۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۵۱۲۵۶۱
کارشناس مسائل سیاسی:

اربابان داعش به دنبال انتقال این گروهک تروریستی به افغانستان هستند

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: از نظر اربابان داعش، مأموریت این گروه تروریستی از این پس باید به افغانستان انتقال پیدا کند.
داعش و آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان و شبه قاره ظهر امروز در نشستی تحت عنوان «جریان شناسی داعش افغانستان» که با محوریت موضوعات «انتخابات 2018 پاکستان، نقش مؤلفه های قدرت، عربستان و آمریکا» به همت مؤسسه ایران شرقی در محل این مؤسسه برگزار شد، اظهار کرد: از نظر اربابان داعش، مأموریت این گروه تروریستی از این پس باید به افغانستان انتقال پیدا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: ایجاد آشوب در منطقه و تجزیه قومی و مذهبی کشورهای سوریه و عراق کارکرد اصلی تعیین شده برای داعش بود و در حقیقت تشکیل یک کشور مستقل جزو اهداف این گروه تکفیری محسوب نمی شد. از همین رو هم اکنون که موقعیت داعش در خاورمیانه به خطر افتاده، مأموریتش در این منطقه به پایان رسیده است.

ملازهی در ادامه به ارزیابی موقعیت سیاسی و جغرافیایی افغانستان و تبیین ارتباط آن با شیوه فعالیت احتمالی داعش در این کشور خاطرنشان کرد: مناطق شمالی، شرقی و غربی افغانستان مساعدترین مناطق برای استقرار داعش شناخته می شود و با توجه به شکستی که داعش از ایران و روسیه متحمل شده، مهم ترین اهداف این گروهک تروریستی از انتقال به افغانستان می تواند مقابله با ایران از طریق ایالت های غربی افغانستان، مقابله با روسیه از شمال افغانستان باشد.

وی همچنین مقابله احتمالی داعش با چین و هند به عنوان رقبای آمریکا را از دیگر اهداف استقرار داعش در افغانستان قلمداد کرد و گفت: گرچه آمریکایی ها با هواپیماهای خود، داعش را هدف قرار می دهند اما ایرانی ها بودند که در عرصه زمینی به داعش حمله کردند و اکنون دشمن اصلی داعش ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین ماهیت ساختاری داعش پرداخت و اظهار کرد: داعش هم اکنون از 80 کشور جهان شامل اسلامی و غربی نیرو دارد. ضد ‌شیعه‌ بودن و تعلق به قومیتهای استقلال ‌طلب در کشورهای مختلف خصلت مشترک نیروهای داعش است. این درحالی است که کیفی ترین و بهترین نیروهای داعش متعلق به آسیای مرکزی، افغانستان، ازبکستان، سومالی، چین، پاکستان، بنگلادش، هند، فیلپین، میانمار و اندونزی است.

ملازهی با اشاره به وجوه تمایز داعش از سایر گروه های تروریستی که در منطقه ظهور پیدا کرده بودند، خاطرنشان کرد: داعش زبده ترین نیروها را از طریق استفاده وسیع از فناوری و شبکه های اجتماعی جذب کرده و این ویژگی خاص داعش برخلاف طالبان و القاعده می باشد که مخالف فناوری بودند؛ به گونه ای که هم اکنون کشورهایی مانند پاکستان و عربستان، اردن، ترکیه و امارات از ابزار استراتژی داعش برای نفوذ خود در منطقه استفاده می کنند و پاکستان سابقه حمایت از گروههای رادیکال را دارد.

وی در پایان تأکید کرد: صهیونیست ها و جهان غرب در صدد این بودند که تضادهای میان جهان اسلام و غرب را به تضاد میان شیعه و سنی تبدیل کنند و به همین علت دیگر گروهک هایی مانند القاعده کارآمد نبودند و سرویس های اطلاعاتی غرب بر روی ایجاد گروه های تکفیری و شکل گیری داعش متمرکز شدند./820/ب۲۰۲/د

ارسال نظرات