۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۱۲۷۲۰
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

شیعه و سنی مدیون تلاش های علمی امام صادق است

امام جمعه ارومیه گفت: ائمه چهارگانه اهل سنت شاگرد مستقیم یا با واسطه امام صادق هستند، بر این اساس نه تنها فقه شیعه و مذهب جعفری بلکه چهار مذهب اهل سنت هم مدیون تلاش های علمی ایشان است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مراسم عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) که در مسجد لطفعلی خان ارومیه برگزار شد، با اشاره به علت نامگذاری مذهب تشیع به عنوان مذهب جعفری، گفت: اگر چه مذهب ما به پیامبر اسلام و امیرمؤمنان و همه ائمه (ع) بر می گردد، اما به خاطر اینکه امام جعفرصادق(ع) فرصت مناسبی در زمان خود پیدا کردند تا مبانی تشیع و دین مقدس اسلام را تبیین کنند، مذهب تشیع را مذهب جعفری نامیده اند.

امام جمعه ارومیه در ادامه به مختصری از زندگی حضرت پرداخت و گفت: امام صادق(ع) بنابه نقل مشهور در سال هشتاد و سه هجری از مادر متولد شدند، مادر ایشان بانوی بسیار بزرگواری به نام فاطمه دختر قاسم ابن محمد ابن ابی بکر بودند، امام صادق(ع) در زمان عبد الملک ابن مروان به دنیا آمدند.

وی در ادامه گفت: ایشان با ده خلیفه از خلفای بنی امیه و دو خلیفه از خلفای بنی عباس هم عصر بودند؛ بنابه نقلی امام صادق(ع) دوازده سال زیر نظر جد خود، امام سجاد(ع) تربیت یافتند و بعد شهادت امام سجاد(ع)، حدود نوزده سال تحت تربیت امام باقر(ع) قرار گرفتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خاص بودن اوضاع جهان اسلام و مدینه در زمان امام صادق(ع) ابراز کرد: حکومت بنی امیه در حال انقراض بود، بعضی از حاکمان مدینه، علویان را در نماز جمعه در صفوف اول می نشاند و در مقابل چشمشان به امیرمؤمنان(ع) جسارت می کرد و ناسزا می گفت، تا علویان تحقیر شوند، شصت سال بالای منابر علی ابن ابی طالب علیه السلام را سب می کردند.

وی در ادامه افزود: حکومت بنی امیه به کهن سالی خود رسید و داشت از بین می رفت، امام صادق (ع) از این فرصت استفاده کردند و سه کار مهم انجام دادند، اول اینکه کرسی درس عمومی در مسجد مدینه راه انداختند و از همه مذاهب می آمدند و از محضر امام صادق (ع) استفاده می کردند، دوم اینکه شاگردان خصوصی تربیت می کردند و سوم اینکه این شاگردان را به عنوان مبلغ دین و مذهب به مناطق مختلف عالم اسلام فرستادند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به تعداد شاگردان امام صادق (ع) گفت: تعداد شاگردان امام صادق (ع) را حدود چهار هزار نفر گفته اند؛ مرحوم شیخ مفید بیان می کند که آنچه از روایات از امام صادق(ع) نقل شده از هیچ کدام از اهل بیت (ع) نقل نشده است؛ در کتاب رجال، شیخ طوسی اسامی سه هزار و دویست و شش نفر از کسانی که در محضر امام صادق (ع) درس خوانده و از ایشان روایت نقل کرده را آورده اند.

وی ادامه داد: شهید اول در کتاب خود نقل می کنند که امام صادق (ع) چهارصد جلد کتاب با قلم خود نوشتند و شاگردان ایشان چهارصد اصل را تبیین کردند، که کتب شیعه به همین چهارصد اصل برمی گردد، امام صادق (ع) توانستند نه تنها این مذهب را بلکه تمام دین را بیمه بکنند؛ اهل سنت چهار مذهب مشهور دارند، ائمه چهارگانه اهل سنت هر چهار نفر شاگرد مستقیم یا با واسطه امام صادق علیه السلام هستند. ابوحنیفه و مالک مستقیماً در محضر امام صادق (ع) درس خوانده و امام شافعی و احمد ابن حنبل هم با واسطه شاگرد امام صادق (ع) بودند.

وی در ادامه با اشاره به گفته ابن ابی الحدید در کتاب شرح نهج البلاغه گفت: فقه اهل سنت به امام صادق(ع) و فقه امام صادق (ع) به علی ابن ابی طالب (ع) بر می گردد، بر این اساس نه تنها فقه شیعه و مذهب جعفری بلکه چهار مذهب اهل سنت هم مدیون تلاش های علمی امام صادق (ع) است./936/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات