۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۵۱۲۶۸۸
حجت الاسلام حسینی قمی:

بدون آگاهی نباید در مورد هر موضوعی اظهار نظر کرد

حجت الاسلام حسینی قمی گفت: ما نباید در مورد موضوعاتی که اطلاعات کافی نداریم نظر کنیم به ویژه اگر موضوع فقهی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در مراسمی که امروز در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس برگزار شد با اشاره به اینکه بیشترین احادیث ما از زمان امام صادق(ع) به ما رسیده است اظهار داشت: ائمه اطهار پیش از امام ششم فرصت بیان حدیث را نداشتند زیرا در خفقان یا زندان به سر می‌بردند.

وی ادامه داد: تا قبل از حرکت فرهنگی امام صادق(ع) شیعه حتی احکام حلال و حرام یا احکام حج را هم به خوبی نمی‌دانست، بدین ترتیب امام ششم به اندازه کل ائمه توانست احادیث را در قالب احاکم و آموزه‌های دینی بیان کنند، امام صادق(ع) در حدود سی‌و‌هشت هزار حدیث را ذکر کردند.

استاد دانشگاه تاکید کرد: گاهی بعضی از عذاب‌هایی که بر ما نازل می‌شود به خاطر گناهانی است که از سوی انسان در زندگی سر می‌زند، شک نکنید که اثرات گناه بر روی زندگی انسان سایه می‌اندازد.

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به اینکه نباید بدون علم در مورد هر مبحثی اظهار نظر کرد، یادآور شد: موضوع حج یکی از مباحثی است که امروز متاسفانه همه در رابطه با آن نظر می‌دهند، در زمان امام صادق(ع) فردی نزد حضرت آمد و گفت شخصی از او درخواست حج کرده و او نیز گفته است شما بارها به سفر حج رفته‌اید پس پول خود را خرج کار خیر کنید.

وی افزود: امام صادق در پاسخ به کسی که بی‌مورد در مورد سفر حج اظهارنظر کرده است فرمودند "تو نباید شخصی را از زیارت حج الله باز می‌داشتی و از این بابت خدا شما را تا یک سال بیمار خواهد کرد"، این اتفاق بازگوکننده این موضوع است که نباید بدون اطلاع پاسخی غیرعلمی و عرفی به کسی داد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه امسال متاسفانه فضایی ایجاد شده است که برخی از مردم با حالت مخفیانه می خواهند به سفر حج بروند، تصریح کرد: این فضا برای ما خوب نیست، عربستان این شجره خبیثه 480 میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی کرده است و این نشان می‌دهد که در آمد 80 هزار حاجی ما تاثیری در خرید تسلیحاتی آنها ندارد، ما نباید بقیع و مکه را با نرفتن به این سفر در بست تحویل تکفیری‌ها بدهیم.

حجت الاسلام حسینی قمی ابراز داشت: متاسفانه مردم ما در همه موضوعات اظهار نظرات کارشناسی دارند، ما نباید در مورد موضوعاتی که اطلاعات نداریم نظراتی بدهیم به ویژه اگر موضوع فقهی باشد، برخی به راحتی در مورد خمس زکات و دیگر مسائل دینی اظهارنظر می‌کنند.

وی بیان کرد: گاهی گناهان انسان اثرات آثار خیر انسان را هم از بین می‌برد، در برخی موارد انسان به راحتی دل دیگران را می‌رنجاند و باید بترسید از اینکه حقی بر گردن کسی داشته باشید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سخن امام ششم در مورد گناه غیبت گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که غیبت را بشنود و از غیبت شونده دفاع نکند 70 برابر کسی که غیبت می‌کند برای او گناه ثبت می‌شود، زیرا فرد تشویق می‌شود که در جایی دیگر این کار را انجام دهد پس باید در مقابل او موضع گرفت تا دیگر این کار را انجام ندهد./816/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات