۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۵۱۲۹۲۷
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

طلاب باید در رفتار و اخلاق الگوی جامعه اسلامی باشند

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلاب باید در بسیاری از امور الگو جامعه باشند، گفت: امروز جامعه نظاره گر اعمال، رفتار و کردار یک طلبه است؛ از این رو طلاب باید در این مسائل مراقبت بیشتری کنند.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمد باقرمحمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در افتتاحیه طرح تابستانه طلاب حوزه علمیه مسجد جامع نکا اجرای برنامه های دینی و فرهنگی در ایام تابستان برای نوجوانان و جوانان را امری ضروری دانست و گفت: پرکردن اوقات فراغت نسل امروز جامعه با برنامه های متنوع دینی و فرهنگی مانع گرایش آنها به مسائل دیگر خواهد شد.

وی با بیان این که امروز دشمن برای منحرف کردن نسل جوان جامعه ما برنامه های متعدد ضد فرهنگی و دینی بسیاری را تدارک دیده است، افزود: برای خنثی کردن این هجمه های فرهنگی باید نسخه ای مناسب برای نسل جوان جامعه ارائه دهیم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که جامعه امروز با تهدیدهای فرهنگی بسیاری مواجه است، خاطرنشان کرد: اگر در برابر این تهدید های سنگین دشمن برنامه ریزی فرهنگی مشخصی نداشته باشیم دشمن ارزش های دینی را در جامعه تضعیف خواهد کرد.

امام جمعه نکا با بیان این که امروز مهم ترین هدف دشمن از گسترش هجمه های فرهنگی، از بین بردن هویت دینی جامعه است، تصریح کرد: اگر هویت دینی جامعه خدشه دار شود دشمن به راحتی در کشورمان نفوذ خواهد کرد.

حجت الاسلام لائینی با تأکید براین که هویت دینی و انقلابی ایران اسلامی باید تحت هر شرایطی حفظ بماند، خاطرنشان کرد: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی برای رشد وتعالی نیازمند تقویت این دو اصل مهم است.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که نسل جوان جامعه در نوک پیکان هجمه های فرهنگی دشمن قرار دارند، تصریح کرد: دشمن به خوبی می داند برای تحقق اهداف و برنامه های خود باید نسل جوان جامعه را از درون بی هویت کند تا به راحتی بسترهای نفوذ در جامعه فراهم شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دشمنان انقلاب، حاکمیت دین در ایران اسلامی را عامل مهمی در عدم تحقق برنامه های خود در کشور می دانند، خاطرنشان کرد: تا زمانی دین و ارزش های انقلابی در ایران حاکم است پروژه نفوذ دشمن هیچ گاه به سرانجام نخواهد رسید.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که مقام معظم رهبری همواره در سخنرانی های خود نسبت به موضوع فرهنگی دغدغه داشته و دارند، افزود: متأسفانه عدم توجه مسؤولان ادوار مختلف به دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری عامل بروز بسیاری از معضلات و مشکلات فرهنگی در کشور شده است.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب سال ها پیش نسبت به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان علیه انقلاب اسلامی هشدار داده بودند، بیان داشت: اگر مسؤولان از همان سال های گذشته نسبت به برنامه ریزی هدفمند برای مقابله با توطئه دشمنان اقدام می کردند امروز شاهد بروز برخی بحران های فرهنگی و اجتماعی در کشور نبودیم.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با مهم ارزیابی کردن علم آموزی در جامعه اسلامی به اهمیت علم در نگاه اسلام اشاره کرد و گفت: علم آنقدر مهم است که یک روز و یک ساعتش هم بسیار با ارزش است.

وی با بیان این که نیمی از موفقیت تحصیلی در حوزه به برنامه ریزی و استاد باز می گردد، افزود: مابقی این موفقیت به انگیزه، جدیت و نظم و انضباط طلاب بر می گردد.

حجت الاسلام لائینی با مهم ارزیابی کردن مسأله علم، معرفت، ایمان، اعتقادات، باورهای دینی و اخلاق در رشد و تعالی انسان، افزود: اگر به این گونه مسائل توجه شود به حتم دین و اخلاق در بخش های مختلف جامعه نهادینه خواهد شد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که خدا در آیه 151 سوره آل عمران، هدف از فرستادن پیامبران را  بعد از تلاوت آیات الله تعلیم ذکر می کند، ادامه داد: تعلیم کتاب، حکمت و تزکیه سه هدف مبعوث شدن پیامبران و انبیاء الهی بوده است.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که تزکیه زمینه رشد و تعالی انسان را در ابعاد اعتقادی، باورها و اخلاق فراهم می کند، تصریح کرد: ادب و خضوع علمی موجب رشد انسان خواهد شد که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تکبر و خودخواهی عامل انحراف و تباهی بشر را فراهم خواهد کرد، افزود: در طول تاریخ می بینیم انسان های متکبر چگونه در ورطه نابودی و انحراف قرار گرفتند.

وی از حسادت و رقابت های ناسالم نیز به عنوان عامل انحراف در بشریت یاد کرد و با بیان این که این دو خصلت مذموم موجب زمین خوردن  و عقب ماندگی انسان می شود، گفت: در مقابل جدیت و تلاش، نظم پذیری و رعایت قانون و مقررات زمینه رشد و تعالی انسان را فراهم خواهد کرد.

امام جمعه نکا، اخلاق را جزء مسائل ریشه ای و زیربنایی در جامعه یاد کرد و با بیان این که اگر اخلاق در جامعه اصلاح شود به طور حتم همه امور نیز اصلاح خواهد شد، تصریح کرد: بی اخلاقی امروز یکی از مهم ترین رذایل اخلاقی است که گریبانگیر جامعه شده است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که بسیاری از مواقع ضعف ایمان به اخلاق ضعیف باز می گردد، بیان داشت: اخلاق، ​ایمان و اعتقادات و علم دانش روی انتخاب های ما به طور حتم تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

حجت الاسلام لائینی در ادامه سخنان خود با بیان این که طلاب باید در بسیاری از امور الگو جامعه باشند، افزود: امروز جامعه نظاره گر اعمال، رفتار و کردار یک طلبه هستند و طلاب باید در این مسائل مراقبت کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اگر طلاب می خواهند در آینده رسول خدا شوند باید مراقب اعمال و رفتار خود باشند، تصریح رکد: متأسفانه برخی ها رسول ابلیس هستند، چون افکار منفی، ضد خدا و دین دارند.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که شنیدن کلام و راه خدا حق حق مردم است، افزود: خدا می فرماید اگر مشرکی از شما خواسته که تأمین بدهید تا کلام خدا بشنوم، این حق هر بشری است که کلام خدا را بشنود.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: عالم دینی که قرار است رسول خدا شود،​ اگر اخلاق نادرستی داشته باشد، به آرامی رسول ابلیس می شود و آنگاه راه خدا را می بندد و کلام خدا را تحریف می کند.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که بنیانگذاران بسیاری از فرقه های انحرافی، طلبه و عالمانی بودند که در حوزه های علمیه درس خواندند، افزود: اما در مقابل نیز حوزه های علمیه رسولان خدایی همانند امام راحل، رهبر معظم انقلاب و دیگر علما و بزرگان دینی پرورش دادند./۱۳۱۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات