۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۱۲۷۰۰
آیت الله سبحانی:

امام صادق از دوران جوانی مرجع دینی بودند

حرت آیت الله سبحانی گفت: امام صادق(ع) در زمان امام باقر(ع) در دوران جوانی هم مرجع دین بودند به طوری که در مناظره با علما شرکت می ‌کردند و پاسخ شبهات آنها را می ‌دادند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید امروز 29 تیرماه در ویژه برنامه روز شهادت ششمین پیشوای جهان اسلام در حرم مطهر رضوی با اشاره به حدیثی از صحیح مسلم، اظهار کرد: امت اسلامی در حال عزت و عظمت به سر می‌برند مادامی که بر آنها 12 خلیفه حکومت کند و در این صحیح اهل سنت 10 روایت با این مضمون آمده است.

وی تصریح کرد: اسلام به وسیله پیامبر اکرم(ص) پایه‌گذاری شد و بقای آن با خون حسین بن علی(ع) است، پس از ایشان امام سجاد(ع) با دعاهای خود ما را با معارف اسلام آشنا کردند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه باقر به معنای شکافنده است و امام محمد باقر(ع) شکافنده دریای علوم هستند، عنوان کرد: ایشان در دوران خود اسلام را احیا کردند و احادیث نبی مکرم اسلام را در اختیار مرد بگذارند زیرا نوشتن حدیث تا زمان امام باقر(ع) ممنوع بود.

این مرجع تقلید با اشاره به اقدامات امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) حتی در زمان امام باقر(ع)، هم مرجع دینی بوده‌اند، چنانکه با آن مرد قدری در شام به مناظره پرداخت و او که می گفت ما در آفرینش خود محتاج خداییم ولی در اعمال خود به خدا نیاز نداریم، با پاسخ‌های امام صادق(ع) محکوم شد.

وی افزود: امام صادق(ع) برای این مناظره از مدینه به شام رفتند زیرا خلیفه مدینه به خلیفه شام طی نامه‌ای درخواست کرده بود که امام باقر(ع) را برای مناظره با آن مرد به شام بفرستد و امام باقر(ع) که به علت کهولت سن نمی توانستند به شام بروند، فرزند جوان خود امام جعفر صادق(ع) را فرستادند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) طی 16 سال توانستند چهارهزار شاگرد شیعه تربیت کنند، عنوان کرد: یکی از کارهای امام جعفر صادق(ع) تربیت علما و فقهایی از اهل سنت و شیعه است که حدیث اهل بیت(ع) را نقل کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) حق عظیمی بر گردن اسلام، مسلمین و شیعیان دارند، تصریح کرد: زمان کشمش بنی‌عباس و بنی‌امیه برای حکومت، امام طی 16 سال به تربیت جمعی پرداختند تا احکام و معارف را بیان کنند اما پس از آن هنگامی که حکومت به دست منصور افتاد، بسیار در زحمت بودند؛ منصور که فردی خشن، سفاک و آدم‌کش بود افزون بر آزار و اذیت شخص امام صادق(ع) خانه ایشان را نیز به آتش کشید./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات