۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۵۱۲۵۶۷
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان:

۱۱ موقوفه در کاشان متعلق به مدارس علمیه است

رییس اداره اوقاف امور خیریه شهرستان کاشان، تعداد موقوفه‌های مدارس علمیه کاشان را ۱۱ موقوفه اعلام کرد و گفت: از این تعداد هشت موقوفه به‌صورت متصرفی و سه موقوفه به‌صورت غیر متصرفی اداره می‌شود.
حجت الاسلام جعفر جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت‌الاسلام جعفر جنتی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان، بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه هم‌اندیشی رابطین مدارس علمیه منطقه کاشان و آران و بیدگل در مرکز مدیریت حوزه علمیه کاشان، گفت: کاشان دارای دو هزار و 500 موقوفه در قالب هفت هزار و 500 رقبه و با حدود 700 نیت است.

وی با بیان اینکه نحوه اداره این موقوفات به دو صورت متصرفی و غیر متصرفی است، افزود: در بخش متصرفی واقفان اولویتی را برای وقف خود تعیین نکرده‌اند؛ اما در غیر متصرفی تعیین اولویت بر عهده متولی است که واقف آن را تعیین کرده است.

حجت‌الاسلام جنتی تعداد موقوفه‌های مدارس علمیه کاشان را 11 موقوفه اعلام کرد و با اشاره به اینکه از این تعداد هشت موقوفه به‌صورت متصرفی و سه موقوفه به‌صورت غیر متصرفی اداره می‌شود، گفت: تعداد هشت موقوفه متصرفی مدارس علمیه کاشان دارای 442 رقبه است که از این 442 رقبه 272 رقبه مسکونی، 80 رقبه کشاورزی و 68 رقبه تجاری است.

وی با اشاره به اینکه سه موقوفه غیر متصرفی مدارس علمیه کاشان هم دارای هزار و 510 رقبه است، ادامه داد: از این تعداد هزار و 400 رقبه متعلق به مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کاشان با مدیریت آیت‌الله شریعتی نیاسر است که این رقبه تا سال 93 تحت مدیریت اوقاف و امور خیریه کاشان بود.

رییس اداره اوقاف امور خیریه شهرستان کاشان با اشاره به اینکه بیشترین درآمد موقوفات کاشان متعلق به موقوفات مدرسه علمیه امام خمینی (ره) است، یادآور شد: از 93 که مدیریت موقوفات مدرسه امام خمینی (ره) کاشان به آیت‌الله شریعتی نیاسر واگذار شده است، حدود 80 درصد درآمد اداره اوقاف و امور خیریه کاشان کاهش یافته است.

حجت‌الاسلام جنتی یادآور شد: درآمد حاصل از موقوفات مدرسه امام خمینی (ره) کاشان در سال‌های گذشته بالغ بر 400 میلیون تومان در سال بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای کمک به تعمیر و بازسازی مدارس علمیه کاشان نزدیک به 10 میلیون تومان کمک شده است، اضافه کرد: از سال 93 تا چهارماهه اول سال جاری بالغ بر 575 میلیون تومان مساعدت به مدارس علمیه کاشان شده که این مساعدت به غیر از کمک‌های احداث و تأسیس است.

حجت‌الاسلام جنتی اقبال مردم کاشان به ثبت وقف‌های جدید را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از سال 93 تا امسال نزدیک به 70 وقف جدید از سوی واقفان خیراندیش کاشانی به ثبت رسیده که از این 70 وقف جدید دو وقف مربوط به حوزه‌های علمیه است.

وی یادآور شد: قبل از راه‌اندازی سامانه جامع ثبت موقوفات در سال 90 هیچ‌گونه اطلاعاتی از تعداد موقوفات، هزینه و درآمد آنها در دسترس نبود؛ اما با راه‌اندازی سامانه جامعه اطلاعات اوقاف تمام اطلاعات با سند و مدارک لازم به ثبت رسیده و از طریق این سامانه می‌توان به‌راحتی درآمد سالانه موقوفات، ثبت موقوفات جدید، مباحث حقوقی، اسناد مالکیت موقوفات و موقوفات فاقد سند مالکیت را رصد کرد.

رییس اداره اوقاف امور خیریه شهرستان، گفت: بیشترین موقوفات در شهرستان کاشان به بحث تعزیه‌داری اباعبدالله الحسین (ع) تعلق دارد و افزون بر این بسیاری از وقف‌های جدید در کاشان هم به تعزیه‌داری، ساخت حسینیه و عزاداری امام حسین (ع) اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام جنتی در ادامه با اشاره به تفکر اشتباه برخی که تصور می‌کنند وقف کردن به معنای مالکیت اوقاف است، اظهار داشت: وقف کردن به معنای مالکیت اداره اوقاف بر وقف واقف نیست؛ بلکه هر واقفی می‌تواند متولی اداره وقف خود باشد و تنها عنوان سنت حسنه وقف آن در اداره اوقاف به ثبت می‌رسد.

لازم به ذکر است، در نخستین جلسه هم‌اندیشی رابطین مدارس علمیه منطقه کاشان و آران و بیدگل که با حضور مسؤولان مدارس علمیه منطقه کاشان در مرکز مدیریت حوزه علمیه کاشان برگزار شد، مواردی چون مدرسه محوری موقوفات، شناسایی موقوفات این مدارس و ثبت موقوفات جدید از طریق جذب خیرین مورد بحث و بررسی قرار گرفت./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات