۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۱۲۸۹۷
عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم تأکید کرد؛

ضرورت تدوین نقشه راه تحول علوم انسانی اسلامی

عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به ضرورت تبیین نقشه راه علمی تحول علوم انسانی، گفت: تا زمانی که مسئله تحول علوم در میان ما اساتید می چرخد، نباید توقع فراگیری این موضوع را داشته باشیم.
عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم شامگاه جمعه در اختتامیه نشست هم اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی با اشاره به نقشه راه در تمدن علوم انسانی اسلامی گفت: در این زمینه دو فرآیند علمی و عینی مدیریتی که حرکتی از بالا به پایین و فارغ از شرایط عینی جامعه است مطرح بوده و کمک می کند تا بدانیم هر کدام از ما به عنوان محقق یا جامعه علمی در کدام یک از مراحل هستیم.

وی با بیان این که در فرایند مدیریتی قرار بر این است که جامعه علمی متحول و مدیریت شود، تصریح کرد: در این فرآیند مدیریتی حرکتی از پایین به بالا است که از کف جامعه آغاز شده و موجی در جامعه ایجاد می شود.

حجت الاسلام پیروزمند با بیان این که در فرآیند علمی باید مبنای آیات را مشخص کنیم و بر اساس این نظام نظریه ها را در علوم انسانی ارائه کنیم، خاطر نشان کرد:  در نظام علوم انسانی الگو، نرم افزار تصرف و از نظریه عملیاتی‌تر و عینی تر است که در این حالت قدرت محیط شناسی پیدا می کنیم و اسم این مراحل را فرایند موضوعی قرار داده‌ایم.

وی با بیان این که برای شناخت نظام‌مند مبانی علوم انسانی اسلامی باید سه فرآیند پالایش، پیدایش و پیرایش مورد تاکید باشند، خاطر نشان کرد: پالایش، بهره‌وری حداکثر از علم موجود در حل مسائل، تفکیک موارد مخالف با مبنای اسلامی و احراز ناکارآمدی علوم انسانی موجود در حل مسائل تمدن اسلامی است.

عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به ضرورت تبیین نقشه راه علمی تحول علوم انسانی بیان کرد: تا زمانی که مسئله تحول علوم در میان ما اساتید می چرخد، نباید توقع فراگیری این موضوع را داشته باشیم.

حجت الاسلام پیروزمند با بیان این که آغاز حرکت در تحول علوم انسانی اسلامی باید از مشترک‌ترین نقطه بین ما و جامعه علمی پیرامونی باشد، اظهار کرد: از جمله این نقاط مشترک وجود علوم بومی و پاسخگویی به مسائل اسلامی روز کشور است لذا پاسخگو قرار دادن جامعه علمی نسبت به نظام نیازمندی‌های ایران اسلامی از جمله این اقدامات به شمار می رود.

وی با بیان این که ما نیازمند این هستیم که دانش تمدن ساز در علوم انسانی اسلامی تولید شود، افزود: برای مدیریت تحول به یک نقشه راه نیاز داریم که باید محققان بر این اساس تحقیق کنند و طرح الگویی و اجرایی به جامعه بدهند./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات