۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۱۲۵۶۸
آیت الله مدرسی یزدی:

شورای نگهبان در تار و پود نظام اسلامی تأثیر دارد

آیت الله مدرسی یزدی با اشاره به جایگاه ویژه شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان در تار و پود نظام اسلامی تأثیر دارد.
آیت الله مدرسی یزدی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عصر امروز چهارشنبه ۲۸ تیر در مراسم گرامیداشت سالگرد تأسیس شورای نگهبان در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، گفت: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که حاکم اگر والی عدل بود باید مردم کمکش کنند، چرا که در ولایت والی عدل احیا و زنده کردن هر حقی و هر عدلی است، اگر می خواهیم در کشوری در تمام ابعاد، عدل اقامه شود باید ولایت والی عدل باشد. ولایت والی عدل نابود کردن هر جرم و فساد و ظلم است و هر که در راستای اهداف او(ولی) باشد تقویت کننده دین خداست.

وی افزود: کشور جمهوری اسلامی در قانون اساسی ما مرکز حکومت را ولایت والی عدل منصوب از قبال ائمه دانسته و همه قوا زیر نظر ولایت ولی امر کار می کنند. انتخابات هم بر اساس این قانون است، کسی که انتخات می شود بر اساس همین است. تأیید صلاحیتش باید از سوی شورای نگهبان باشد و همان قانون اساسی گفته کسی را انتخاب کنید که تحت نظر ولی فقیه باشد و مجری ابلاغ سیاست های کلی ولی فقیه باشد اگر هم یک گام جلوتر رود نه مشروعیت دینی دارد نه قانونی. گاهی در صحبت ها فراتر از قانون و صلاحیت ها می روند.

آیت الله مدرسی یزدی گفت: گزارش درباره پژوهش ها ارائه دادند، برای اینکه کار سنگین شورای نگهبان به نحو احسنت انجام شود و با پیشرفت زمان و حجم بسیار قوانین منطبق باشد و با وجود زمان های اندک مقام معظم رهبری و اعضای شورا تشخیص دادند که باید یک عقبه فقهی و قانون اساسی داشته باشد. پیش تر در زمان تأسیس شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس راحت‌تر اظهار نظر می شد و امروز با گذر زمان و حجم قوانین و سیاست های ابلاغ شده و نظرات مختلف شورا تسلط بر همه آن ها نیاز به یک عقبه داشت.

وی افزود: یک زمانی طرحی به شورا ارجاع می شود که ١٠ روز فرصت دارد، گاهی زمان ها بسیار محدود است، گاهی لایحه می‌آید ٧٠٠ ماده که هر ماده آن نیازمند چندین ساعت تفکر فقهی است؛ گاهی بنده در موضوع های قانونی مثل مفسد فی الارض ده‌ها جلسه عمیق فقهی را بحث می کنم، حاصل ده ها جلسه را در شورا ابراز می کردیم، همیشه اینگونه نمی شود پس نیازمند عقبه فقه و حقوق هستیم. دو مجمع توانا داریم یکی در قم که در حوزه فقهی و یکی در تهران مرکز پژوهشی حقوقی که خدمات خوبی ارائه دادند، گزارشات که قبل جلسات داده می شود عمیق و گویا است.

عضو فقیه شورای نگهبان ادامه داد: فرض کنید لایحه بودجه می آید، دولت ها بودجه را دیر به مجلس می دهند و مجلس هم تأخیر می کند و به شورا می دهد شورا چگونه می تواند در زمان محدود اظهار نظر کند، یک گله بزرگ نسبت به مجلس و دولت نسبت به لایحه بودجه داریم، مجلس و دولت به هنگام این را ارائه دهند، یکی از چیزهایی که در لایحه بودجه رسیدگی نشده ضمیمه های ماده واحده است، جدول هایی که داده می شود این مؤسسه، این مبلغ یا آن مبلغ؛ که این ها باید رسیدگی شود. متاسفانه تا به حال از زمانی که من بودم چنین چیزی اتفاق نیفتاده. اگر مجمع فقهی قم و مرکز پژوهشی تهران بتوانند کاری کنند به این موضوع توجه شود این نقص جبران می شود.

وی گفت: یا در مورد معاهدات بین المللی گاهی نمی دانم چگونه در مجلس تصویب می شود، یک کتاب قطور چگونه در مدت کم مطالعه و بررسی می شود که در سرنوشت کشور تأثیر دارد، این عقبه های شورای نگهبان که با تیزبینی مقام معظم رهبری تشکیل شد مستمر باشد و ادامه پیدا کند. گاهی برخی لوایح که می آید باید با کلیاتی که در قانون اساسی موجود است مورد بررسی قرار گیرد یا باید بر اساس معیارهای اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. ما باید ببینیم این اصول رعایت شده یا نه ولی رعایت این اصول نیازمند یکسری داده های قبلی و نیاز به فرصت دارد و با وجود زمان محدود و نبود کارشناسان خبره این موضوع امکان ندارد.

آیت الله مدرسی یزدی افزود: در این دو پژوهشکده لازم نیست که همه حقوقدان باشند و درباره تمام مسائل مانند مسائل اقتصادی و سیاسی و حقوقی و... متخصص وجود داشته باشد. قوانینی که وضع می شود گاهی ۱۰۰ سال استمرار دارد هرچه مجلس با اتقان بیشتر قوانین را وضع کند و شورای نگهبان با دقت بیشتر بررسی کند شایسته است.

عضو فقیه شورای نگهبان با متصل دانستن کار نهاد متبوع خود با تمام بخش‌های کشور، بیان داشت: بدون شک به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم شورای نگهبان قانون اساسی با کل کشور در ارتباط است و از این رو اگر این نهاد قانونی در کشور تقویت شود، به تبع آن کل نظام اسلامی قوام خواهد یافت.

وی در پایان گفت: شورای نگهبان در بیشتر نهادهای کشور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر دارد، تأیید صلاحیت رییس جمهور و تأیید صلاحیت نمایندگان مجلسی که وزرا را تأیید می کنند از سوی شورای نگهبان است، مصوباتی هم که دولت مجری آن است از سوی شورای نگهبان تأیید می شود؛ شورای نگهبان در تار و پود این نظام تاثیر دارد./۸۵۶/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات