۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۱۲۹۰۱
روحانی انقلابی بحرین در گفت‌وگو با رسا:

آل‌خلیفه درصدد به حاشیه راندن فقها است/ چراغ سبز عربستان برای سرکوب شیعیان بحرین

روحانی انقلابی بحرین تاکید کرد که رژیم بحرین می‌خواهد حق اظهار نظر در امور شرعی و دینی را از فقیه سلب کند.
حجت الاسلام علی کربابادی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ علی کربابادی محقق و پژوهشگر بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به تصویب قانون یکپارچه خانواده در این کشور با وجود اعتراض شدید علما و شخصیت‌های دینی گفت: این قانون متضمن مخالفت‌های جدّی با احکام شریعت اسلامی در مسائلی مانند ازدواج، طلاق و مساله نسبت‌های خانوادگی است که به وضوح در احکام میراث خود را نشان می‌دهد. با صرف نظر از تمامی بندهایی که در مخالفت با احکام شریعت است به نظر می‌رسد مهمترین نکته در این قانون تلاش آل‌خلیفه برای سیطره بر امور دینی در بحرین است. آل‌خلیفه درصدد است تا با اجرایی شدن این قانون، پارلمان یا شورای خاصی که حاکم بحرین تعیین می‌کند، حرف آخر را در احکام شرعی بزند.

وی افزود: ما معتقدیم که اظهارنظر در امور شرعی و دینی مردم برعهده فقیه است درحالی که رژیم بحرین می‌خواهد حق اظهار نظر در امور شرعی و دینی را از فقیه سلب کند. به نظر می‌رسد که تصویب این قانون تنها با اهداف دینی و شرعی صورت نگرفته بلکه اغراض سیاسی در این امر دخیل بوده است. آل‌خلیفه به دنبال آن است که با تحت نظر قرار دادن شیعیان و افزایش فشار بر آنها اولا به افزایش مساله طلاق در جامعه دامن بزند و ثانیا جمعیت شیعیان در بحرین را تحت کنترل خود در آورد تا بتواند به راحتی به اهداف سیاسی خود بدون هیچ‌گونه مزاحمتی دست یابد.

شیخ کربابادی با اشاره به آنکه احتمال تصویب این قانون را در نظر داشتیم، خاطر نشان کرد: آل‌خلیفه با شیوه و الگوی عربستان سعودی در مسیر سرکوب آزادی‌ بیان و آزادی دینی قدم بر می‌دارد لذا با وجود تلاش برای جلوگیری از تصویب این قانون اما در نهایت می‌دانستیم که بسیار بعید است رژیم مستبدّی مانند آل‌خلیفه از تصویب این قانون منصرف شود. عربستان سعودی به شدت با مذهب تشیّع مخالف است و حاکمیت بحرین نیز غلام حلقه به گوش سعودی‌ها است زیرا شیعیان را خطری جدی برای موجودیّت خود می‌دانند. تصویب این قانون به معنای پایان کار نیست.  مساله تنها به قانون احوال شخصی، خمس و یا نماز جمعه ختم نخواهد شد و طرح‌های جدیدی یکی پس از دیگری در دستور کار آل‌خلیفه قرار می‌گیرد تا شیعیان به طور کامل در بحرین نابود شده و یا در حالت انفعال قرار بگیرد.

افزایش فشارها علیه آیت‌الله عیسی قاسم
روحانی انقلابی بحرین به مساله بازداشت گسترده علما، شخصیت‌های انقلابی و سیاسی بحرین اشاره و تصریح کرد: در پی سرکوب علما و بازداشت فعالان سیاسی، از گوشه و کنار زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که انقلابیان اشتباه کرده و باید از مطالبات خود دست بکشند. از سوی دیگر آل‌خلیفه تلاش می‌کند تا ساختار انقلاب بحرین را دستخوش تغییر کند. این سناریو با حصر آیت‌الله عیسی قاسم و دورساختن ایشان از عرصه فعالیت‌های سیاسی آغاز و با ایجاد گروه‌ها و جمعیت‌های موافق با حکومت، معرّفی و جایگزین ساختن آنها با جمعیت‌های فعال انقلابی ادامه پیدا کرده است. تمام این اقدامات برای آن است که انقلابیان بدون تحقق مطالبات به خانه بازگشته، رهبران جنبش‌های انقلابی نیز با آل‌خلیفه وارد سازش شوند و نهایتا شیعیان در انتخابات پیش‌رو شرکت کنند و به حکومت وجهه قانونی و شرعی ببخشند. یقینا مردم بحرین با این سطح از ایثار، فداکاری، و با این تعداد شهیدی که در راه انقلاب تقدیم کردند دست از حقوق شرعی و قانونی خود نخواهند کشید.

وی با بیان آخرین وضعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و تاثیر غیاب رهبر شیعیان بحرین از عرصه سیاسی بر جامعه تاکید کرد: آیت‌الله عیسی قاسم همچنان در حبس خانگی است و حتی در تهیه ضروریات زندگی خود نیز با مشکل جدی مواجه است. هرگونه ارتباط از سوی ایشان با سایر علما و شخصیت‌های دینی و سیاسی ممنوع و شاید به سختی در جریان آخرین تحولات نیز قرار بگیرند. آیت‌الله عیسی قاسم در زندان است با این تفاوت که منزلشان تبدیل به زندان شده تا بیشتر تحت نظر باشند. سلب تابعیت، حبس انقلابیان، کشتار، فراخواندن به دادگاه، بازداشت و بسیاری از اقدامات دیگر آل‌خلیفه برای انقلابیان مساله‌ای روزمره و عادی تبدیل شده است. رژیم آل‌خلیفه عرصه را بر شیخ عیسی قاسم و انقلابیان تنگ کرده تا مردم دست از مطالبات خود بکشند اما انشاء الله پیروز این میدان ملت بحرین هستند.

شیخ کربابادی با تشریح علت همراهی بحرین با عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با قطر و تاثیر ایجابی یا سلبی آن بر انقلاب بحرین اظهار داشت: رژیم آل‌خلیفه هیچ استقلالی در تصمیم‌گیری پیرامون مسائل منطقه‌ای ندارد بلکه این عربستان سعودی است که سیاست‌های کلی بحرین را تعریف می‌کند و حاکمیت بحرین تنها مجری و تابع بی‌چون و چرای سیاست‌های عربستان سعودی است. اختلاف‌های حاکمیت با کشورهای عربی مساله‌ای است تماما مرتبط با رژیم آل‌خلیفه و هیچگاه مردم در اینگونه مسائل دخالت نکرده و خود را درگیر بازی‌های سیاسی حکومت‌ها نخواهند کرد. امیدواریم که اینگونه مشغولیت‌ها سبب شود تا فشارها علیه ملت بحرین مقداری کاسته شود./981/ب914/ر

گفت‌وگو: محمد رایجی

ارسال نظرات