۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۱۲۶۰۲
معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی قزوین مطرح کرد؛

امام صادق؛ الگوی کامل تقوا و پارسایی

معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به فضائل اخلاقی امام صادق(ع) گفت: آن امام همام در تقوی و پارسایی الگوی کامل و نمونه بود؛ به گونه‌ای که همواره راهبر هدایت مردم و مرشد افکار عمومی بود.
حجت الاسلام مسیح الله میرزایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام مسیح‌ الله میرزایی، معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی استان قزوین امشب در مسجد زینبیه با تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) با اشاره به اوضاع فرهنگی در عصر امام گفت: از نظر فکری و فرهنگی عصر امام صادق(ع) عصر جنبش فکری و فرهنگی بود و در آن زمان شور و شوق علمی بی‌سابقه‌ای در جامعه اسلامی به وجود آمده بود.

وی در ادامه با اشاره به گسترش علوم اسلامی و بشری در عصر امام صادق( ع) افزود: در آن زمان علوم مختلفی چون علم قرائت قرآن و تفسیر، حدیث و فقه و کلام و علوم بشری مانند طب و فلسفه، نجوم و ریاضیات به وجود آمده بود و هر کسی که متاع علمی و فکری داشت آن را به بازار علم و دانش عرضه می‌کرد.

حجت الاسلام میرزایی در ادامه با اشاره به عوامل پیدایش جنبش علمی در عصر امام صادق(ع) اظهار کرد: دلیل نخست آزادی فکر و عقیده در اسلام که ریشه آن در تعلیمات اسلام بود، دلیل دوم این بود که محیط آن روز یک محیط مذهبی بود و مردم تحت تاثیر انگیزه‌های مذهبی بودند و همچنین تشویق‌های پیامبر اکرم(ص) به کسب علم و دعوت‌های قرآن به تفکر و تعقل عامل اساسی این نهضت و جنبش فکری بود.

وی در ادامه با اشاره به سایر عوامل موثر در جنبش و نهضت علمی و فکری عصر امام صادق(ع)، اظهار کرد: اقوام و مللی که اسلام را پذیرفته بودند دارای سابقه فکری و علمی بودند و برخی از آنها همچون نژاد مصری و سوری از مردمان مراکز تمدن آن روز به شمار می‌رفتند که این افراد به منظور درک عمیق تعلیمات اسلام به تحقیق و جستجو و تبادل نظر می‌پرداختند.

معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه با اشاره به فضائل اخلاقی امام صادق(ع) اضافه کرد: آن حضرت در علم و حلم و صبر و حسن خلق و بردباری در مصائب بسیار ممتاز و شاخص بود، در تقوی و پارسایی الگوی کامل و نمونه بود به گونه‌ای که همواره راهبر هدایت مردم و مرشد افکار عمومی بود.

وی در ادامه با اشاره به شجاعت آن حضرت خاطرنشان کرد: در ایام حکومت آن امام جنگی اتفاق نیفتاد تا از نظر جنگجویی شجاعت اشخاص ظاهر شود؛ اما چون شجاعت از اطمینان خاطر و ایمان کامل نشات می‌گیرد؛ از این رو آن حضرت در ملاقات با منصور عباسی خلیفه وقت نشان داد که تا چه میزان دارای قوت قلب و شجاعت است.

حجت الاسلام میرزایی در ادامه با اشاره به تاسیس دانشگاه جعفری توسط امام جعفر صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) با استفاده از مقتضیات زمان و مکان، مکتب جعفری را تاسیس کرد و حقایق علمی را به مردم آموخت و دانشگاهی که آن امام تاسیس کرد سیزده قرن است که ادامه دارد و حوزه علمیه آن در هزاران شهر اسلامی توسعه داده شده است.

وی در پایان گفت: اهمیت مکتب جعفری در این بود که نخست شاگردان خود را تربیت دینی می کرد و به همگان می‌آموخت که علم را برای عمل خوانده و دانش را برای خدمت به دین و حفظ شرافت نفس و ناموس اجتماع فرا بگیرند؛ چرا که به فرموده امام صادق(ع) هر کس علم را برای غیر از این هدف فرا بگیرد از دانش و آگاهی دور می‌شود./873/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات