۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۱۳۲۹۷
گزارش رسا از همایش «نقش حوزه انقلابی در تحقق دولت مقاومت»؛

از نقش مردم در تداوم انقلاب تا نقشه های دشمن برای نفوذ و استحاله انقلاب

همایش «نقش حوزه انقلابی در تحقق دولت مقاومت» با حضور مدیران حوزه های علمیه، مسؤولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسؤولان بسیج طلاب و روحانیان کشور به مدت دو روز در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد.
همایش مدیران حوزه های علمیه، مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه و بسیج طلاب و روحانیون سپاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین گردهمایی مدیران حوزه های علمیه، مسؤولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسؤولان بسیج طلاب و روحانیان کشور با عنوان «نقش حوزه انقلابی در تحقق دولت مقاومت» طی دو روز و با برگزاری نشست های تخصصی و سخنرانی مسؤولان کشوری برگزار شد.

در این نشست آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، آیتالله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، سردار غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفان، حجت الاسلام ملک دار مسؤول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه و سردار سپهر معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه به ایراد سخنرانی پیرامون موضوعات مختلف پرداختند.

برگزاری کمیسیون ها و نشست های تخصصی ساختاری و تشکیلاتی سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیان کشور و نشست های تخصص حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه از دیگر برنامه های این همایش دو روزه بود.

رسالت روحانیان در امتداد رسالت انبیا

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری به عنوان یکی از سخنرانان این همایش، رسالت روحانیان را در تداوم رسالت انبیا الهی دانست و فعالیت روحانیان بسیجی را بسیار ارزشمند خواند و دارای اجر عظیم الهی دانست.

تحمل مشکلات فراوان توسط انبیا در مسیر هدایت جامعه و ادامه این مسیر سخت همراه با تلاش شبانه روزی از دیگر موضوعاتی بود که مورد تأکید حجت الاسلام والمسلمین مروی قرار گرفت.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری از لزوم کشف استعداد ها در حوزه به عنوان یک راهبرد و رسالت اساسی حوزه سخن به میان آورد و هدایت جامعه را برمبنای استفاده از این استعدادها میسر دانست.

وی دعوت جوانان پاک و خوش ذوق به تحصیل در حوزه را به عنوان یکی از رسالت های مسؤولان حوزه معرفی کرد و در ادامه سخنان خود به بیان مؤلفه های انقلابی گری در طلاب پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین مروی حفظ حوزه علمیه از آسیب ها را به عنوان مهم‌ترین روش حفظ انقلاب دانست و اشاره ای به سخن رهبر پیرامون آسیب دیدن انقلاب و نظام در صورت آسیب دیدن حوزه، داشت.

وی در پایان سخنان خود با دست گذاشتن بر روی موضوع پاسخگویی به نیازهای جامعه به ویژه جوانان؛ علم به زمان و اتفاقات پیرامونی و ارائه راهکارهای مناسب در جذب و هدایت جامعه و خنثی کردن فتنه و توطئه های دشمن در جنگ فرهنگی را مهم‌ترین ویژگی طلاب انقلابی و دیده بانان حوزه دانست.

درک درست از معنای انقلاب؛ معیار انقلابی بودن

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیگر سخنران این همایش بود که سخنان خود را پیرامون معیارهای انقلابی گری و نقش مردم در نظام اسلامی بیان و بر لزوم انقلابی ماندن حوره برای حفظ دستاوردهای انقلاب تأکید کرد.

وی در روز نخست این همایش به تبیین معیارهای انقلابی گری پرداخت و درک درست و صحیح نسبت به استانداردهای دینی را عاملی در رفع مشکلات جامعه دانست و بر لزوم تبیین این موضوع توسط طلاب و روحانیان تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه به موضوعاتی مانند: همراهی با مرجعیت و تشخیص مسائل و موضوعات، درک درست از مقتضیات زمان، دشمن شناسی، شجاعت در گفتار و موضع گیری ها و جریان شناسی اشاره کرده و این مؤلفه ها را مهم‌ترین موضوع در انقلابی گری نامید.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین نقش حوزه علمیه در تحقق دولت و مجلس انقلابی پرداخت و اساتید را اثرگذارترین قشر در هدایت جریان حوزه به سمت این آرمان نامید و انجام کارهای بزرگ را با روحیه بسیجی و انقلابی و جهادی میسر دانست.

وی در دومین روز این همایش نیز به تبیین ویژگی های حکومت های مردم سالار دینی پرداخت و بر نقش مردم در تعیین سرنوشت کشور اشاره کرده و تبیین این نقش را وظیفه ای برعهده طلاب و روحانیان دانست.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصل حکومت دینی را برگرفته از حکومت الهی دانست و تأکید کرد که حتی پیامبران نیز در تغییر اصول و مبانی حکومت دینی نقشی نداشته و حق تصرف در چارچوب های آن را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در پایان نیز به عوامل تأثیرگذار بر سیستم حکومت های لیبرال اشاره کرد و عواملی مانند: خدعه، قدرت طلبی، پول و رقیب هراسی را مبانی قدرت در این حکومت ها دانست و از تلاش برخی افراد در جهت لیبرالیزه کردن انقلاب اسلامی سخن به میان آورد و یادآور شد که مردم همانگونه که در تعیین سرنوشت خود نقش اساسی دارند، در انتخاب خود نیز باید وجهه شرعی را مورد نظر قرار دهند چراکه در قیامت باید پاسخگوی رأیی که داده اند باشند.

نقشه های نقش برآب شده دشمن در مقابله با قدرت نرم حوزه علمیه

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به عنوان یکی از سخنرانان ویژه این همایش به بیان نقش حوزه های علمیه در تداوم حرکت انقلاب پرداخت و حوزه ها را محور اصلی حرکت انقلاب دانست و تهدیدهای دشمن و نقشه های فراوان آنها را تلاشی بی نتیجه برای انحراف مسیر حوزه و جلوگیری از قدرت نرم آن نامید.

وی راه اندازی پایگاه های تحقیقاتی و مراکز پژوهشی را یکی از برنامه های مهم دشمن برای بررسی ریشه ها و عوامل قدرت آفرین حوزه و نظام اسلامی دانست و تمرکز مراکز فکری و امنیتی غرب بر روی حوزه های علمیه برای بررسی نقاط ضعف و قوت حوزه را در راستای مقابله با نفوذ علمی و معنوی حوزه در جهان تحلیل کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگر از سخنان خود نگاه تمدنی را مهم‌ترین وظیفه حوزه دانست و همین نگاه را عامل اصلی در شکل گیری انقلاب نامید و به برخی نگاه های حاشیه ای مبتنی بر نگاه محدود به اسلام در حوزه و جامعه اشاره کرد.

آیت الله اعرافی در ادامه به نقش بسیج حوزه در تربیت طلاب انقلابی اشاره کرد و تربیت عالمان و مجاهدان را از وظایف بسیج طلاب و روحانیان دانست و بر جاری کردن روحیه بسیجی در حوزه تأکید کرد.

مردمی بودن رمز پایداری انقلاب

سردار غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضفین دیگر سخنران ویژه این همایش بود که به بیان تلاش های دشمن برای نفوذ گفتمانی، فکری و فرهنگی در کشور و استحاله نسل جوان و نوجوان پرداخت.

وی حفظ بصیرت و هوش بالا و عالم بودن نسبت به اتفاقات جهانی را راه اصلی در مقابله با تهدیدات دشمن در حوزه نفوذ دانست و بر حضور طلاب و روحانیان بسیجی در جبهه مواجهه فرهنگی و مقابله با تهدیدات دشمن تأکید کرد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را از پدیده های نوظهور فرهنگی نامید و حضور طلاب و روحانیان در این فضا را یک جهاد عظیم در مقابله با نقشه های شوم دشمن در مسیر استحاله فکری و فرهنگی نسل جوان دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین نقش مردم در پیروزی و تداوم پرداخت و این حضور مردمی را رمز بقا و پایداری انقلاب دانست و بر لزوم سازماندهی فعالیت های بسیج برای انجام فعالیت های مردمی و رفع مشکلات مردم تأکید کرد.

سردار غیب پرور تلاش دشمن برای ایجاد شکاف میان مردم با حوزه و روحانیت از طریق تبلیغات منفی و مسموم را از نقشه های شوم دشمن دانست و علما و روحانیان را هدایت کنندگان اصلی جامعه نامید و بر لزوم همراهی نهاد حوزه و روحانیت با بسیج در مسائل تربیتی و افزایش سطح معرفتی جامعه تأکید کرد.

-حفظ و تقویت روحیه انقلابی وظیفه اصلی بسیج طلاب و روحانیون

حجت الاسلام ملک دار مسؤول مرکز امورطلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه دیگر سخنران این همایش بود که به بیان دستاوردهای بسیج طلاب پرداخت و تقویت روجیه انقلابی گری در حوزه را از طریق توسعه و گسترش فعالیت های بسیج میسر دانست.

وی معرفی شهدای شاخص روحانیت و برگزاری اردوهای راهیان نور را از برنامه های تأثیرگذار در راستای تقویت روحیه انقلابی و گسترش فضای معنوی دانست و بر انجام های فعالیت های آتش به اختیار در حوزه فرهنگ تأکید کرد.

مسؤول مرکز امورطلاب ودانش آموختگان حوزه علمیه در پایان سخنان خود به امضای تفاهم نامه با شورای عالی هماهنگی بسیج طلاب و روحانیون با حضور معاونان حوزه‌های علمیه، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج، رییس سازمان بسیج و فرمانده تیپ 83 امام صادق(ع) اشاره کرد و افزایش تعاملات و فعالیت ها و دستاوردهای فرهنگی را نتیجه این تفاهم نامه دانست.

- انقلاب اسلامی ایران عین دین است

آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان در این همایش به بیان ویژگی های انقلاب اسلامی پرداخت و قانون اساسی و ولایت فقیه و ایستادگی در مقابل مستکبرین را سه اصل انقلاب نامید.

وی لزوم انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن حوزه های علمیه را مورد تأکید قرار داد و وجه فرهنگی انقلاب را عاملی در ماندگاری آن دانست و انقلاب اسلامی ایران را عین دین نامید.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان همچنین حوزه را پیشانی انقلاب اسلامی قلمداد و همین موضوع را عاملی برای لزوم انقلابی ماندن حوزه دانست و بر مقابله با کج روی ها تأکید کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد دست کشیدن از انقلاب را مانند دست کشیدن از دین دانست و قیام امام راحل را در ادامه قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا نامید و انقلاب را برخاسته از نگاه دینی خواند.

معنویت و ایمان راهبرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سردار سپهر معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و بر نقش معنویت و ایمان به عنوان راهبردهای اصلی سپاه پاسداران تأکید کرد.

وی تربیت، تعالی و ارتقای معنوی و بصیرتی را از مهم‌ترین وظایفی دانست که بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه قرار داده شده و بر تلاش جدی برای رسیدن به بالاترین سطح معرفت دینی در جامعه تأکید کرد.

سپهر در ادامه تغییر ساختار با توجه به نیازهای روز را از ویژگی های سپاه به عنوان یک موجود زنده که دارای مأموریت های فراوانی است دانست و روحانیان را محور اصلی در برنامه های معرفتی و ارتقای تربیتی و معرفتی در سپاه و جامعه نامید.

گفتنی است در بخش دیگری از این همایش، کمیسیون های تخصصی برگزار شد که شرکت کنندگان با حضور در این نشست ها در جریان آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون تغییرات ساختاری و الزامات مأموریتی قرار گرفته و به بحث و تبادل نظر پیرامون تعامل میان حوزه علمیه و سپاه و همچنین نقش سازمان بسیج طلاب و روحانیون در گسترش فضای معنوی و روحیه انقلابی در حوزه های علمیه پرداختند.

در انتهای این همایش دو روزه نیز تغییرات انجام شده در ساختار بسیج طلاب و روحانیان اعلام شد و بر این اساس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون از تلفیق بسیج اساتید و بسیج طلاب و روحانیان تشکیل شده و حجت الاسلام گواهی جایگزین حجت الاسلام محمدی شاهرودی در این سازمان شد./872/ز۵۰۳/ج

ارسال نظرات