۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۱۳۶۲۷
معاون امور روحانیون حوزه علمیه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی:

عفت و پاکدامنی حضرت معصومه بهترین الگو برای بانوان و دختران است

معاون امور روحانیون حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی با بیان اینکه پاکدامنی و عفت حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای بانوان و دختران است، گفت: بانوان و دختران باید بدانند که ارزش زن به عفت و پاکدامنی اوست.
تقدیری

حجت الاسلام محمد تقدیری معاون امور روحانیون حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و گرامیداشت روز دختر، گفت: همسران و دختران ائمه‌اطهار(ع) همواره در راستای اهداف والای آن حضرات به تبلیغ دین و هدایت مردم اهتمام ویژه داشتند.

وی افزود: با مطالعه سیره بانوان نمونه صدر اسلام حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) درمی‌یابیم که زنان و بانوان مکرمه خاندان عصمت و طهارت از آغاز همواره در کنار معصومین(ع) و همراه و یاور ایشان بوده‌اند.

معاون امور روحانیون حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه حضرت معصومه(س) یکی از زنان پاکدامن اسلام است، ابراز کرد: ایشان دختر حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) و به عنوان خواهر امام رضا(ع) زندگی کاملا پاک و شفافی داشتند به طوری که در نزد پدر بزرگوارشان بسیار عزیز بودند.

حجت الاسلام تقدیری ادامه داد: دو نفر از معصومین(ع) درباره دخترانشان فرمودند "فداها ابوها، پدرش به فدایش" حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در مورد دخترانشان حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت معصومه(س) این عبارت بسیار زیبا را بیان فرمودند.

وی با بیان اینکه علل مختلفی سبب هجرت حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم شد، گفت: امام رضا(ع) با فشارها و سختگیریهای مامون عباسی مجبور به پذیرش ولایتعهدی شدند بر همین اساس از مدینه به سوی توس هجرت کردند. یکسال پس از هجرت امام رضا(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) که رابطه بسیار عمیق عاطفی آمیخته با عشق و علاقه با برادرشان امام رضا(ع) داشتند نتوانستند دوری از ایشان را تحمل کنند و به قصد زیارت و ملاقات مجدد مدینه را به سوی خراسان ترک گفتند.

معاون امور روحانیون حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: لازم به ذکر است که برخی از مورخین گفته‌اند هجرت ایشان به قصد دیدار برادر ظاهر قضیه بود و باطن قضیه آن است که این بانوی عظیم شان همچون حضرت زینب(س) تصمیم داشت راه برادر را احیا کند از این رو مسیر حرکت ایشان غیر از مسیر حرکت برادر بود و از مسیری آمدند که به ساوه و بعد از آن هم به قم ختم شد هر چند که مقصد نهایی سفر ایشان خراسان بود اما ایشان در ساوه بیمار شدند و در شهر قم دار فانی را وداع گفتند.

حجت الاسلام تقدیری اضافه کرد: حضرت معصومه(س) در مسیر خود از شهرهای مختلفی گذشتند و در تمام طول این مسیر به روشنگری در باب مسائل روز، علت هجرت امام رضا(ع) و تبلیغ دین پرداختند بنابراین حقیقت این سفر هرچند به ظاهر راهی برای رسیدن و ملاقات با برادر بود اما در باطن توسعه و ترویج فرهنگ امامت در شهرهای مختلف ایران بود.

وی با اشاره به شاخصه‌های شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س)، اظهار داشت: حضرت در ابعاد مختلف زندگی فردی بسیار دانشمند، خودساخته، پاکدامن و مودب به آداب شرع و اخلاق بودند به گونه‌ای که از نظر علمی در غیاب پدر سوالات کسانی که از امام هفتم(ع) سوال داشتند با استدلال پاسخ می‌دادند وقتی که امام موسی‌بن‌جعفر(ع) پاسخهای ایشان را شنیدند فرمودند "فداها ابوها" و اظهار شعف و رضایت کردند.

معاون امور روحانیون حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تاکید بر اینکه دختران باید بدانند که زنان از دیدگاه اسلام هیچ حد و مرزی برای تحصیل و رشد علمی ندارند، گفت: روایتی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است ؛ "طلب العلم فریضه علی مسلم و مسلمه، طلب علم بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است" دختران ما می‌توانند در این بعد از ابعاد زندگی حضرت معصومه(س) نیز الگوپذیری داشته باشند چرا که در رشد علمی هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

حجت الاسلام تقدیری درخصوص مساله پاکدامنی و عفت حضرت که گوهر گمشده زمان کنونی برخی بانوان است، تصریح کرد: بانوان و دختران عزیز باید بدانند که ارزش زن به عفت و پاکدامنی اوست، در این بعد نیز حضرت معصومه(س) می‌توانند الگوی بسیار مناسبی برای بانوان ما باشند، از نظر اعتقادی کلمه معصوم و معصومه بر پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع) و حضرت زهرا(س) صدق می‌کند اما بعضی گفته‌اند که حضرت فاطمه معصومه(س) به قدری پاکدامن و باتقوا بودند که این کلمه معصومه را در مورد ایشان به کار بردند.

وی دهه اول ذی‌قعده که از تولد حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و به تولد حضرت امام رضا(ع) ختم می‌شود به نام دهه کرامت نامگذاری شده است جالب است بدانید که نجمه خاتون(س) یکی از همسران امام موسی‌بن‌جعفر(ع) هستند که تنها دو فرزند داشتند که امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بودند. توصیه من به همه خانمها و آقایان این است که رابطه خواهر و برادری را ارج بنهند از یکدیگر باخبر باشند احوال هم را بپرسند و هیچ وقت دچار قهر و دوری با هم نشوند./۸۰۷/ت302/ب1

ارسال نظرات