۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۱۲۹۸۲

نگاهی به سومین شماره فصلنامه طعم زندگی

مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، سومین شماره فصلنامه فرهنگی اجتماعی طعم زندگی را منتشر کرده است.
فصلنامه طعم زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، سومین فصلنامه فرهنگی اجتماعی طعم زندگی را ویژه زمستان 1395 به مدیر مسؤولی محمدتقی فعالی تدوین و منتشر کرده است.

فصلنامه طعم زندگی نشریه‌ای تخصصی در زمینه مطالعات سبک زندگی است که ضمن بررسی تحولات سبک زندگی در غرب، نگاهی به فعالان در این حوزه مطالعاتی و آثار منتشر شده در این زمینه دارد.

ترجمه مقالاتی از اندیشمندان غربی درباره موضوعات مربوط به سبک زندگی، ترجمه مقالات انتقادی از پژوهشگران غربی درباره سبک زندگی غربی، توصیف و تبیین اصطلاحات اساسی سبک زندگی، معرفی اندیشمندان داخلی و خارجی در زمینه مطالعات سبک زندگی و معرفی آثار فاخر داخلی و خارجی در موضوع‌های  مرتبط با سبک زندگی از مباحثی است که علاقه‌مندان می‌توانند در این فصلنامه پیگیری کنند.

این فصلنامه پنج فصل با عناوین: مقالات، اصطلاح‌شناسی سبک زندگی، معرفی کتاب، معرفی مقاله و اندیشمندان سبک زندگی دارد که در فصل اول به موضوعاتی همچون «ارزش‌های فرهنگی و سبک‌های زندگی جدید» و «اوقات فراغت و سبک زندگی؛  کتاب‌شناسی  مروری و توضیحی» پرداخته شده است.

مقاله «اوقات فراغت و سبک زندگی؛  کتاب‌شناسی  مروری و توضیحی»  نوشته ای. چی ویل و ترجمه معصومه آتشین است. سبک زندگی، الگوی  رفتاری  فردی  و اجتماعی است که ویژگی یک فرد و یا گروه است، از این رو نویسنده در نتیجه‌گیری این مقاله  درباره سبک زندگی و رفتار چنین آورده است:

«رفتار» شامل  فعالیت‌های درگیر با ـ ارتباط  دیگر  شرکا، خانواده، خویشاوندان، دوستان، همسایگان،و هم‌کلاسی‌ها، رفتار مصرفی  اوقات فراغت، کار (با دستمزد یا بدون دستمزد) و فعالیت مدنی و دینی است.

گرچه الگوهای  رفتار با ارزش‌ها و ویژگی‌ها  اجتماعی   جمعیتی  پیوند دارند،  ممکن  است شامل انسجام و شناخته شدن باشند و از طریق فرایند انتخاب محدود  یا گسترده  شکل بگیرند؛  چنین مؤلفه‌هایی  موضوع تحقیقات  نظری و عملی هستند و بخشی از  تعریف پیشنهادی را شکل نمی‌دهند.

علی نبی زاده در  فصل دوم به معنا و مفهوم شناسی طبقه و ارتباط با آن  سبک زندگی  پرداخته و در این زمینه چنین گفته است:

در  ادبیات جامعه‌شناسی، از مفهوم «سبک زندگی» دو برداشت و دو گونه  مفهوم‌سازی متفاوت  به عمل  آمده است. در فرمول نخست که سابقه آن به دهه 1920 باز می‌گردد ـ سبک زندگی، معرف ثروت و موقعیت اجتماعی افراد و غالباً به عنوان شاخصی برای تعیین طبقه اجتماعی به کار رفته است.

در فرمول بندی دوم، سبک زندگی، نه راهی برای تعیین طبقه اجتماعی، بلکه شکل اجتماعی نوینی دانسته می‌شود که تنها در متن  تغییرات فرهنگی و رشد فرهنگی  مصرف‌گرایی معنا می‌یابد. در این معنا  سبک زندگی راهی است برای تعریف ارزش‌های  و نگرش‌ها و رفتاری‌های(هویت) افراد که اهمیت آن برای تحلیل‌های اجتماعی  روز به روز افزایش می‌یابد.

 اما با این حال، اهمیت و رواج فزاینده مفهوم سبک زندگی در علوم اجتماعی، ظاهراً ناشی از این واقعیت است که نسخه‌شناسی‌های موجود نمی‌توانند تنوع و گوناگونی دنیای اجتماعی را توضیح دهند. 

 «فراغت و سبک زندگی: تحلیل مقایسه‌ای اوقات فراغت»، «پنجاه و شصت‌ها: انقلاب‌ها در  یک زندگی»، «سبک‌های زندگی و خرده فرهنگ‌ها: تاریخ و چشم اندازی جدید»، «سبک زندگی و روان‌نگاری»، «فراغت، سبک زندگی و طبقه متوسط جدید:  مطالعه موردی»، «ایده دانشگاه» و «ملاحظات جنسیتی در نظام تربیت رسمی و عمومی» از کتاب‌های معرفی شده در فصل سوم این فصلنامه است.

در فصل چهارم فصلنامه معرفی مقالات همچون: «جامعه‌شناسی مصرف»، «سبک‌های فراغتی: چارچوبی مفهومی برای فراغت مدرن»، «فقیران فراغتی ـ ثروتمندان فراغتی: سبک زندگی‌های  فراغت در میان جوانان» و «سبک زندگی؛ تاریخ مفاهیم» به چشم می‌خورد و فصل چهارم فصلنامه نیز ابعاد شخصیتی و نظریات کارل مارکس و  تورستین وبلن، دو اندیشمند سبک زندگی  معرفی شده است.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، سومین فصلنامه فرهنگی ـ اجتماعی طعم زندگی ویژه زمستان ۱۳۹۵ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان در ۱۱۲ صفحه منتشر کرده است.۹۹۸۶۰۲/ش

ارسال نظرات