۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۵۱۳۰۳۸
رسا گزارش می دهد؛

آذربایجان غربی در تکاپوی میزبانی شایسته از نخبگان قرآنی کشور

آذربایجان غربی به جهت ظرفیت مؤسسه های قرآنی، افتخارآفرینی قاریان استان در رقابت های بین المللی قرآن کریم و همچنین سابقه برگزاری مطلوب رقابت های استانی در ادوار گذشته، شهریور ماه امسال میزبان چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه است.
مسابقات قرآنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آذربایجان غربی بعد از استان های تهران و خراسان رضوی سومین استان کشور است که قاریان بین المللی را در خود جای داده است که استعدادهای قرآنی این افراد بیشتر در جلسات سنتی و با تلاش اساتید قرآنی در مؤسسات قرآنی مردم نهاد شکوفا شده و امروز به عنوان چهره های قرآنی در عرصه بین الملل شناخته می شوند.

ظرفیت مؤسسه های قرآنی، افتخار آفرینی وحید وکیلی، حامد ولیزاده، زینب محمد نژاد در رقابت های بین المللی قرآن کریم و از طرفی برگزاری باشکوه و فرا استانی مسابقات استانی قرآن کریم در سالهای گذشته، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور را بر آن داشت تا این خطه سرسبز شمالغرب کشور را در خوش آب و هواترین روزهای سال برای برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در کشور برگزیند.

میزبانی از یک هزار نخبه و قهرمان قرآنی کشور در رشته های مختلف، داوران بین المللی افتخار ارزشمندی است که در نتیجه تلاش و همت جامعه قرآنی استان نصیب آذربایجان غربی شده است.

مسؤولان آذربایجان غربی و به ویژه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از ماه ها قبل با برگزاری جلسات متعدد در تکاپو و برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم به نحو شایسته هستند.

عصر امروز، نخستین جلسه ستاد هماهنگی چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم که از 11 تا 27 شهریور ماه در ارومیه برگزار می شود، با حضور استاندار آذربایجان غربی و نمایندگان دستگاه های اجرایی برگزار شد.

ایجاد وقف های قرآنی اولویت برنامه های ستاد اجرایی مسابقات سراسری قرآن کریم

حجت الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در این جلسه با اشاره به دلایل انتخاب استان آذربایجان غربی برای میزبانی از چهلمین دوره مسابقات  سراسری قرآن کریم در ارومیه اظهار کرد:افتخار آفرینی قاریان استان در رقابت های بین المللی و همچنین برگزاری مطلوب مسابقات استانی قرآن کریم در دوره های گذشته از مهم ترین دلایل انتخاب آذربایچان غربی برای میزبانی از بزرگترین رویداد قرآنی کشور است.

وی با اشاره به تشکیل دو ستاد معین و ستاد اجرایی برای برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری مسابقات کشوری در ارومیه، افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از هشت ماه قبل، با تشکیل ستاد اجرایی و برگزاری جلسات با مسؤولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حال برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه هزینه برگزاری چهلمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم 40 میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: پنجاه درصد هزینه ها از سوی سازمان اوقاف هزینه شده و مابقی هزینه ها بر عهده ستاد استانی است.

حجت الاسلام جوانبخت از پخش مستقیم و کامل مسابقات قرآن کریم کشور از شبکه قرآن و معارف خبر داد و خاطرنشان کرد: صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی و شبکه خبر نیز این رویداد مهم قرآنی را پوشش خواهند داد.

وی از برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان ممتاز کشوری و بین المللی خبر داد و گفت: از فرصت برگزاری رقابت های سراسری قرآن کریم برای برگزاری کارگاههای آموزشی نیز بهره خواهیم گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اولویت ستاد اجرایی مسابقات قرآن کریم را ایجاد موقوفات قرآنی اعلام و اذعان کرد: استان آذربایجان غربی دارای شش هزار موقوفه و 36 هزار رقبه است که بیشتر آنها انتفاعی و برای احداث مسجد و حسنیه وقف شده است.

حجت الاسلام جوانبخت از نبود موقوفه قرآنی در استان خبر داد و تصریح کرد: از آنجایی که مؤسسه های قرآنی از عدم حمایت های مالی دولت از این تشکلهای مردم نهاد در مقایسه با سایر فعالیتهای فرهنگی و ورزشی گله مندند، نمیتوان از آنها انتظار کمک مالی برای برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم داشت.

وی ابرازامیدواری کرد برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شرایط و بسترهای لازم  را برای ثبت موقوفات قرآنی در استان فراهم سازد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی وقف مشارکتی را طرحی مناسب در ایجاد وقف های قرآن خواند.

واکنش تند استاندار آذربایجان غربی در خصوص عدم حمایت دولت از مؤسسه های قرآنی
سخنان مدیرکل اوقاف در خصوص عدم حمایت دولت از مؤسسه های قرآنی با واکنش تند و صریح استاندار آذربایجان غربی روبرو شد تا جایی که سعادت از مدیرکل اوقاف خواست به این موضوعات دامن نزده و تکرار نکنند.

استاندار آذربایجان غربی تأکید کرد: بودجه استان به صورت متوازن برای برنامه های فرهنگی، ورزشی و قرآنی تخصیص می یابد.

وی در ادامه خواستار تعامل و هماهنگی دستگاه های اجرایی استان برای برگزاری هرچه باشکوهتر مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه شد و گفت: به گونه ای برنامه ریزی شود که کل استان در جریان میزبانی آذربایجان غربی از چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم قرار گیرند و تبلیغات در ارومیه منحصر نشود.

سعادت در خصوص ایجاد وقف های قرآنی در استان گفت: افراد برای مشارکت در کارهای خیر انگیزه های متفاوتی دارند، رقابت های قرآن، فرصت مناسبی برای تشویق و ترغیب خیرین برای وقف های قرآنی است.

ارومیه میزبان هزاران نفر از نامدارترین قاریان و حافظان قرآن کشور

جت الاسلام حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این جلسه، مسابقات سراسری قرآن کریم را بزرگترین جشنواره قرآنی نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد که با هم افزایی و تعامل دستگاههای اجرایی و در راستای کشف استعدادها در حوزه های مختلف قرآن و معارف سالانه برگزار می شود.

وی اضافه کرد: هر سال 130 مسابقه قرآنی مهم و فرامنطقه ای در کشور برگزار می شود که مسابقات قرآنی دانش آموزان و مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه بزرگسالان رسمی ترین آنهاست.

حجت الاسلام حسینی ابراز امیدواری کرد چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رده سنی بزرگسالان که شهریور ماه امسال به میزبانی آذربایجان غربی برگزار می شود، پرشورتر و فاخرتر از 39 دوره گذشته برگزار شود.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رقابت های قرآنی را بهانه ای برای انس بیشتر با قرآن و تسری تعالیم معنوی آن به جامعه اعلام و خاطرنشان کرد: حضور هزارنفر از قهرمانان قرآنی، نامدارترین حافظان و قاریان و همچنین داوران قرآن و معارف در آذربایجان غربی، رویداد قرآنی اثرگذاری را در این استان رقم خواهد زد.

وی انعکاس مطلوب مسابقات قرآن و بهره مندی عموم مردم از برکات آن را مستلزم تعامل و هماهنگی هرچه بیشتر حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مؤسسه های قرآنی و دیگر نهادهای فرهنگی دانست و گفت: باید تمام ظرفیت های استان برای برگزاری مسابقات به کار گرفته شود تا این دوره از رقابتها هرچه بهتر و اثرگذارتر برگزار شود.

وی با اشاره به چهلمین دوره بودن مسابقات سراسری قرآن کریم تأکید کرد: باید بلوغ مسابقات سراسری قرآن در این دوره به نمایش گذاشته شود.

چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 11 تا 27 شهریور ماه با حضور هزار نفر از نخبگان قرآنی در ارومیه برگزار می شود./۹۳۶/ز۵۰۳/ب۱

گزارش از طاهره زینالی

ارسال نظرات