۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۱۲۵۵۷
استاد درس خارج حوزه علمیه قم هشدار داد؛

اخلاق پزشکی غربی‌ها تهدید کننده عرصه سلامت

حجت‌الاسلام احمدی شاهرودی گفت: دو موضوع مسؤولیت های اخلاقی مراقبان سلامت و مبانی فقهی اخلاق پزشکی باید در عرصه اخلاق پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.
حجت‌الاسلام احمدی شاهرودی

حجت‌الاسلام حسین احمدی شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه اخلاق از صروریات زندگی بشر است، گفت:‌انسان برای تداوم زندگی خود نیاز مبرم به اخلاق دارد، چراکه امیرمؤمنان(ع) فرمودند «اگر انسان امیدی به بهشت و ثواب و بیمی از دوزخ و عقاب نداشته باشد، باز شایسته است که در پی کسب مکارم اخلاق باشد».

اخلاق پزشکی امروزی، تقلیدی از غرب است

رییس مؤسسه خورشید حیات با اشاره به اینکه اخلاق پزشکی که هم اکنون در دانشگاه ها تدریس می شود، کافی نیست، اظهار داشت: کتاب هایی که در زمینه اخلاق پزشکی نوسته شده است، به نوعی تقلیدی از کتاب های اخلاق پزشکی غربی محسوب می شود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: مفاهیم اخلاق از قبیل عدم زیانباری و غیره در اسلام هم مطرح است، اما آنچه از مفاهیم که به ما به آن اعتقاد داریم، با آنچه از مفاهیم که غربی ها به آن معتقدند، متفاوت است؛ اخلاق پزشکی باید تبیین شود که مبتنی بر مبانی دینی باشد.

حجت‌الاسلام احمدی شاهرودی خاطرنشان کرد: دو موضوع مسؤولیت های اخلاقی مراقبان سلامت و مبانی فقهی اخلاق پزشکی باید در عرصه اخلاق پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

رییس مؤسسه خورشید حیات به تبیین مؤلفه «مسؤولیت های اخلاقی مراقبان سلامت» پرداخت و عنوان کرد: در این عرصه موضوعاتی همچون تاریخچه ارتباط پزشک با بیمار، روش های ارتباط پزشک با بیمار، رضایت و برائت پزشک و بیمار، روحیه دادن به بیمار، حفظ اسرار پزشکی، اثرات ارتباط مؤثر بین پزشک و بیمار، تقوای پزشکی، پرستار در فرهنگ اسلام، رعایت اخلاق در روابط بین پرستار و بیمار، عوامل مؤثر بر ارتباط پرستار و بیمار، پرستاری از نگاه اهل بیت(ع) پرستاری در روز عاشورا، پاداش پرستاری، سپاسگزاری بیمار از پرستار و نمونه کامل پرستاری(که مراد حضرت زینب کبری(س) در روز عاشورا است) مورد بررسی کامل قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت حفظ اسرار پزشکی بیان داشت: بقراط، پدر علم پزشکی در این باره می‌گوید «شایسته است که پزشک شریک در ناراحتی مریض باشد و نسبت به بیمار نهایت فداکاری را اعمال کند و همچنین حافظ اسرار مریض باشد».

روش شناخت اخلاق پزشکی دینی

حجت‌الاسلام احمدی شاهرودی مؤلفه «مبانی فقهی اخلاق پزشکی» را این گونه مورد بررسی قرار داد: برای اینکه بتوانیم قضاوت درستی درباره اخلاق پزشکی مبتنی بر مبانی فقهی داشته باشیم، باید میان آن و اخلاق پزشکی مبتنی بر عقاید اومانیستی و انسان گرایانه مقایسه کنیم؛ در اخلاق پزشکی دینی، افعال پزشک و بیمار و تعاملشان بر مبنای باید و نبایدهای بسیاری است که مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی هستند؛ همین باید ها و نباید ها، اخلاق پزشکی دینی را از اخلاق پزشکی اومانیستی جدا می‌کند.

رییس مؤسسه خورشید حیات در پایان با بیان اینکه مکتب اومانیستی از اصل کرامت انسانی خالی است، ابراز داشت: در فقه شیعه افعال یک پزشک تنها به عنوان خدمت رسانی به جامعه انسانی محسوب نمی‌شود، بلکه در قالب خدمت به خلق برای رسیدن به مقام بلند معنوی عبودیت است، بر خلاف مکتب اومانیستی که نگاهش تنها به انسان بوده و فراتر از آن را نمی‌بیند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات