۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۵۱۳۵۴۳
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

امکانات کشور باید در راه خدمت به مردم هزینه شود

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مردم جامعه مشکلات و نیازهای زیادی دارند که باید با استفاده از امکانات داخی کشور برطرف شود؛ زیرا انتظار کمک از طرف دشمنان خارجی، انتظاری بیهوده است.
آیت الله محمدعلی اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور، دوشنبه شب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن کریم که در مسجد و کتابخانه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، اظهار کرد: زندگی پیامبر گرامی اسلام الگو و نمونه کاملی برای زندگی فردی و اجتماعی افراد است، همه ما که مدعی پیروی از آن حضرت هستیم باید رفتار ایشان را در همه ابعاد الگوی خود قرار دهیم.

وی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) دارای علم نخستین و آخرین بود، این سخن به آن معنا است که هیچ علمی در عالم وجود از ایشان پنهان نبود، چنین فردی با این عظمت علمی در شب معراج به آسمانها رفت و در همه عالم گذر کرد و همه عوالم را هم از نزدیک دید، پس وقتی به ایشان لقب پیامبر خاتم داده می‌شود، بیهوده نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم  ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) از نظر خلقت ظاهری هم در همه عالم وجود بی‌نظیر بودند، زیبایی ایشان بی مثال بود، از سوی دیگر به اصطلاح اطباء، مزاج پیامبر(ص) اعدل امزجه بود یعنی مزاج جسمانی ایشان کاملاً متعادل بود.

آیت الله اسماعیلپور بیان کرد: یکی از بارزترین ویژگیهای پیامبر اسلام(ص) حُسن خلق ایشان بود، اخلاق اجتماعی نبی خاتم(ص) همه افراد را به سوی ایشان جذب می‌کرد؛ بنابراین مجموعه خصلتهای ظاهری و باطنی ایشان به همراه عنایات ویژه الهی در حق آن حضرت، او را لایق مدیریت همه عالم وجود کرده بود.

وی اضافه کرد: ویژگیها و محسنات اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و رفتاری پیامبر اسلام(ص) سبب شده است که اکنون پس از گذشت بیش از هزار و چهارصد سال هر روز سه بار نام ایشان در اذان و اقامه و نمازها برده می‌شود، اسلام برای همیشه ماندگار است و خداوند حمایت قاطع خود را از این دین وعده داده است اما باید انسانها در مدت کوتاه عمر خود در برابر این آیین آزموده شوند وگرنه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این آیین الهی برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: فردی مانند پیامبر اسلام(ص) که واجد این همه سجایای اخلاقی و عرفانی بودند و در نزد خداوند تا این اندازه مقرب بودند، وقتی شهر مکه را فتح کردند خانه ابوسفیان را که سرکرده مخالفان اسلام بود را به عنوان محل امن اعلام کردند؛ برخی افراد به این رفتار پیامبر(ص) ایراد گرفته‌اند که چرا ایشان وقتی قدرت را در دست گرفتند، فردی مانند ابوسفیان و عوامل او را به قتل نرساندند و یا وقتی که ایشان از باطن افراد آگاه بودند چرا مخالفان حضرت علی(ع) را به قتل نرساندند تا ایشان مدت 24 سال خانه نشین نشوند؟

آیت الله اسماعیلپور اضافه کرد: در پاسخ این افراد باید بگوییم بر اساس یک قاعده کلی در حکومت و زمامداری، فردی که بر یک قوم مسلط می‌شود باید کاری کند که مردم آن منطقه با او همکاری کنند، کسی که می‌خواهد بر مردمی حکومت کند باید بداند که هر یک از افراد جامعه به شیوه‌های مختلفی فکر می‌کند بنابراین باید با پذیرش این واقعیت کاری کند که مردم تحت امر او متحد و منسجم باشند زیرا در غیر این صورت اساس حکومت از بین خواهد رفت.

وی گفت: ظاهر و باطن افراد با هم فرق می‌کند پیامبر اسلام(ص) در آن زمان یک زندگی ظاهری داشتند که همه آن را می‌دیدند، اما قبل از نبوت نیز به نحوی به ایشان وحی می‌شد؛ خداوند تبارک و تعالی به رسول اکرم(ص) امر می‌کند که مردم را به دین اسلام دعوت کن اما متأسفانه آنها پیامبر خدا(ص) را با آن همه عقل و علم، اذیت و آزار دادند و آن حضرت در مقابل این همه آزار برای هدایت آنها دعا می‌کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر کسی علم و قدرتش او را مغرور نکند، می‌تواند برای قوم خویش دعا و آنها را به راه مستقیم هدایت کند، مشکلات و سختیهای موجود مختص به این عالم است و نباید انتظار داشت همه مشکلات حل و فصل شود اما آنچه اهمیت دارد لزوم توجه به فرمان خداوند و دلسرد نشدن از ادامه مسیر بندگی و عبادت است.

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: همه مردم علاوه بر علوم ظاهری و دانشگاهی باید به دنبال علوم باطنی و صفای نفس نیز باشند، راه دست یابی به این علوم نیز بر هیچ کس بسته نیست؛ اما کسانی که علوم ظاهری را فرا می‌گیرند باید آن را در راه خدا و برای رضای او استفاده کنند تا این علوم ظاهری مقدمه‌ای برای رسیدن به علوم باطنی و صفای نفس باشد.

وی در ادامه با انتقاد از برخی از کم کاریها و تصمیمات اشتباه در خدمت به جامعه تأکید کرد: سختیهای زندگی برای کسانی که برای رضای خدا کار می‌کنند، اسان می‌شود، نان حلال از راه درست به دست می‌آید و کسانی که از امکانات و شرایط این کشور استفاده کرده‌اند باید از نظر شرعی خدمت به جامعه خود را مقدم از خدمت به جامعه کفر بدانند./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات