۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۵۱۲۷۹۵
کارشناس جهان عرب:

آمریکا رسما به شکست خود در سوریه اعتراف کرده است

تحلیلگر برجسته مسائل جهان عرب در تحلیلی نوشت: آمریکا رسما به شکست خود در سوریه و ناکامی نقشه های آن در این کشوراعتراف کرده است.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته مسائل عرب در تحلیلی با اشاره به تصمیم دولت آمریکا برای پایان دادن به حمایت از گروههای مخالف سوریه و تجهیز نظامی آنها نوشت: آمریکا رسما به شکست خود در سوریه و ناکامی نقشه های آن در این کشوراعتراف کرده است و گروههای مخالف مسلح روزبه روز در حال فروپاشی هستند.

عطوان در این تحلیل که امروز در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم منتشر شد با یادآوری تصمیم روزگذشته دولت دونالد ترامپ مبنی براینکه آمریکا دیگر از مخالفان سیاسی و مسلح سوریه حمایت نمی کند و به برنامه های سری آژانش اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) برای مسلح کردن گروه های مخالف و حمایت از آنها پایان خواهد داد، افزود:این تصمیم یعنی واگذار کردن کل پرونده سوریه و یا بخش اعظم آن به روسیه و قبول سیاست ها و برنامه های آن در خصوص دمشق و تسلیم شدن در مقابل ماندن بشار اسد رییس جمهوری سوریه در قدرت است.

وی اضافه کرد: درشش سال گذشته دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا به آموزش و تجهیز نظامی گروه های مخالف سوریه در پایگاه های این کشور در اردن، ترکیه و یا حتی در داخل خاک سوریه با صرف صدها میلیون دلار و صدها تن اسلحه و مهمات پرداخت اما در نهایت نتوانست به هدف خود یعنی سرنگونی دولت مرکزی سوریه دست یابد.

این تحلیلگر عرب خاطرنشان کرد: گسست و اختلاف در داخل مخالفان میانه رو نشان از عقبگرد دولت آمریکا در خصوص پرونده سوریه دارد و این امر نشان می دهد که دولت های عربی حامی این گروه ها همانند عربستان و قطر با مشغول شدن به اختلاف های روز افزون خود دست از حمایت از این گروه ها برداشته اند و همچنین پروژه ترکیه نیز در سوریه با شکست روبه رو شده و اکنون این گروه های کرد هستند که با پشتیبانی آمریکا در صحنه حضور دارند.

عطوان با بیان اینکه روز پنجشنبه گروه نورالدین زنکی از گروه های اصلی گروه تحریرالشام (النصره) پس از شش ماه پیوستن به این گروه، جدا شدن خود از آن را اعلام کرد، افزود: این شکاف در تحریر الشام و جدایی گروه نورالدین زنکی از آن که شمار عناصر آن به هشت هزار نفر می رسد ضربه سختی به تحریر الشام محسوب می شود و مقدمه خروج گروههای دیگر از این گروه است درحالی که درگیرهای خونینی در زمان حاضر میان النصره و احرار الشام جاری است و در غوطه شرقی نیز جیش الاسلام خود را منحل کرده و به گروه های دیگر پیوسته است.

سردبیر روزنامه رای الیوم اضافه کرد: دولت ترامپ مخالفان سوریه را به حال خود رها کرده همانطور که مخالفان افغان، جنوب ویتنام و عراق همین سرنوشت را داشتندٰ، این اقدام آمریکا در سوریه دلایلی دارد از جمله اینکه:

نخست: از نظر آمریکا در زمان حاضر نیروهای کرد، یگان های حمایت خلق و ارتش دمکراتیک سوریه همپیمانان جدید آن در سوریه و منطقه محسوب می شوند و بیشتر می تواند به آنها اعتماد کند.

دوم: واشنگتن در شمال سوریه ده پایگاه نظامی شامل فرودگاه ها و هواپیماهای نظامی و موشک و تانک دارد که در مناطق کرد نشین قرار دارند.

سوم: آمریکا و اروپا فهمیده اند که سرنگونی نظام بشار اسد با وجود روسیه ممکن نیست و بشار اسد جایگزینی قانونی ندارد همانطور که ایمانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه در روزهای گذشته و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا تاکید کردند سرنوشت بشار اسد به دست مردم سوریه تعیین می شود.

چهارم: درگیر شدن حامیان عرب گروه های مخالف سوریه به اختلاف های داخلی خود و تنش در روابط عربستان و امارات با قطر و تداوم جنگ یمن باعث تضعیف این گروه ها شده است.

عطوان همچنین نوشت: آمریکا، امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه را برهم زد و این منطقه را در جنگ های خونین فرقه ای و قومی تحت شعارهای دروغین فرو برده و زمانی که در آخرین حلقه برنامه های خود در سوریه با شکست روبه رو شد، دست از حمایت از مخالفان مسلح کشید.

وی افزود: هرطرفی که با آمریکا همراهی کرده است و می کندٰ سرنوشتش شکست و پایانی فلاکت بار است و طبیعی است که مخالفان سوریه نیز به این سرنوشت دچار شوند.

این تحلیلگر عرب تصریح کرد که حتی رژیم صهیونیستی در آینده همین سرنوشت را خواهد داشت و گذشت زمان این موضوع را ثابت خواهد کرد و در زمان حاضر نیز ترس و اضطراب شدید این رژیم از بازگشت فرهنگ مقاومت، اوج گرفتن تاثیر بازدارندگی و تهدید موشکی و عقبگرد قدرت و نفوذ ائتلاف میانه رو عرب و برهم خوردن معادلات توازن قوا در جهان ، بهترین دلیل است.

عطوان در پایان نوشت: اخبار مرتبط با سخنان و سفرهای دوره ای ، کنفرانس ژنو و حتی اختلاف های هیات عالی مخالفان سوریه در ریاض و ائتلاف ملی در استانبول در هفته ها و ماه های آینده دیگر چندان دنبال نخواهد شد، حتی ممکن است کشورهای میزبان آنها همان راه آمریکا را در پیش گیرند و دست از حمایت از این گروه های مسلح بردارند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات