۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۵۱۲۸۶۶
امام جمعه موقت کاشان:

خداوند به انسان با تقوا توانايي تشخيص حق از باطل مي دهد

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه يكي از آثار تقوا را خداوند در قرآن فرقان اعلام كرده است، گفت: خداوند به انسان با تقوا توانايي تشخيص حق از باطل مي دهد.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در تفسير سوره مرسلات، كه مي فرمايد ‹‹وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا›› گفت: اين نام از آيه اول  اين سوره شريفه و كلمه مرسلات گرفته شده است.

وي افزود: خداوند در 5 آيه اول ابتدايي اين سوره 5 سوگند ياد كرده است ‹‹وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا، فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا، وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا، فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا، فَالْمُلْقِيَاتِ ذِكْرًا›› قسم به مرسلات، قسم به عاصفات، قسم به ناشرات، قسم به فارقات و قسم به ملقيات ياد كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: مرحوم علامه طباطبايي در الميزان و برخي ديگر از مفسرين منظور از اين 5 مورد قسم خداوند را ملائكه دانسته اند و قسم به ملائكه در اصل جلب توجه انسان به موجودي در اين عوالم بنام ملائكه است، چرا كه خيلي از موجودات هستند كه براي انسان قابل مشاهده نيست.

وي با بيان اينكه، هوا و برق و عقل قابل مشاهده نيست اما وجود دارد، عنوان كرد: اينها مسائلي است كه وجود دارد اما قابل مشاهده نيستند و تنها از آثار آنها مي‌توان به وجود آن آگاه شد.

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: خيلي از مسائلي در اين عالم وجود دارند كه به صرف اينكه براي ما قابل مشاهده نيست، اگر چنانچه آن را انكار كنيم بر خلاف عقل است و چنانچه فردي مسائلي را به دليل قابل مشاهده نبودن انكاركند، غير عقلاني است.

به گفته وي، خداوند در سوگندهايي كه در آيات ابتدايي سوره مرسلات ياد كرده است در واقع بشر را متوجه وجود ملائكه در عالم هستي كرده است، ضمن اينكه با اين قسم توجه انسان را به اهميت ملائكه جلب كرده است.

حجت الاسلام اسلامي‌تبار اظهار داشت: در اين عالم جن نيز وجود دارد و سوره جن در قرآن آمده است، اما خداوند به جن قسم ياد نكرده است، چرا كه جن اهميت ملائكه ندارد.

وي رسالت ملائكه در اين عالم را  اداره امور و تدبير امور عالم خواند و اظهار داشت: ملائكه در اين عالم كارمندان خدا و مأموران امور الهي هستند، اما به اين معني نيست كه خداوند به ملائكه نياز داشته باشد چرا كه اداره همه امور عالم با يك اراده خداوند امكان پذير است، اما حكمت خداوند اين است كه براي اداره امور عالم كارگزاراني را با عنوان ملائكه آفريده است.

امام جمعه موقت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه هر يك از ملائكه در عالم مسؤوليت يك نوع كار را برعهده دارند، گفت: اين حكمت خدا از رموز مديريت موفق است كه يك مدير اگر خواهان موفقيت است بايد كارها را تقسييم بندي كند، بنابراين گروهي از ملائكه در ارتباط با وحي هستند تا دستورات خداوند را به انبيا برسانند.

وي افزود: خداوند در آيه اول اين سوره مي فرمايد ‹‹وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا›› قسم به ملائكه اي كه پي در پي براي نزول وحي و دستورات وحي به سوي انبيای الهي كه 124 هزار پيامبر هستند فرستاده مي‌شوند، چرا كه آنچه از سوي خدا نازل مي شود همه خيرو نيك و پسنديده و مبارك است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه دوم سوره مرسلات مي فرمايد ‹‹فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا›› قسم به ملائكه اي كه مانند باد با سرعت به دنبال مأموريت هستند و براساس فرمان الهي عمل مي‌كنند، بنابراين گروه زيادي از ملائكه ممكن براي يك جريان حركت كنند و لحظه اي از فرمان الهي كه خير و نيك است درنگ نمي‌كنند و سرعتي مانند طوفان دارند.

وي افزود: سرعت در انجام مأموريت از اهميت بالايي برخوردار است و يكي از شروط موفقيت يك مأموريت و تصميم صحيح، سرعت در انجام آن و بدون تأمل است، از اين رو انسان بايد در انجام فرمان خدا عجله كند و در انجام فرمان خدا بايد از يكديگر سرعت و سبقت بگيرند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: انسان براي انجام واجبات و كار خير بايد پيش از اينكه فرصت را از دست بدهد با سرعت آن را انجام دهد، از اين رو در انجام واجبات نماز اول وقت، پرداخت خمس در ابتداي سال خمسي، دادن مال مردم و ديگر واجبات بايد قبل از اينكه فرصت را از دست بدهد با سرعت انجام دهند، بنابراين چنانچه نسبت به اين امور واجب و مهم بي توجه باشيم مورد غضب خداوند قرار گرفته و خداوند نزولات خود را از ما دريغ خواهد كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در آيه سوم سوره مرسلات مي فرمايد ‹‹وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا›› سوگند به ملائكه اي كه مطالب حق را به نحو احسن بين انبيای الهي نشر  و منتشر مي‌ دهند و ‹‹فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا›› قسم به ملائكه اي كه در انتشار حق به انبيای الهي، حق را از باطل جدا مي‌كنند، چرا كه خداوند بايد حق و باطل را از منبع وحي براي انسان جدا كند و مشخص كند چه چيزي حق و چه چيزي باطل است و ‹‹فَالْمُلْقِيَاتِ ذِكْرًا›› قسم به ملائكه اي كه ذكر را بر پيامبر كه همان قرآن است نازل كردند.   

امام جمعه موقت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه يكي از آثار تقوا را خداوند در قرآن، فرقان اعلام كرده است، گفت: خداوند به انسان با تقوا توانايي تشخيص حق از باطل را مي دهد./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات