۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۱۲۵۶۳
رییس مؤسسه خورشید حیات تبیین کرد؛

درمان معنوی اضطراب

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی احساس شرمندگی در مقابل حق تعالی، تجمل گرایی، فشار کار در منزل، رعایتن کردن شرایط سلامت در خانواده، بخل، نگاه منفی به زندگی و حسادت را عوامل اصلی اضطراب معرفی کرد.
اضطراب

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین احمدی شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین عوامل آرامش و دوری از اضطراب پرداخت و گفت: عوامل زیادی وجود دارند که سبب اضطراب می‌شوند که در حوزه روان شانسی دینی بیان شده است.

عوامل ایجاد استرس

رییس مؤسسه خورشید حیات اولین عامل اضطراب و استرس را «احساس شرمندگی در مقابل حق تعالی» معرفی کرد و اظهار داشت: افراد بر اثر رفتارهای گناه آلودی که انجام داده اند، دائماً نگرانند، این فکر اشتباه است چراکه فرد گناه‌کار اگر توبه حقیقی به جا آورد مورد بخشش پروردگار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در روایات ناامیدی مورد مذمت قرار گرفته است؛ بنابراین باید تا آخرین لحظه عمرمان درصدد جبران خطاهای گذشته برآییم و نگذرایم شیطان با دام ناامیدی بر ما غلبه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی دومین عامل اضطراب را «تجمل گرایی» دانست و عنوان کرد: این صفت ناپسند آفت بزرگ اجتماعی است و آثاری از قبیل افزایش غم و غصه، دلهره، اضطراب و سایر بیماری های روحی و روانی برای انسان پدید می‌آورد.

رییس مؤسسه خورشید حیات برای  درمان «تجمل گرایی»، «قناعت پیشگی» را پیشنهاد داد و بیان کرد: حضرت زهرا(س) فرمودند «خداوندامیانه روی را در حالت فقر و بی نیازی به ما عنایت فرما»؛ ما باید پیرو سیره اهل بیت(ع) در زمینه قناعت پیشگی باشیم.

وی با اشاره به اینکه «فشار کار در منزل» سومین عامل افزایش اضطراب است، ابراز داشت:‌ هنگامی که شرایط منزل به گونه ای است که کارها بر روی دوش یک نفر از زن و شوهر است، هنگامی که سخن از مهمانی می‌شود، تمام وجود آن طرف را استرس فرا می‌گیرد؛ بنابراین باید به حکم اسلام در این باره توجه کرد که در منزل به «تقسیم کار عادلانه» سفارش کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی خاطرنشان کرد:‌ «رعایت نکردن شرایط سلامت در خانواده» چهارمین عامل ایجاد استرس در افراد است که سبب سلب آرامش از میان زوجین می‌شود؛ طرفین باید توجه داشته باشند که هرکدام از زوجین که درآمدی دارد، هرگز آن را به رخ دیگری نکشد، زن خانه هم باید باور داشته باشد که در اداره کردن منزل، همه کاره و نماینده تام الاختیارِ همسر خود است.

رییس مؤسسه خورشید حیات با بیان اینکه هرکدام از زوجین باید نسبت به حساسیت های طرف مقابل احترام بگذارند، گفت:‌به عنوان مثال اگر همسر با گذاشتن واژه «جان» کنار واژه«خواهر» مشکل دارند، مرد نباید این کار را مقابل همسر خود انجام دهد، همچنین همسر خود را نیز مطلقاً نباید با کسی دیگر مقایسه کند.

وی اضافه کرد: بخل، نگاه منفی به زندگی، حسادت و صفاتی از این قبیل از دیگر عواملی هستند که می‌توان به عنوان عوامل ایجاد یا افزایش اضطراب اجتماعی از آنها یاد کرد.

حسادت و راه کنترل آن

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی راه درمان حسادت را این گونه توصیف کرد: راه درمان علمی صفت ناپسند «حسادت» این است که انسان به آثار ویرانگر حسد در زندگی بیاندیشد و خود را از آلوده شدن به آن حفظ کند و راه عملی آن مراقبت بر اعمال و خیرخواهی برای دیگران است.

موعظه، عامل زدودن زنگار آینه قلب

رییس مؤسسه خورشید حیات با اشاره به اینکه پند و اندرز غذای روحی انسان است، خاطرنشان کرد: غذای روح چیزی است که به انسان انگیزه داده، او را از غفلت دور کند و با خداوند پیوند بزند، این همان موعظه است که زنگار آینه دل را زدوده و انسان را به سوی سرمنزل سعادت رهنمون می‌شود.

وی در پایان آیات و روایات را بهترین موعظه معرفی کرد و اظهار داشت: در روایات آمده است که کلام معصومین(ع) قلوب ناآرام و افسرده را با طراوت می‌کند؛ بر این اساس امروزه با توجه به پیشرفت های چشمگیر علمی که در جامعه صورت پذیرفته باید دانست که اگر علم از ایمان و فن آوری از معنویت تهی باشد، رهاوردی اسف بار خواهد داشت./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات