۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۵۱۲۷۵۲
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

شورای نگهبان حافظ مرزهای حاکمیت دینی و سیاسی است

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی گفت: شورای نگهبان مرزبان دینی و ملی است؛ مرزبانی نه از جغرافیای مرزها بلکه مرزبان حاکمیت دینی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی است.
علیمرادی

حجت الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به نقش خطیر شورای نگهبان در نظام اسلامی، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی در قانون اساسی یک نهادی به عنوان شورای نگهبان قرار داده شده است، و این نهاد دو مسؤولیت اساسی دارد.

وی بیان کرد: پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها یکی از وظایف اساسی شورای نگهبان است، و تمام مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان فرستاده شود وشورای نگهبان موظف است منطبق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد نظر قرار دهد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر مصوبات مجلس مغایرات داشته باشد برای تجدید نظر به مجلس بازگردانده شود و در صورت مغایر نبودن آن با موازین اسلام و قانون اساسی مصوبه قابل اجرا است.

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی دومین مسؤولیت اساسی شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات دانست و تصریح کرد: این نهاد مقدس بر انتخابات نظارت دارد تا از اجرای دقیق و صحیح قانون و سلامت انتخابات اطمینان حاصل کند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان و نیز جلوگیری از تخلفات و صیانت از رأی مردم است، بنابراین شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خیرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: شورای نگهبان در حقیقت نگهبان این است که رأی مردم مصون و محفوظ بماند تا هیچ قدرت، گروه، حزب و جناحی نتواند در رأی مردم اثر بگذارد، از این رو شواری نگهبان حافظ حقوق مردم در انتخابات است.

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی یادآور شد: افزون براینکه شورای نگهبان حافظ مردمی بودن نظام، جمهوری بودن نظام است، حافظ اسلامی بودن نظام هم است؛ و مراقبت می کند تا انتخابات مطابق دستورات اسلام وقانون اساسی برگزارشود، تا از طرق غیراسلامی، اعمال قدرت، دخالت های ثروت، تبلیغات غلط، فضا سازی منفی، جوهای ساختگی غیر واقعی و غیر عقلانی وارد انتخابات جمهوری اسلامی نشود.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: نگهبانی و حفاظت از حقوق مردم و اسلامیت نظام از شئون ولی فقیه است و ایشان این شئون را طبق قانون به نهاد شورای نگهبان واگذار کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی اظهار کرد: همه قوا و دستگاه ها در نظام جمهوری اسلامی همه اقتدار و شئون خود را از رهبری دریافت می کنند و مسؤولیت اول همه امور به عهده رهبری است؛ اما شخص رهبر که ممکن نیست در همه امور مستقیما دخالت کند، بنابراین در قانون چنین نهادی تعریف شده است.

وی بیان کرد: اگر این نهاد درست در جایگاه خود عمل کند دخالت ثروت، قدرت و تبلیغات مسموم و غیر منطقی را به حداقل می رساند و ممکن است به صفر برساند، بنابراین اصل وجود چنین نهادی کاملا عقلایی و شرعی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شرع وظیفه حفاظت از حقوق مردم و حفاظت از دین را به ولی فقیه سپرده است و ولی فقیه طبق قانون این اختیار را به شورای نگهبان داده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خدای تبارک و تعالی ولایت و امامت را برای حفظ دین و برای اداره امور جامعه و تربیت و تعلیم بشر قرار داده است؛ بنابراین ولایت فقیه هم گرفته شده از جلوه امامت است و همان وظایف بر عهده ولایت فقیه است، از این رو این وظایف و شرع به شورای نگهبان سپرده شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین شورای نگهبان یک مرزبانی دینی و ملی است، مرزبانی نه از جغرافیای مرزها؛ بلکه از جغرافیای حاکمیت دینی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی است؛ همانگونه که حفظ جان و همه شئونات مردم برعهده نیروهای امنیتی و انتظامی است، حفاظت از مرزهای حاکمیت دینی سیاسی بر عهده شورای نگهبان است.

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی تأکید کرد: همانگونه که همه مرزبانان بسته به نوع خود دشمن دارند این مرزبانان نیز دشمن دارند و اگر یک مرزبان در گوشه ای از کشور غفلت کند ممکن است تهاجمی صورت گیرد و جبران پذیر نباشد، از این رو ضربه زدن به پیکره نظام جمهوری اسلامی و شورای نگهبان از اهداف دشمنان است./۹۷۰۹/ت۳۰۱/ب۱

ارسال نظرات