۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۵۱۳۰۵۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

آیت الله رسولی اراکی ویژگی های زیبنده عالم دینی را دارا بود

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم از آیت الله رسولی اراکی کرهرودی به عنوان خطیبی توانا، بزرگوار، متعبد، با فضیلت، متعهد، خوش برخورد، و مزین به مکارم اخلاق نام برد.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد آیت الله شیخ محمدعلی رسولی اراکی

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در مراسمی که امشب به مناسبت اولین روز درگذشت مرحوم آیت الله رسولی اراکی کرهرودی در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه مرگ حقیقتی است که دیر یا زود به سراغ همه موجودات زنده می آید، گفت: هر موجودی بالأخره می میرد و تنها ذاتی که نخواهد مرد، خدا است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: بایستی انسان از رهگذر دنیا بگذرد و بداند که نه آمدنش به این دنیا و نه رفتنش از آن اختیاری نبوده و هنگامی که «أجل» فرا برسد لحظه ای درنگ نمی کند.

وی با اشاره به آیه شریفه «أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلي أَجَلٍ مُسَمًّي» اظهار داشت: روایاتی که ذیل آیه مذکور آمده، از «أَجَلٍ مُسَمًّي» به عنوان «أجل محتوم»(حتمی و قطعی) یاد شده است؛ امروزه علی رغم وجود امکانات پیشرفته پزشکی، اگر أجل انسان فرا برسد هیچ کاری از هیچکس بر نخواهد آمد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان آیه شریفه «کل نفسٍ ذائقة الموت» عنوان کرد: همه موجودات طعم مرگ را خواهند چشید؛ انسان هر چقدر هم که در علم پزشکی پیشرفت کند باز هم در مقابل مرگ مغلوب می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابر نص آیات قرآن کریم انسان نمی داند کی، کجا و چگونه می میرد؛ امروزه برخی می گویند ما که هنوز جوان هستیم و مرگ خود را دور می پندارند، اینها باید گاهی به قبرستان ها بروند و از جوانانی که سال ها است زیر خاک خوابیده اند، درس عبرت بگیرند.

وی افزود: امام باقر(ع) وارد حرم نبوی شدند و جوانانی را مشاهده کردند که سخن دنیا می زدند، در آن بین یکی از آنها بسیار شوخی می کرد و می خندید، حضرت(ع) به وی فرمودند «مسجد جای ذکر و یاد خدا است و این کارها زیبنده آن نیست»، آن جوان گفت «ما جوان هستیم و شادابی نیاز داریم، پیر که شدیم کم کم به مسجد می آییم و عبادت می کنیم»، در این حال امام باقر(ع) فرمودند «تو می دانی که به پیری می رسی؟»، آن جوان گفت «من بدن سالمی دارم و سلامت نشانه حیات است»، امام(ع) فرمودند «سه روز دیگر خواهی مرد» و این اتفاق هم افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان کرد: هیچکس نمی داند چه موقعی خواهد مرد، بنابراین هر لحظه را باید غنیمت شمرد و بندگی خالصانه به جا آورد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت الله رسولی اراکی کرهرودی عمر خودش را در راه اهل بیت(ع) صرف کرد، ابراز داشت: وی سال ها برای حفظ و به پا داری ارزش های اسلامی تلاش کرد و تنها یک منبری نبود، بلکه مؤلف نیز بود که از میان تألیفات وی می توان به کتاب «مخاطبات النبی» اشاره کرد.

وی در پایان یادآور شد: آیت الله رسولی اراکی خطیبی توانا، بزرگوار، متعبد، با فضیلت، متعهد، خوش برخورد، و مزین به مکارم اخلاق بوده و ویژگی هایی که زیبنده یک عالم دینی است را دارا بودند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات