۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۵۱۳۵۷۰
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

عرب و عجم دو بال امت اسلامی هستند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در شرایط فعلی فوری ترین و مهمترین امر برای شیعه و سنی و جهان اسلام، تشکیل یک امت واحده اسلامی متناسب با الگوی قرآنی است.
مبلغی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با جمعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشورهای پاکستان با بیان اینکه تمرکز انقلاب اسلامی ایران بر تشکیل امت واحده یک اصل خدشه ناپذیر است، گفت: حضرت امام راحل و رهبرمعظم انقلاب اسلامی بر تقریب مذهب اسلامی، تشکیل امت واحده اسلامی و اتحاد میان مسلمانان تاکیدات اساسی و جدی داشته و دارند.

وی ادامه داد: مقصود انقلاب اسلامی ایران از تشکیل امت واحده تنها حول محور یک مذهب خاص نیست بلکه امتی با همه  مذاهب، قومیت ها، زبان ها و کشورها را مورد توجه قرار داده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی در مورد چرایی عدم موفقیت جهان اسلام در تشکیل وحدت فراگیرگفت: یکی از دلایل ناکامی جهان اسلام در ایجاد وحدت فراگیر میان امت اسلامی، این است که منطق و نگاه دین به وحدت را خوب فهم نکرده و نظریه زیرساخت ساز امت اسلامی در نگاه ها، اندیشه ها و سلوک  ما حضور جدی و قوی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: از سوی دیگر، در جهان اسلام اخلاق اجتماعی به عنوان پیوند دهنده امت، جای خود را به تعصب و نفی مذاهب دیگر داده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: حرف اساسی انقلاب اسلامی این است که ما چه چیزی از کشورهای اروپا کم داریم که با وجود این پشتوانه های مهم دینی، تاریخی و تمدنی تاکنون نتوانسته ایم یک امت  واحد اسلامی را تشکیل دهیم

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی با وجودی که از اقوام و سرزمین های متعددی تشکیل شده اند ولی در عمل  یک اتحادیه قوی به نفع خود را در جهان رقم زدند، درحالی که جهان اسلام با این پشتوانه های قرآنی، دینی و آسمانی، تاریخ درخشان، امکانات وسیع، تعدد وتنوع کشورها و سرزمین های آباد  هنوز نتوانسته است به سمت تشکیل امت واحده اسلامی برود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: امروز اگر امت اسلامی با تکیه بر قران کریم به صحنه بیاید پایدارترین و پیشرفته ترین زندگی را به عنوان امت تشکیل خواهد داد و در شرایط فعلی فوری ترین و مهمترین امر برای شیعه و سنی،  تشکیل یک امت واحده اسلامی متناسب با الگوهای قرآنی است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به تلاش دشمنان برای اختلاف قومیتی میان اسلام نیز گفت: عرب و عجم دوبال مهم در جهان اسلام هستند و تجربه نشان داده هر وقت عرب و عجم با یکدیگر ارتباط بیشتر و مناسبات بهتری داشته باشند، اسلام در جهان درخشش بیشتری پیدا کرده است.

وی گفت:  در مقابل هر گاه میان قومیت های اسلامی، اختلاف ایجاد شده است، دیگران سواستفاده کرده و به ضرر دین تمام شده است، بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان، باید فاصله عرب و عجم را کاهش دهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد داد: باید در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و در سطح رسانه ها، به سمت نظریه پردازی در مورد برخی عناوین مهم مانند بحث عرب و عجم و امت اسلام بروند و هر اندازه که ما در این زمینه کوتایی کنیم به نفع صهیونیسم و استکبار جهانی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اولین اقدام پیامبر اسلام (ص) تشکیل امت اسلامی بود و بدون تشکیل امت، کاری نمی توان انجام داد.

وی با بیان اینکه در قرن دوم همه مذاهب داخل امت اسلامی بودند، گفت: هر کوشش برای خارج کردن مذاهب و یا بخشی از مذهب از دل امت اسلام، خلاف سیره پیامبر (ص) و آیات قرآنی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: در امت اسلامی همه روابط بین افراد و مجموعه ها بر اساس اصل اخوت بنا شده است و بجز دین اسلام، هیچ دین دیگر چیزی به نام اخوت را مطرح نکرده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه روابط امت بر اساس اخوت اسلامی شکل گرفته است باید در صورت اختلاف، همه تلاش ما اصلاح و رفع اختلاف بین امت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به آیه 10 سوره حجرات گفت: قرآن کریم می فرمایند؛ مومنان با هم برادر هستند و در صورت اختلاف باید بین آنها اصلاح صورت گیرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با ظهور خود با نگاه به امت اسلامی، ایجاد اخوت بین اعضای امت و حل اختلافات در قالب تقریب مذاهب اسلامی به میدان آمده و در این راه تلاش های گسترده ای را انجام داده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همه تلاش های ما اعم از دانشگاهیان، علمای حوزه، اصحاب رسانه، سیاستمداران، فرهنگیان و نخبگان باید حرکت به سمت تشکیل امت واحده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: تشکیل امت اسلامی نیازمند رعایت اصولی مانند اخوت و تقریب مذاهب اسلامی است و اگر این دو را بپذیریم می توانیم بر بسیاری از توطئه ها، فائق آییم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:اگر تابع پیامبر اسلام (ص) باشیم باید اولین و فوری ترین امر برای ما تشکیل امت اسلامی باشد، وقتی در امت اسلام اقوام مختلف مانند عرب و عجم حضور دارند باید درون امت اسلامی همه اقوام جای بگیرند.

آیت الله مبلغی یادآورشد :از انجا که امت دارای زمینه های جغراقیایی مرزبندی شده ای است ما وقتی از امت اسلامی حرف می زنیم همه این مرزهای جغرافیایی را به رسمیت می شناسیم.

 وی اظهار داشت: از آنجا که هر کشوری دارای نظام سیاسی مستقل است انقلاب اسلامی در زمان سخن از امت اسلامی، هیچگاه دنبال آن نیست که نظام های سیاسی مربوط به جهان اسلام را تضعیف و یا خود را در رویارویی با آنها قرار دهد.

وی ادامه داد: قرآن کریم می فرماید امت اسلامی باید در درون خود اقوام، مذاهب، زبان ها و کشورهای مختلفی را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: بسیاری از تبلیغات  جهانی به صورت نادرست و خلاف مدعی هستند که انقلاب ایران دنبال گسترش تشیع است، در حالی که شرایط کنونی ارتباطات و حمایت های ایران از سنی مذهبان در جهان بیشتر از حمایت از شیعه است، زیر حمایت از شیعه ممکن است مخاطراتی را برای نگاه بر مایه امت ایجاد کند.

وی ادامه داد: تجربه چند ساله اخیر از زمان سید جمال الدین اسد آبادی تا دوران انقلاب اسلامی حاکی از آن است که باید بکوشیم قبل از هر چیز، وحدت امت اسلام را تا جایی که ممکن است، مستقر کنیم زیرا بدون تمرکز بر وحدت، تتلاش های دیگر موفقیت آمیز نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به جایگاه پاکستان در وحدت اسلامی گفت: پاکستان کشور بسیارمهمی برای جهان اسلام است و در موردی بالاترین نداهای وحدت امت را سرداده است.

وی افزود: در میان شخصیت های پاکستانی شخصیت های کم نظیری مانند اقبال لاهوری وجود دارد و زمانی که اقبال به صحنه اتحاد اسلامی وارد شده حجم خطرات و توطئه ها علیه امت اسلامی بسیار کمتر از امروز بود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: اگر آن روز یک اقبال لاهوری از پس اختلافات میان جهان اسلام  برمی آمد امروز جهان اسلام به چند اقبال لاهوری دیگر نیازمند است و پاکستان ظرفیت پروراندن اقبال لاهوری های زیادی را در دل خود دارد.

وی گفت: بسیار جای تاسف است که از سرزمین وحدت خیز پاکستان به جای  اقبال لاهوری ها، دست هایی گروه هایی را در جهت اختلاف امت برمی انگیزانند.

در این دیدار که نخبگانی از کشور چین هم حضور داشتند آیت الله مبلغی مسلمان چین را از خوشنام ترین مسلمانان و اقلیت های اسلامی دانست و گفت: آگاهی و سطح فکر مسمانان چین برای همزیستی با اتباع دیگر زبانزد است./۹۰۷/۱۰۱/ب۲

ارسال نظرات