۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۵۱۲۸۸۳

نگاهی به کتاب حجاب و عفاف + دانلود

مؤسسه انتشارات بهار دلها کتاب حجاب و عفاف از سری کتابهای فقه و زندگی، نوشته سرکار خانم طاهره جباری را منتشر کرده است.
حجاب و عفاف دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات بهار دلها کتاب حجاب و عفاف از سری کتابهای فقه و زندگی، نوشته خانم طاهره جباری را منتشر کرده است.

نویسنده در مقدمه به اهمیت پوشش در اجتماع پرداخته، در اهمیت حفظ حجاب چنین آورده است:

زن با رعایت حجاب اسلامی، علاوه بر اینکه روح خود را برای تزکیه، پالایش و قرب الهی آماده می نماید، زمینه رشد معنوی مردان و گسترش امنیت اجتماعی را فراهم می سازد. حفظ حریم میان مردان و زنان، روح و روان و اخلاق آنان را سامان دهی کرده، بر تحکیم نظام خانواده می افزاید. حال اگر کسانی با نگرش دینی-اسلامی یا با دید جامعه شناسانه و روان شناسانه به چنین تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیت اجتماعی پی ببرد برای اندیشه ها و رفتارهایشان دست به گزینش می زنند تا به کمال انسانی دست یابند. از این رو، به پوشش و عفاف نیز به عنوان یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، که مصونیت اخلاقی و خانوادگی و سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد، می نگرند.

فصل اول درباره مسئله جایگاه و آزادی زن است و نویسنده در بخشی از این فصل درباره نقش و جایگاه زنان در انقلاب اسلامی گفته است، در سایه ایمان و آگاهی و به دور از منجلاب فسادی که دنیای غرب برای او درست کرده است می‌تواند نقش اول را در تحولات جهان داشته باشد و حتی در مواردی از مردان جلوتر گام بردارد. ولی با ظهور مُد و توجه به سرگرمی های مختلف، بسیاری از زنان از این جایگاه عقب افتاده‌اند. 

نگارنده در فصل دوم به چگونگی حجاب در ادیان الهی مانند آیین زرتشت، یهود، مسیح و ایران باستان پرداخته، در صفحه 30 دراین‌باره چنین گفته است:

۱- پوشش در آیین زرتشت: پوشش کامل شامل پیراهن بلند و چین دار، شلوار تا مچ پا و شنل بلند بر روی لباس‌ها داشتند و تا زمان بعثت پیامبر اسلام ادامه داشته است. در نقش‌های که از ایران باستان برجای مانده، هیچ صورتی از زن دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد.

۲- پوشش در آیین یهود: در تورات و کتاب فقهی «تلمود» به صراحت وجود پوشش سر از نامحرمان، نهی از تشبه زن به مرد و مرد به زن در پوشش، منع لمس و تماس و اختلاط زن و مرد، پرهیز از آرایش و ناز و غمزه و به صدا درآوردن خلخال‌های پا که موجب عذاب الهی می گردد، بیان شده است و در صورت عدم رعایت این فرامین، مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه زنش را طلاق دهد.

۳- پوشش در آیین مسیح: در برخی از آیات انجیل کوشش شده عفاف درون را پیشوانه حجاب بیرونی قرار دهد و در مورد لزوم عفت و آراستگی زن به وسیله حیا و پرهیز از آرایش و زیور آلات، داشتن وقار و دوری از نگاه نامحرم و وجوب پوشاندن موی سر به ویژه در مراسم عبادی آیاتی بیان شده است. کتاب‌های مصور مسیحیان و ارامنه بیانگر اهتمام زنان مسیحی و ارمنی به حجاب و عفاف است.

۴- پوشش در ایران باستان: در ایران دوره مادها و هخامنشیان و اشکانیان، زنان علاوه بر لباس‌های بلند و گشاد و آستین‌دار روی آن چادری هم به سر می‌کرده‌اند و لباس بیرون از منزلشان از تجملات و تزیینات خاص دور بوده است و از اختلاط بانامحرمان به شدت پرهیز می‌کرده‌اند. آنچه در ایران ساسانی بوده است، تنها پوشیدگی زن نبوده، بلکه مخفی نگه داشتن زن بوده است.

کیفیت حجاب در اسلام اینگونه است که زن باید تمام بدن غیر از صورت و دست ها تا مچ را از نامحرم بپوشاند تا موجب تحریک و جلب توجه نشود. همانطوری که بقیه واجبات مراتبی دارد حجاب نیز دارای مراتبی دانسته شده و نویسنده در بخشی از این کتاب این مراتب را چنین برشمرده است:

۱- حدود و میزان پوشش: بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیده‌تر باشد نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان نظاره‌گر ایفا می کند.

۲-  کیفیت پوشش: میزان ضخامت و حتی کیفیت دوخت لباس، خود بخشی مهمی از حجاب را تشکیل می‌دهد. بدون شک لباس‌های نازک و تنگ و بدن‌نما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم های هرزه و آلوده و به فساد کشاننده جامعه است.

۳- رنگ پوشش: تردیدی نیست که برخی از رنگ‌ها چشم را خیره می‌سازد، و پاره‌ای دیگر نگاه‌ها را از خود دور می‌کند. اگرچه در روایات به پوشیدن لباس‌های روشن و مخصوص سفید سفارش شده است، از این رو در طول تاریخ، زنان مسلمان به میل خود لباس مشکی را برای حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) قرار گرفت؛ زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشتری می‌کردند.

۴- شیوه‌های رفتاری: طرز صحبت و چگونگی راه رفتن نیز بخشی از حجاب به معنای وسیع کلمه است. حفظ وقار و متانت هم همان نقشی را دارد که پوشش زن دارد و عدم رعایت آن نیز پیامدهایی چون برهنگی دارد.  از این رو قرآن مجید یکی از صفات خوب زنان مؤمن را در قالب داستان دختران شعیب، حیا و وقار می‌داند.

مؤسسه انتشارات بهار دلها کتاب حجاب و عفاف را در قطع رقعی و ۱۶۳ صفحه باشمارگان ۵۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۵۰۰تومان  منتشر کرده است. ضمنا علاقه مندان می توانند متن کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۱

 

ارسال نظرات