۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۵۱۳۱۷۱
پژوهشگر حوزوی:

امر به معروف نباشد اشرار بر جامعه مسلط می‌شوند

حجت الاسلام محبی با اشاره به اینکه وجود آمران به معروف و ناهیان از منکر سبب اجرای بهتر احکام دینی در جامعه می شود، گفت: برخی افراد متأسفانه شرایط امر به معروف و نهی از منکر را رعایت نکرده و با اعمال نسنجیده خود چهره آن را خدشه دار می کنند.
حجت‌الاسلام محبی

حجت الاسلام علی محبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آیه شریفه «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» گفت: یکی از آثار مثبت امر به معروف و نهی از منکر «رستگاری» جامعه است؛ اگر مردم جامعه به فرهنگ امر به معروف و نهی منکر پایبند شوند، جامعه به سوی فضیلت و رستگاری رهسپار می شود.

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر به دو بخش عام و خاص تبدیل می شود، اظهار داشت: بخش عام آن یعنی هر مسلمانی در قبال کار خلاف شرع دیگران وظیفه دارد با رعایت شرایط وی را امر به معروف یا نهی از منکر کند و این یک تکلیف شرعی است که خداوند بر دوش مسلمانان نهاده است.

وی ادامه داد: مراد از امر به معروف و نهی از منکر خاص این است که علما و بزرگان دینی که مسؤولیت پذیر این راه هستند، باید در همه کارهای مردم جامعه خودشان این ارزش دینی را اجرا کنند تا جامعه به سوی رستگاری رهنمون شوند.

وجود آمران به معروف و ناهیان از منکر سبب اجرای بهتر احکام دینی در جامعه می شود

حجت الاسلام محبی با اشاره به اینکه وجود آمران به معروف و ناهیان از منکر سبب اجرای بهتر احکام دینی در جامعه می شود، ابراز داشت: در نقطه مقابل اگر مردم جامعه در عرصه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت نداشته باشند، بر اساس روایات بدان و اشرار بر جامعه مسلط می شوند و دعاها هم مستجاب نخواهد شد.

پژوهشگر حوزوی تبیین مبانی امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم الزامی دانست و عنوان کرد: برخی افراد متأسفانه شرایط امر به معروف و نهی از منکر را رعایت نمی کنند که عمدتاً هم با مشکل مواجه شده و با اعمالشان بیشتر چهره امر به معروف را خدشه دار می کنند.

برخی به اسم امر به معروف آبروی برادر مؤمن خود را می برند

وی افزود: گاهی برخی افراد با بی دقتی و به نام امر به معروف کار حرام مرتکب می شوند، به عنوان مثال گناه یک فرد را در جمع به قصد امر به معروف و نهی از منکر بازگو می کنند؛ این نه تنها ثواب نیست بلکه خود گناهی کبیره است و چه بسا سبب زدگی یک فرد از دین هم می‌شود.

حجت‌الاسلام محبی در پایان با اشاره به کم کاری برخی نهادها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: این ارزش دینی نباید محدود به یک زمان، مکان یا ستادی خاص شود؛ همه افراد جامعه باید شرایط و محدوده اختیارات خودشان را در نظر بگیرند و طبق آن به وظیفه شرعی خود عمل کنند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات