۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۵۱۳۳۲۰
نماینده لنجان در مجلس:

حمایت از تولیدات داخلی بهترین راه مقابله با نقض برجام است

محسن کوهکن گفت: در صورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی، حتی اگر برجام به نتیجه نرسد نه تنها آسیبی به کشور وارد نشده بلکه قدم‌هایی در جهت رونق اقتصادی، اشتغال و تولید داخلی برداشته‌ شده است.
کوهکن

محسن کوهکن، نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص وظیفه دولت در برابر نقض آشکار متن و روح برجام توسط ترامپ، گفت: وظیفه دولت چیزی جز اجرای قوانین و مقرراتی که مصوبه مجلس شورای اسلامی و هشت بند اضافه شده توسط مقام معظم رهبری در قالب شورای نظارت، تصمیم‌گیری، گزارش‌دهی و در نهایت اجرایی کردن آن است، نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت اصرار دارد همه مشکلات اقتصادی جامعه را به موضوع برجام گره بزند، اظهار داشت: با فرض اینکه توجیه دولت برای حل مشکلات اقتصادی، گره زدن آن به موضوع برجام باشد، این مسئله به دلیل نوع نگاه و استدلال‌های برخی مسؤولان دولتی است که حل مشکلات اقتصادی را مستلزم حجمی از سرمایه‌گذاری می‌دانند که از منابع داخلی تأمین نمی‌شود و یا سرمایه‌گذاری خارجی را به علت کم بودن بهره آن به منابع بیرونی سوق می‌دهند.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه با تصریح اینکه نمی‌توان اصل بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری خارجی را نفی کرد، اظهار داشت: لازم است درهمه ساز و کارهای لازم به لحاظ حل موانع تولید، کسب و کار، اصلاح قوانینی نظیر کار، تأمین اجتماعی، بیمه و سیستم بانکی از بیشترین حد و ظرفیت توان داخلی استفاده کنیم و هم‌ارز و موازی آن از منابع خارجی نیز بهره ببریم.

وی نسبت به نقض تعهدات برجام از سوی آمریکایی‌ها انتقاد کرد و ابراز داشت: چنانچه به بیشترین ظرفیت توان داخلی فعلیت ببخشیم به یقین با اتکای بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌ها به منابع داخلی، نه تنها آسیب نمی‌بینم بلکه به نوعی  اصلاح ساختار اقتصادی و سرمایه‌گذاری در داخل کشور را قوت بخشیدیم. در چنین شرایطی اگر برجام نیز به نتیجه برسد، سرمایه گذاری خارجی با انتقال تکنولوژی روز مکمل سرمایه‌گذاری داخلی خواهد بود.

کوهکن افزود: در این وضعیت طرف‌های مقابل وقتی ببیند تکیه ما به توان داخلی است و تنها در هنگام ضرورت به آنها مراجعه می‌کنیم، یک امتیاز بزرگ برای ما محسوب می‌شود اما اگر ببیند ما ناچار و محتاج به آنها هستیم، طبیعتاً شرایط سخت‌تری را قرار می‌دهند تا سود بیشتری ببرند؛ این تنها در شرایطی است که مسائل اقتصادی تابع مسائل سیاسی نباشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر اتفاقی برای برجام بیفتد، لازم است به حکم منطق اقتصادی و ایستادن بر استقلال و دفاع از هویت اسلامی و ملی مردم، اساس را بر توان داخلی بگذاریم، عنوان کرد: براساس ضوابط، مقررات و موانع نباید انتظار داشته باشیم تا وقتی که موانع و شرایط را سامان نداده‌ایم به شرایط مطلوب در وضع موجود دسترسی پیدا کنیم؛ برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید اصلاحات اقتصادی را در چارچوب انجام دهیم.

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی، تصریح کرد: در چنین وضعیتی حتی اگر برجام به نقطه صفر یا زیر صفر برسد نه تنها آسیبی به کشور وارد نشده بلکه از فرصت‌ها و زمان‌ها برای دور ماندن از گزند دشمن استفاده و قدم‌هایی در جهت رونق اقتصادی، اشتغال و تولید داخلی برداشته‌ شده است.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: اگر برجام سامان گرفته و تعهدات آن عملی شود، بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی توسط به فعلیت رساندن توان‌های بالقوه فراهم و نیاز مازاد برنامه‌ای برای وضع مطلوب‌تر آماده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این شرایط این ما هستیم که برای طرف خارجی حدود تعیین می‌کنیم چون در وضع احتیاج، اضطرار و اجبار نبوده و در شرایط بهتر آنها را دعوت به همکاری در مسائل اقتصادی کرده‌ و از موضع قدرتمندتری می‌توانیم ظاهر شویم./966/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات