۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۵۱۲۷۳۴

مراسم عزاداری رییس مذهب جعفری در مدرسه امام صادق دامغان برگزار شد

مراسم عزاداری امام صادق با حضور علما و فضلا، طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه شهرستان دامغان و اقشار مختلف مردم در مدرسه علمیه امام صادق برگزار شد.
مراسم شهادت امام صادق در حوزه علمیه دامغان مراسم شهادت امام صادق در حوزه علمیه دامغان حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آذری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام محمد علی آذری بعد ازظهر امروز در جمع علما و فضلا، طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه شهرستان دامغان و اقشار مختلف مردم که در عزای شیخ الائمه رییس مذهب و مکتب حضرت امام جعفر صادق(ع) به میزبانی مدرس امام خمینی(ره) مدرسه علمیه امام صادق(ع) گردآمده بودند، اظهار داشت: جایگاه و لزوم وجود امام باید ضمن احترام به اصل وحدت مسلمین در جامعه تبیین شود، همانا ائمه اطهار(ع) به امر الهی مردم را هدایت می‌کنند زیرا به گواه آیات قرآن هیچ کس بدون اذن خداوند هادی نیست.

استاد حوزه علمیه دامغان با اشاره به اینکه ائمه معصومین(ع) دست خداوند در هدایت انسان‌ها هستند، اضافه کرد: نبود امام معصوم(ع) در جامعه انسانی به معنی بسته شدن مجرای فیض الهی است و از این رو در هر شرایطی جامعه انسانی نیازمند وجود امام است، همانگونه که بی توجهی و کنار گذاشتن قرآن از زندگی به معنی بستن مسیر هدایت انسان است.

وی با بیان اینکه بی‌تردید اگر می‌خواهی دین را بفهمی باید به واسطه قرآن و به برکت وجود امام بفهمی و بشناسی، خاطر نشان کرد: امام جعفر صادق(ع) شاگردانی تربیت کردند که در تمامی علوم صاحب جایگاه بودند، زیرا علم ائمه اطهار مشتمل برهمه علوم و لازمه‌های زندگی انسانی و اسلامی است.

حجت الاسلام آذری جایگاه حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیان را در اشاعه سیره صادق آل محمد(ع) بسیار خطیر و مهم دانست و گفت: کسانی که منسوب به حوزه‌های علمیه هستند بار سنگینی بر دوش دارند زیرا ما طلاب خود را شاگرد مکتب امام صادق(ع) می‌دانیم، حوزه باید کشور را طوری تغذیه کند که به احدی از بیگانگان نیاز نداشته باشیم.

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه دامغان افزود: وظیفه طلبه و روحانی تنها نماز جماعت خواندن و تبلیغی ساده رفتن و احکام و مسئله شرعی گفتن نیست، فلسفه حوزه علمیه در زمان غیبت این است که بار سنگین هدایت که بر دوش ائمه اطهار است را در حد توان خود به دوش بکشند.

عمر بابرکت ائمه اطهار صرف هدایت باطنی انسان‌ها می‌شود

حجت الاسلام آذری با اشاره به آیه "وَجَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا ..." اظهار داشت: در طول قریب به 250 سال عمر با برکت ائمه اطهار که بخش اعظم آن به خانه نشینی اجباری امامان مظلوم ما سپری شد و در طول عمر امام زمان(عج) تا به امروز، ائمه ما تنها به برآوردن حاجات مسلمین، گوشه نشینی و دعا و نماز مشغول نبوده و نیستند همانا تمام ائمه(ع) در طول حیات پرفیضشان هدایت باطنی ابناء بشر را برعهده دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه از راه‌های هدایت که حوزه‌های علمیه باید بدان توجه کنند برداشتن موانع هدایت است، تصریح کرد: مهمترین موانع هدایت معصیت است، اگر می‌خواهی هدایت شوی و دیگران را هدایت کنی باید جلوی معصیت را بگیری، اگر درب معصیت را بر روی جامعه باز کنیم بی‌تردید در‌های هدایت بسته می‌شود.

استاد حوزه علمیه دامغان با تأکید بر اینکه شرط اول هدایت بستن درهای معصیت است، اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف حکومت اسلامی بستن درهای ورود عوامل و اسباب گناه و راه‌های شیوع مفاسد است؛ ائمه معصومین(ع) افزون بر بستن درهای معصیت برای بخشش گناهکاران امت اسلام و شیعیان دعا و استغفار می‌کردند.

روح و جان خود را باکلام اهل بیت(ع) نورانی کنیم

حجت الاسلام آذری عامل دیگر هدایت را احادیث ائمه اطهار(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: احادیث یک پیام مستقیم باخود دارند اما باید بکوشیم قلب و جان ما ظرف احادیث اهل بیت(ع) شود، در تاریخ گاه خبیث‌ترین انسان‌ها با کلمه‌ای از امام معصوم(ع) هدایت شدند، روح و جان خود را با کلام نبی مکرم اسلام(ص) وائمه اطهار(ع) نورانی کنیم تا دنیا و آخرت ما مملو از سعادت شود.

گفتنی است علما، طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه دامغان براساس سنتی کهن در روز شهادت امام صادق(ع) پس از این مراسم و مداحی ذاکر اهل بیت حجت الاسلام سید مهدی میرعلی اکبری با حرکت در قالب دسته عزاداری و پیوستن به دستجات سینه زنی و زنجیرزنی مردم دیندار این شهرستان مسیر آستان مقدس امامزادگان جعفر و محمد(ع) تا حسینیه اعظم حضرت اباالفضل(ع) دامغان را پیموده و با تجمع در این مکان مقدس در عزای شیخ الائمه صادق آل محمد(ع) بر سر و سینه زدند./977/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات