمنی می‌شود.

امام جمعه سابق شیراز با اشاره به عدم وجود عقل در میان وحوش و جانوران، عنوان کرد: علت کشتار بین جانوران به علت این است که غریزه دارند ولی روش و انتخابی که بر اساس آن غریزه خود را کنترل کنند، ندارند. عقل، کنترل کننده غریزه است.

وی با اشاره به سخن فیلسوف ایرانی حکیم ابوعلی سینا، گفت: بنا به سخن این حکیم ایرانی از حیوانی که قدرت و چنگ و دندان دارد ولی عقل ندارد، باید ترسید. امروز قدرت انسان به اندازه ساخت بمب اتم و موشک قاره پیما پیشرفت کرده است. حیوان اگر عقل ندارد قدرتش هم خطر زیادی ندارد.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه انسان اگر تربیت درست نداشته باشد خوی او از جانور بدتر خواهد شد، اظهار داشت: انسان به کمک قوه تفکر است که می‌تواند کلاهک هسته‌ای بسازد و به واسطه آن شهری را خاکستر کند.

وی در ادامه گفت: در عصر و زمان حاضر که علم و قدرت تا این حد پیشرفت کرده پس باید مهارکننده قدرت نیز رشد کند. قدرت بشر به واسطه علم هزار برابر گذشته شده است، بنابراین لازم است قدرتِ عقل هم هزار برابر نسبت به گذشته پیشرفت کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بنابراین به علت پیشرفت علم، نه تنها عصر بی‌نیازی از دین نیست بلکه عصر، عصر دین است، گفت: رشد علم سبب رشد قدرت شده و با رشد قدرت، کنترل کننده آن که عقل است می‌بایست رشد کند و عقل به واسطه دین رشد و تعالی می‌یابد.

وی در پایان با اشاره به اینکه عِقال، بشریت دین است، خاطرنشان کرد: حکومت لائیک بازدارنده ندارد و تمام فسادها در عالم به خاطر مهارنشدن قدرت از روی ظلم‌ها و تجاوزها است. قدرت امروزی را دین امروزی می‌تواند مهار کند./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات