۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۱۳۰۲۷
عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا:

روحانیان در عرصه دفاع مقدس حضوری حداکثری داشتند

حجت الاسلام شاکری‌فر با تأکید بر حضور حداکثری روحانیت در عرصه دفاع مقدس، گفت: آمار شهدای روحانی دوازده برابر میانگین شهدای سایر اقشار جامعه است.
حجت الاسلام حسین شاکری‌فر

حجت الاسلام حسین شاکری‌فر، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، در ‌گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در حاشیه سومین یادواره شهداء شهرستان ممسنی نورآباد فارس که در مسجد جامع امام سجاد(ع) این شهر برگزار شد، با مثبت ارزیابی کردن برپایی چنین مراسم‌هایی، اظهار داشت: برگزاری مراسم‌های مختلف برای گرامیداشت یاد شهداء، وحدت ملی را تقویت کرده و ولایتمداری را در جامعه افزایش می‌دهد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر حضور مستمر مردم ممسنی نورآباد در مبارزه با استکبار، گفت: این شهرستان‌ بیش از هفتصد شهید در دوران دفاع مقدس به جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.

وی با بیان این که با آغاز جنگ تحمیلی، مردم خوزستان از همان نخستین روز‌های جنگ، خود را به صحنه مبارزه علیه نیرو‌های بعثی عراق رساندند، خاطرنشان کرد: فتوای حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر وجوب کفایی در دفاع از مرز‌های کشور، منجر به حضور گسترده و چندین برابری مردم در این عرصه شد.

این آزاده هشت سال جنگ تحمیلی، افزود: مردم به ندای مرجعیت لبیک گفته و چنان سریع خود را آماده مبارزه با دشمن کردند که در کمترین زمان ممکن بخش‌های اعزام نیرو در سپاه و بسیج نتوانستند پاسخگوی خیل عظیم جمعیت مشتاق باشند.

وی ادامه گفت: حیاط بسیح و محوطه سپاه پاسخگوی حجم بالای جمعیت برای اعزام‌ نیرو‌های نظامی نبود، به همین علت اعزام‌ها در سریع‌ترین زمان و به صورت هفتگی آن هم در استادیوم ورزشی صورت می‌پذیرفت.

امام جمعه موقت شهرستان ممسنی و رستم نورآباد فارس، با اشاره به عملکرد مسؤولان، اساتید و طلاب حوزه‌ علمیه امام صادق(ع) این شهرستان در آغاز جنگ تحمیلی، گفت: مسؤولان، مدیر، اساتید، خادمان و طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) ممسنی نور‌آباد، در ابتدا به صورت انفرادی به جبهه‌های جنگ می‌رفتند اما پس از آن که فتوای امام راحل را مبنی بر وجود کفایی دفاع از کشور را دریافت کردند، دروس را تعطیل کرده و به صورت صد در صدی به جبهه جنگ اعزام شدند.

رییس هیأت امنای حوزه‌های علمیه برادران و خواهران نورآباد ممسنی و رستم با مهم ارزیابی کردن نقش روحانیت در هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: روحانیت نقش‌های مختلفی در هشت سال دفاع مقدس داشته‌اند؛ بخشی از آن در قالب روحیه دهی، تغذیه فکری، عقیدتی، اخلاقی و عرفانی رزمندگان در جبهه‌ها بود و بخش دیگر نیز حضور این قشر در عرصه دفاع مقدس مربوط به امور رزمی بود.

وی، ابراز داشت: روحانیان در هر سمتی که توانایی داشتند به دفاع از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران می‌پرداختند، عده‌ای در نقش فرماندهی قرارگاه، فرماندهی لشکر، فرماندهی گردان، رییس گروه غواصی و فرمانده محور‌ها بودند عده‌ای دیگر نیز در قالب رزمنده مشغول به فعالیت بودند.

حجت الاسلام شاکری‌فر با تأکید بر حضور حداکثری روحانیت در عرصه دفاع مقدس، تصریح کرد: بر اساس آمار‌های رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، آمار شهدای روحانی دوازده برابر میانگین شهدای سایر اقشار جامعه است که این آمار در شهرستان ممسنی نور‌آباد تا هفتاد برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که یادواره شهدا شهرستان ممسنی نورآباد که غالبا از طلاب شهید حوزه‌ علمیه امام صادق(ع) این شهرستان است، چند نکته ویژه و برجسته دارد، خاطرنشان کرد: افزون بر حضور صد در صدی روحانیان این حوزه علمیه، باید توجه داشت که آمار شهدای شهرستان ممسنی نورآباد بسیار فراتر از آمار روحانیت سطح کشور است.  

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، تصریح کرد: شهدای روحانیت نقش بسزایی در ترویج و تبلیغ دین در منطقه محروم و دور افتاده ممسنی نورآباد داشته‌اند.

وی، افزود: زمانی که مردم در فضای شهید و شهادت قرار می‌گیرند، روحیه‌ای مضاعف برای حراست از دین، انقلاب و اسلام پیدا می‌کنند؛ روحیه‌شان عوض می‌شود و جامعه تغییر می‌کند. ما می‌خواهیم پیوندی میان نسل امروز با جوانان دفاع مقدس ایجد کنیم و برگزاری چنین یادواره‌هایی در واقع تلطیف فضای جامعه برای رسیدن به این مهم است.

این آزاده هشت سال جنگ تحمیلی، بیان داشت: هر گاه پیوند عمیقی میان جوانان امروزی با جوانان دوران جنگ تحمیلی ایجاد شود، گناه و فساد کاهش می‌یابد و بداخلاقی‌ها تبدیل به خوش‌اخلاقی‌ها می‌شود، کم‌کاری‌ها از بین رفته و خیانت‌ها برچیده‌ خواهد شد.

وی، اظهار داشت: برای رسیدن به جامعه‌ای ایده‌آل نیازمند مدیریت جهادی آن هم در فضای جهاد، ایثار و شهادت هستیم، از این رو است که رهبر معظم انقلاب بر مدیریت جهادی، کار جهادی، تلاش مضاعت و همت مضاعف تأکید فراوانی دارند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این که اگر روحیه جهاد، ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود، انقلاب بیمه می‌شود، ابراز داشت:‌ وجود رزمندگان اسلام مانع از خودنمایی صدام شد و وجود مدافعان حرم نگذاشت داعش قدرت یابد و امروزه نیز برگزاری یادواره‌هایی برای شهدای هشت سال دفاع مقدس، می‌تواند بیمه کننده فضای معنوی، اخلاقی و ارزشی جامعه اسلامی ایران باشد.

وی، خاطرنشان کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی پایه‌های دینی ملت بزرگ ایران را تحکیم می‌کند و بنیه مذهبی جامعه را تقویت کرده و ارزش‌ها و آرمان‌های امام راحل و شهدا را حفظ می‌کند./878/ت۳۰۱/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات