۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۱۲۶۳۴
حجت الاسلام مخدوم:

تحول در حوزه میراث امام صادق است

رییس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی تحول در حوزه را میراث امام صادق(ع) دانست و بر استفاده از ظرفیت های علوم اسلامی در تمدن سازی تأکید کرد.
حجت الاسلام علی مخدوم

حجت الاسلام علی مخدوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به شرایط جامعه اسلامی در دوران امام صادق(ع) عنوان کرد: آن حضرت در یک برهه تاریخی با شرایط خاصی قرار داشتند که در فاصله دو خلافت بنی امیه و بنی عباس، فرصت استثنایی پیش آمد تا آن امام معصوم بتوانند نهضت علمی خود را پایه گذاری کنند.

وی افزود: امام صادق(ع) از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را بردند و نهضت عظیم تولید علم و پرورش شاگردان متخصص در علوم مختلف دستاورد این دوران از زندگی ایشان است.

رییس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: پرورش شاگردان با اتکا به شناخت ضرورت ها و ظرفیت های جامعه و از سویی با آینده نگری و استعدادیابی شاگردان صورت گرفت و همین موضوع سبب شد گستره وسیعی از ستارگان در آسمان علم و معرفت به وجود بیایند.

وی تقویت مبانی اسلام را از مهم‌ترین دستاوردهای این نهضت علمی دانست و خاطرنشان کرد: زمینه سازی تولید علم وتحول علوم اسلامی موجب شد تا مبانی اسلام تقویت شده و از سویی دیگر چارچوب مبانی شیعه نیز گسترش یابد به گونه ای که شیعه را امروز با عنوان شیعه جعفری می شناسند و از این منظر نه تنها تشیع بلکه جهان اسلام مدیون تلاش ها و فعالیت علمی امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام مخدوم اضافه کرد: موضوع تحول در حوزه که رهبر انقلاب از آن سخن گفته اند موضوع جدید و نوپدیدی نیست و این میراث از امام صادق(ع) به یادگار مانده است و در واقع تحول در حوزه به معنای بازگشت به آموزه های حقیقی ائمه (ع) است.

وی تأکید کرد: حوزه انقلابی ترجمان همان تحول در حوزه است و اگر همان آموزه های اهل بیت (ع) با عنوان تحول در حوزه و شرایط روزآمد و پویا به لحاظ دانش و فعالیت و بروندادهای آن که جنبه انقلابی حوزه است محقق شود در واقع حوزه در راستای نهضت علمی امام صادق(ع) حرکت خواهد کرد.

رییس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی ابراز کرد: در واقع تحول در حوزه و انقلابی بودن آن دو روی یک سکه هستند که تأمین کننده زیرساخت های نظری و جنبه های رشد علمی در نظریه تحول شکل می گیرد و خروجی و برونداد این زیرساخت ها در حوزه در شرایطی با عنوان حوزه انقلابی شکل می گیرد.

حجت الاسلام مخدوم ادامه داد: اگر شرایطی فراهم شود که قرائتی از دین ارائه شود که عطش جامعه نسبت به مبانی دینی رفع شود در حقیقت اهداف عالی نظام الهی و اسلامی محقق خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه ها با پشتوانه تحول و برونداد انقلابی گری به صورت پویا و روزآمد می تواند نیازهای جامعه را با استفاده از ظرفیت های بالای تمدن سازی علوم اسلامی پاسخ دهد./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات