۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۱۲۶۹۰
صبح امروز برگزار شد؛

مجلس عزای شهادت امام صادق در دفتر آیت‌الله نوری

به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) مجلس عزاداری با حضور حضرت آیت‌الله نوری همدانی، علماء، طلاب و اقشار مختلف مردم در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد.
اولین روز عزاداری ایام شهادت امام صادق (علیه السلام) در بیت حضرت آیت الله وحید خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) مجلس عزاداری با حضور حضرت آیت‌الله نوری همدانی، علماء، طلاب و اقشار مختلف مردم در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام عزیز‌الله رزاقی، استاد حوزه علمیه قم با قرائت آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ»، اظهار داشت: خداوند در آیه 119 سوره توبه نکات مهمی بر بندگان خود گوشزد می‌کند.

وی با بیان این که سه دیدگاه در رابطه با این آیه وجود دارد، ابراز داشت: نخستین دیدگاهی که در رابطه با آیه 119 سوره توبه بیان می‌شود آن است که این آیه مربوط به آخرت است.

استاد حوزه علمیه، تصریح کرد: دیدگاه مشهوری که درباره این آیه وجود دارد آن است که این آیه مربوط به مسایل دینوی است چرا که در بخش نخست این آیه واژه «اتَّقُوا اللّهَ» بکار برده شده از اهمیت بالای تقوا در دنیا حکایت دارد و بخش دوم نیز امر خداوند متعال بر بندگان است که مربوط به عالم ماده می‌شود.

وی با بیان این که قاعده لطف از لوازم و افعال الهی است، گفت: دیدگاه دومی که در رابطه با آیه 119 سوره توبه وجود دارد کلامی بوده آن است. چرا که از دیدگاه علماء بر خداوند متعال لازم است تا بر بشر لطف کرده و در هر لحظه‌ای صادقی برای بشر معرفی کند.

حجت الاسلام رزاقی با اشاره به دیدگاه سوم در رابطه با این آیه، خاطرنشان کرد: علما مصداق صداقت در آیه مذکور را امام معصوم معرفی می‌کنند چرا که صداقت صفت فردی است که علاوه بر رفتار و کردارش می‌کوشد تا گفتارش نیز مطابق با واقع و حقیقت باشد.

وی، در ادامه گفت: مصداق صداقت معصوم است چرا که هیچ معصومی با ظلم صلح نکرده و همواره در مقابله با آن پیشگام بوده‌اند، به همین علت ضروری است تا بشر از ائمه اطهار(ع) الگوگیری کرده و در برابر ستمگران ایستادگی کنند.

استاد حوزه علمیه به شاخصه ویژه اخلاقی امام صادق(ع) و مقابله ایشان با ظلمان و ستمگران اشاره کرد و گفت:‌ الگو گیری از شاخصه‌های رفتاری و اخلاقی ائمه اطهار و امامان معصوم(ع) در شکل‌گیری نظام اسلامی نقش مهمی داشت؛ اما امام صادق(ع) بیشترین اثرگزاری را در این باره داشتند.

وی، افزود: خط ولایت بر اساس مذهب جعفری شکل‌گرفته است از این رو فردی که دست رد به سینه ولایت فقیه بزند، همچون فردی است که دست رد به سینه امام صادق(ع) زده است./878/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات