۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۱۳۲۰۱
حجت الاسلام همازاده در نشستی خبری اعلام کرد؛

مدرسه تخصصی فقه هنر در حوزه راه اندازی می شود

مسؤول دبیرخانه همایش فقه هنر با تشریح جزییات برگزاری این همایش اعلام کرد که با مشارکت مرکز فقهی ائمه اطهار مدرسه تخصصی فقه هنر در حوزه ایجاد می شود.
مهدی همازاده نشست خبری دومین همایش ملی فقه هنر حضور آیت الله علیدوست در نشست خبری دومین همایش ملی فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی همازاده ابیانه، مسؤول دبیر خانه همایش ملی فقه هنر، امروز در نشست خبری که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، اظهار داشت: این همایش بر اساس برنامه نیمه دوم دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد و فرصت ارسال مقالات تا پایان مهر ماه خواهد بود.

وی با بیان این که بخش مهمی از مقالات از طریق سفارش مقاله به اساتید برجسته حوزه علمیه خواهد بود، گفت: سطح علمی این همایش بسیار بالا است و با توجه به تجربه ای که ما از همایش گذشته داریم در این همایش حرف های جدیدی زده می شود که تا کنون مشاهده نشده است.

کارشناس فقه هنر اولین همایش فقه هنر در سال 94 را بسیار پرثمر توصیف کرد و گفت: وقتی کتابچه مقالات همایش را که خدمت مقام معظم رهبری دادیم از ما خواستند که به دیدار ایشان برویم و در آن دیدار ضمن تجلیل از ورود حوزه علمیه به این فضا تأکید داشتند که کار ادامه پیدا کند زیرا از نظر سیاست گذاری و تصمیم سازی ها در عرصه هنر نیاز جدی است.

وی با بیان این که هر دو سال همایش فقه هنر برگزار خواهد شد و این روند ادامه خواهد داشت، افزود: ما در مرحله اول محورهای عمومی هنر را بررسی خواهیم کرد و سپس وارد محورهای تخصصی خواهیم شد.

حجت الاسلام همازاده خاطرنشان کرد: به موازات همایش فقه هنر مدرسه تخصصی فقه هنر هم با مشارکت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) راه اندازی می شود و طلاب درس خارج روی موضوع خاص فقه هنر متمرکز می شوند تا بتوانیم زیرساخت های نرم افزاری فقه هنر را داشته باشیم.

وی با بیان این که نهادهای پژوهشگر، کتاب مجموعه مقالات همایش اول را دیده و پسندیده اند و درخواست داده اند، گفت: برای این که نتیجه این همایش را در عرصه عمل ببینیم باید این مباحث نظری منجر به احکام و فتاوا شود بعد تبدیل به قانون شود و بعد کاربرد آن را در عرصه عمل مشاهده کنیم.

مسؤول دبیرخانه همایش ملی فقه هنر افزود: ما در مسیر درستی قرار داریم و ابتدا باید مباحث نظری حل شود تا بتوان در عمل نتیجه ان را دید.

وی با اشاره به محورهای فراخوان مقاله برای دومین همایش فقه هنر اظهار داشت: این همایش در سه محور فلسفه فقه هنر، فقه رفتار و آثار هنری و حکومت و هنر خواهد بود.

حجت الاسلام همازاده افزود: موضوعات فلسفه فقه هنر عبارت از چیستی هنر و رفتار هنری، گستره شریعت و هنر، روش شناسی فقه هنر، روش شناسی حل تزاحمات در فقه هنر، عناوین پایه در فقه هنر، مبانی انسان شناختی فقه هنر، کارکردگرایی اسم گرایی و هویت گرایی در فقه هنر و هویت شناسی تعینات هنری در نصوص دینی هستند.

وی با اشاره به موضوعات فقه رفتار و آثار هنری اظهار داشت: اصول و قواعد فقه هنر، تأثیر جنسیت در احکام هنر، فقه هنر و فهم تزاحم ها، آزادی رفتار هنری و حدود آن، فقه هنر و کودکان، احترام و حفظ آثار هنری، مالکیت آثار هنری، بررسی استفاده از تعینات هنر در اماکن و شعائر اسلامی، ملاحظات شرعی خالقان آثار هنری و ملاحظات شرعی مخاطبان آثار هنری از موضوعات محور دوم هستند.

مسؤول دبیرخانه همایش ملی فقه هنر ادامه داد: موضوعات نقش حمایتی حکومت در هنر، نقش ممیزی حکومت در هنر، نقش تقنینی حکومت در هنر، نقش سیاست گذاری حکومت در هنر، کارکرد هنر در حکومت داری و حکومت هنر و فتوای معیار از جمله موضوعات محور ویژه حکومت و هنر هستند./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات