۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۱۳۶۱۴
کوتاه نوشت؛

عامل پنهان اضطراب‌ها

یکی از علت های پنهان افزایش بی رویه اضطراب و استرس، «بخل» است که در کمین انسان ها قرار گرفته است؛ افراط در دستیابی به خواسته ها انسان را نگران می کند.
اخلاق اجتماعی، جامعه، سبک زندگی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بهروز دلاور پژوهشگر حوزه علمیه قم در یادداشت کوتاه خود با تبیین روایتی از امیر مؤمنان(ع)، «بخل» را عامل پنهان استرس و اضطراب نامید.

قال امیر المؤمنین علی (علیه السلام): البُخلُ عارٌ؛ تنگ نظرى و بخل ننگ است. (نهج البلاغه، حکمت ۳)

امروزه یکی از کلیدی‌ترین واژه های زندگی بشر، آرامش و امنیت به شمار می رود. بدین معنا که یکی از بزرگ‌ترین اهداف انسان، دستیابی به آرامش و امنیت است. متأسفانه با توجه به حاکمیت سبک زندگی غربی در جوامع بشری، افزون بر اینکه آرامش انسان ها تأمین نشده است؛ بلکه در نقطه مقابل روز به روز اضطراب ها و استرس ها در حال افزایش است. در این حال، طبیعی است که همه سرگردان هستند که چه عواملی باعث رشد اضطراب و استرس می شود.

اگر خودمان را در کانتکس نگرشی دین مبین اسلام قرار دهیم، یکی از علت های پنهان افزایش بی رویه اضطراب و استرس، صفت زشت بخل است که در کمین انسان ها قرار گرفته است؛ افراط در دستیابی به خواسته ها، انسان را نگران می کند.

شاید بارها دیده باشید که انسان های بخیل به دنبال آن هستند که اموال و آنچه که متعلق به ایشان است را از دست ندهند حتی در برخی از موارد به قیمت از دست دادن جانشان. حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: بخل و چسبیدن به دارایی ها مادی و معنوی برای انسان ننگ به شمار می رود.

در سیستم اخلاقی دین اسلام، هنگامی که خداوند متکفل روزی انسان هاست، هنگامی که خداوند رزق مادی و معنوی انسان را متناسب با ظرفیت های وجودی او تقسیم نموده است، هنگامی که هدف اصلی زندگی انسان ها، پرستش خداوند تعریف شده است و نیز هنگامی که عمر دنیایی انسان کوتاه و هر لحظه امکان دارد که از این دنیا رخت بربندد، چه لزومی که دارد که دلبسته اموال و دارایی های خود شده، و خود را نسبت به توفیقات زیادی از جمله بخشش اموال، بی نصیب بگذارد؟!/۹۱۸/پ۲۰۰/س

ارسال نظرات