۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۱۳۳۳۲
نایب رییس اتحادیه علمای بلاد شام درگفت‌وگو با رسا:

عادی سازی روابط با اسرائیل خیانت به امت اسلامی است/ علما در حمایت از فلسطین به‌پا خیزند

عالم اهل سنت فلسطین با اشاره به خیانت عربستان در عادی سازی روابط با اسرائیل تاکیدکرد که علما در حمایت از مساله فلسطین باید به پا خیزند.
شیخ عبدالله کتمتو

شیخ عبدالله کتمتو، نایب رییس اتحادیه علمای بلاد شام در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، با اشاره به حوادث جمعه خشم در فلسطین و بسته‌شدن درب مسجدالاقصی از سوی نظامیان اسرائیلی گفت: همگی می‌دانیم که رژیم صهیونیستی در تمام این سال‌ها وضعیت کشورهای اسلامی را به دقت تحت نظر داشته و همواره به دنبال ایجاد شکاف و اختلاف میان مسلمانان بوده است. قبل از حوادث جمعه خشم، شما دیدید که نظامیان اسرائیلی درب‌های مسجدالاقصی را بسته و امام جمعه مسجد الاقصی را بازداشت کردند. در این میان تنها واکنش کشورهای اسلامی صدور بیانیه‌های متعدّد در محکومیت این اقدام بود که این گمانه‌زنی را در میان اسرائیلی‌ها ایجاد کرد که جهان اسلام نسبت به مسائل اساسی خود اهتمام چندانی ندارد. پس از مدتی رژیم صهیونیستی اقدام به نصب گیت‌های امنیتی در ورودی مسجدالاقصی کرد که این مساله با مخالفت شدید فلسطینی‌ها مواجه شد. در سایه اعتراض‌های مردمی اما نظامیان اسرائیلی روز‌به‌روز تدابیر امنیتی را تشدید و مردم را به شدت سرکوب کردند.

وی عملیات استشهادی جمعه خشم فلسطین را فصل جدیدی از انتفاضه سوم دانسته و افزود: الان دشمن صهیونیستی بسیار نگران است که حوادث جمعه خشم در فلسطین، به نقطه عطفی در تاریخ انتفاضه سوم تبدیل شود. با این وجود، رژیم صهیونیستی تمام توان و همّت خود را  به برقراری ارتباط با کشورهای عربی معطوف کرده است تا با عادی سازی روابط با حاکمان عربی بتواند از موجودیّت خود دفاع کند. اسرائیل امیدوار است تا کشورهای عربی همسو با سیاست‌هایشان اقدامات جهادی در فلسطین را محکوم کنند اما اگر احساس کند که عملیات شهادت طلبانه به یک الگو تبدیل می‌شود قطعا رویکرد دیگری را اتخاذ خواهد کرد. امت اسلامی و کشورهای مسلمان باید از استمرار عملیات استشهادی جمعه خشم حمایت کنند.

عربستان سعودی مجری سیاست‌های اسرائیل در منطقه است
نایب رییس اتحادیه علمای بلاد شام در ادامه با اشاره به سیاست‌های عربستان سعودی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل و تاثیر آن بر مساله فلسطین و منطقه خاطر نشان کرد: در ابتدا بایستی میان مردم عربستان و خاندان آل‌سعود که حاکمیت عربستان را در اختیار دارند تمایز قائل شویم. عربستان سعودی تا پیش از دو سال قبل به صورت پنهانی با مسؤولان امنیتی اسرائیل ارتباط داشتند اما از دو سال قبل تا به امروز ارتباط میان این دو کشور آشکار شده است. هدف از این ارتباط نیز اجرای پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی برای تجزیه و نابودی جهان اسلام است و عربستان نیز به ابزاری برای این پروژه تبدیل شده و کمتر کسی است که این موضوع را نداند. در همین هفته گذشته مسؤولان دینی و سیاسی عربستان سعودی برای مسائل داخلی و یا حلال و حرام خود جلسات مختلفی برگزار کردند اما یک جلسه ساده برای بررسی حوادث اخیر فلسطین و قدس اشغالی برگزار نکردند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی خاورمیانه، هیچ تلاشی از سوی عربستان سعودی برای تشکیل ائتلاف اسلامی با هدف حمایت از آرمان فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در طول این سال‌ها صورت نپذیرفته است. سیاست عربستان و کشورهای عربی همسو با آن مبتنی بر سرکوب شدید مردم، ادعای حمایت از مسائل جهان اسلام و رهبری امت اسلامی است اما در عمل تنها به دنبال حفظ حاکمیت خود هستند. عربستان و موافقان آن غلامان حلقه به گوش اسرائیل، انگلستان و آمریکا هستند لذا ما هیچ انتظاری از آنها برای حمایت از فلسطین نداریم زیرا دستان آنها به خون بیگناهان آغشته است. جهان اسلام باید برای حمایت از فلسطین به پا خواسته و در دفاع از مقدسات اسلامی کوتاهی نکند.

شیخ کتمتو با تبیین وظیفه علما و نخبگان در برابر مساله فلسطین اظهار داشت: فلسطین سرزمینی عربی ـ اسلامی است که به دست مسلمانان فتح شده است. علما باید در مسائل روز اظهار نظر کنند. عالم کسی نیست که در گوشه‌ای بشیند و تنها احکام دینی را برای مردم بازگو کند. وظیفه عالم دینی آن است که افکار عمومی را جهت‌دهی کند. در طول تاریخ همواره علما وظیفه هدایتگری و روشنگری را بر عهده داشتند که باید به این وظیفه خود عمل کنند. در روزهای اخیر شاهد برگزاری نماز جماعت با هدف اعلام همبستگی با فلسطین بودیم. در سوریه بسیاری از علما در مورد جایگاه قدس و وظیفه امت اسلامی در برابر آن سخنرانی کردند. بسیاری از علمای جهان اسلام حامی فلسطین و حامی محور مقاومت بوده و این علما کسانی هستند که مردم به آنها ایمان داشته و سخنانشان را گوش فرا می‌دهند. امیدواریم که وحدت و همدلی میان علما رفته رفته افزایش یابد تا شاهد موضع‌گیری‌های واحد در مورد مسائل جهان اسلام باشیم./981/ب914/ر

گفت‌وگو: محمد رایجی

ارسال نظرات