۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۱۲۷۵۷
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

مکتب امام صادق، مکتب رسیدن به مقام قرب الی الله است

حجت الاسلام والمسلمین بهبهانی درباره اتصال روح مومن به خداوند گفت: برای اتصال به خداوند باید به اهل بیت متصل شویم و این پیام مکتب امام صادق است که باید انسان مومن متصل به خدا باشد تا به رشد و کمال نهایی برسد.
حجت الاسلام بهبهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی بهبهانی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، در شام شهادت امام جعفرصادق(ع) در مسجد جامع نجف آباد، با بیان روایتی از امام صادق(ع) درباره راه های اتصال به خداوند گفت: حضرت در روایتی آورده به خدا قسم بوی شما و ارواح شما را دوست دارم.

وی در شرح این روایت افزود: روحی که محبوب حضرت در این روایت  است، روح انسان مؤمن متصل به خداست و این اتصال از اتصال شعاع خورسید به خورشید بیشتر و شدیدتر است و اتصال انسان مؤمن باید آن قدر قوی باشد، که تمام ذرات وجودش ذکر حق بگوید و این روح است که حضرت به خاطرش قسم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین بهبهانی در ادامه تصریح کرد: در روایت است که المومن مرآه المومن، انسان مومن همانند آینه برای برادر ایمانی خود است که طبق این روایت و با توجه به آیات آخر سوره حشر که یکی از اسماء الهی مومن بیان شده است، یعنی خداوند اسم خودش را روی انسان گذاشته و مومن حقیقی فقط خداست و اتصال است که باعث می شود انسان مومن آینه الهی در زمین باشد.

وی درباره راه های اتصال به خداوند بیان داشت: در روایتی از حضرت علی(ع) یکی از راه های اتصال به خداوند، اخلاق حسنه است، و هر صفت اخلاقی که در وجود انسان نهادینه شود، صفت خداست همانند صفت رحمت که از 100شعبه این صفت تنها یک شعبه آن در اختیار تمام خلق برای رافت و محبت نسبت به یکدیگر است و 99شعبه دیگر آن مخصوص محمد و آل محمد است و این صفت رحمت الهی است که خداوند در روایت است که اول خلقت با رحمت رحمانیه و رحیمیه الهی شروع شده است.

استاد سطح عالی حوزه قم در ادامه خاطرنشان کرد: این پیام مکتب امام صادق است که باید انسان مومن متصل به خدا باشد و این مکتب است که شاگردانی چون محمدبن مسلم، زراره، بریر و ابی بصیر پرورش می دهد که حضرت آنها را از اوتاد زمین معرفی می کند و این مردان پاک هستند که تمام زندگیشان متمسک به اهل بیت است.

وی اتصال به خداوند را به معنای توجه به خدا و پیاده شدن صفات الهی در وجود انسان مؤمن برشمرد و گفت: زمانی که انسان به این صفات متصف شود، زندگی اش قرآنی و الهی خواهد شد چنان که این روح انسان همانند آینه است اگر به سمت دنیا تمایل کند، نقش دنیا در آن می افتد و اگر به سمت خدا روی کند، نقش الهی چنان که در روایت است القلب حرم الله، این دل انسان حرم خداست.

حجت الاسلام والمسلمین بهبهانی درباره آثار اتصال به خدا نیز بیان کرد: حلاوت و شیرینی زندگی بالاترین اثر این اتصال است و سبب رشد انسان و رسیدن به کمال مطلق می شود و تمام زندگی انسان رنگ و بوی اهل بیت می گیرد و آنچه در وجود انسان باقی می ماند، نور خدا و اهل بیت است و در این مرحله است که عظمت اقامه نماز را درک می کنیم و روح و نورانیت نماز را متوجه می شویم.

وی با اشاره به ادامه روایت که حضرت فرمود، «فَأَعِينُونِي عَلَى ذَلِكَ بِوَرَعٍ‏ وَ اجْتِهَاد» تصریح کرد: حضرت در ادامه روایت این محبت و دوستی را در سایه ورع و اجتهاد بیان می کند، و صفت ورع، درجه ای بالاتر از تقواست که تقوا دوری کردن از محرماتی است که برای انسان آتش و ظلمت است و مقام ورع، اجتناب از تمام آنچه شبهه ناک است که این پرهیز دور شدن از تمام تاریکی ها است.

استاد سطح عالی حوزه قم درباره جهد و کوشش نیز افزود: اگر کسانی چون سلمان فارسی، منا اهل البیت می شوند، تنها در سایه تلاش و کوشش در مسیر معنویت و خداوند است و چنین افرادی در دوران خودشان تابع محض امام بودند، راه منّا یعنی تبعیت و مکتب اهل بیت چنین مکتبی است که سبب اتصال انسان به خداوند می شود. /1306/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امامي
Iran, Islamic Republic of
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
سلام لطفا اگر مقدور است به سايت استاد (معارف الهيه) لينك بدهيد
2
0