۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۱۳۷۶۷

نشست «علما و صیانت از هویت اسلامی» در ترکیه برگزار شد

با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، نشست علمای دین و صیانت از هویت اسلامی در اتحادیه علمای ترکیه برگزار شد.
 نشست «علما و صیانت از هویت اسلامی» در ترکیه

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست «علمای دین و صیانت از هویت اسلامی» با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در استانبول در اتحادیه علمای ترکیه برگزار شد.

وابستگی فرهنگی ایران در استانبول در خبری اعلام کرد: این نشست روز یکشنبه، اول مردادماه، با همکاری اتحادیه علمای ترکیه (اهلادر) و  وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول، با حضور قریب به یکصد تن از علماء و شخصیت‌های فرهنگی و حجت‌الاسلام والسلمین اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و روحانی، مدیرعامل شبکه بین‌المللی ثقلین در سالن اجتماعات ساختمان اتحادیه علمای ترکیه برگزار شد.

در این نشست ابتدا حجت‌الاسلام شیخ قدیر آکاراس، دبیرکل اتحادیه علمای ترکیه با تشکر از حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به همکاری‌های دوجانبه این اتحادیه و وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول در زمینه‌های مختلف سیاسی اشاره کرد.

وی هدف از این نشست را تبیین شرایط امروز جهان اسلام و نحوه ایفای نقش علمای دین برای پاسداری از هویت اصیل اسلامی ذکر کرد و با اشاره به وضعیت اسفناک جهان اسلام و اختلافات درون امت اسلامی و اقدامات دشمنان اسلام برای به انحراف‌کشاندن ریشه‌های اصیل اسلامی، بر نقش مهم علما در مقابله با این چالش‌ها تأ‌کید کرد.

آکاراس رصد و پایش تحولات دینی و سیاسی را از وظایف مهم علما در این برهه برشمرد و بر ضرورت آنان حضور در محافل و مجامع مختلف اعم از میدانی و مجازی تأکید کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام اختری با سپاسگزاری از اهتمام نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به انجام فعالیت‌های فرهنگی و دینی در کشورهای مختلف، از توجه و تعاملات بسیار خوب وابستگی فرهنگی با مجامع اصیل شیعی و دینی ترکیه تمجید کرد.

وی در ادامه موضوع نشست را بسیار مهم دانسته و ابراز امیدواری کرد که این نشست در پیشبرد اهداف و مطالبات خویش موفق باشد و راهکارهای لازم را برای ترویج و پاسداری از اسلام اتخاذ کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به ارتباطات و تعاملات بسیار خوب ایران و ترکیه در ابعاد مختلف، همکاری‌های دو کشور و دو ملت را برای حل مشکلات فعلی جهان اسلام بسیار ضروری دانست.

حجت‌الاسلام اختری افزود: روابط دوستانه دو کشور، مورد خصومت و کینه دشمنان اسلام است و شما و ما باید به این مسأله توجه کنیم.

وی در ادامه به شرایط بسیار حساس امروز جهان اشاره و اظهار کرد: امروز فراگیری علوم و تعلیم و تربیت بسیار متفاوت شده است و پیشرفت‌ تکنولوژی فضای بسیار جدیدی را برای کودکان و سایر افراد کم سن و سال آورده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت تأکید کرد: به موازات تلاش‌های ما برای معرفی اندیشه‌های ناب اسلامی، دشمنان دین در طرف مقابل آثار و کتب ضاله و افکار انحرافی را به همان وسعت توسعه داده‌اند؛ بنابراین ما باید هوشیار باشیم و بدانیم که در موقعیت ویژه‌ای قرار داریم.

حجت‌الاسلام اختری به وظیفه اصلی علما که همان معرفی اسلام و صیانت از هویت اسلامی است، اشاره کرد و گفت: همه انبیاء و همه امامان هدفشان معرفی دین خدا و اسلام به مردم و هدایت انسان بود، ائمه هدی برای نجات اسلام از انحرافات شهید شدند.

وی افزود: در زمان امام حسین(ع) خوف از بین‌رفتن هویت اسلامی که بنی امیه به دنبال آن بود، وجود داشت؛ بنابراین امام قیام کرد. در آن زمان انحرافات زیادی در دین اسلام به وجود آوردند، بادهای تند جعل و تحریف حتی برای تحریف قرآن به راه انداختند. در زمان امام جعفر صادق(ع) یکصد گرایش مذهبی و فکری به وجود آمد و تابعین هر کدام مدرسه‌ای را ایجاد کردند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه به نقش امام جعفر صادق علیه السلام برای صیانت از دین اسلام و پاکسازی آن از انحرافات فکری اشاره و توضیحاتی را بیان داشت.

حجت‌الاسلام اختری همچنین گفت: امروز شرایط جامعه ما عوض شده است و وظیفه همه ما دفاع از هویت اسلام است، باید اسلام به طور کامل و با تمامی ابعاد معرفی شود.

وی اظهار کرد: فضای مجازی مهم‌ترین ابزار برای تحقق این هدف است، دشمنان به دنبال بی‌هویت‌ساختن دین اسلام هستند، یکی دیگر از کارهای ما بستن راه های نفوذ و بروز افکار شیطانی و بعد از آن پالایش اندیشه‌ها برای ارائه افکار اصیل است، علما باید همواره نقش هدایت‌گرانه و روشنگرانه خویش را انجام داده و با تعامل با عالمان از همه مذاهب مختلف اسلامی از هویت اسلامی پاسداری کنند./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات