۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۵۱۲۵۱۹
اندیشمند تونسی در گفت‌وگو با رسا:

اقدام نظامی علیه ایران به معنای نابودی اسرائیل است/ حماس قربانی نزاع قطری ـ سعودی

اندیشمند تونسی با اشاره به تحرکات نظامی اسرائیل تاکید کرد که در صورت جنگ افروزی علیه محور مقاومت، اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد.
مازن الشریف اندیشمند تونسی

به گزارش خبرگزاری رسا، مازن شریف رییس و موسس مرکز پژوهشی ـ تحقیقاتی الشریف، نویسنده، تحلیلگر و از اندیشمندان سرشناس تونسی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به تحولات اخیر فلسطین و افزایش فشارها از سوی برخی کشورهای عربی علیه حماس گفت: بعد از حوادث اخیر در عراق و سوریه و شکست سنگین داعش در این مناطق و خصوصا ایجاد شکاف و اختلاف در میان تروریست‌ها و نیز حامیان مالی و سیاسی آنها از جمله عربستان و قطر و نیز حوادث اخیر در مسجدالاقصی طبیعی است که فشارها علیه حماس افزایش پیدا کند.

وی افزود: به اعتقاد بنده جنبش حماس عقب‌گردهایی در بخشی از سیاست‌ها و رویکردهای خود داشته است و ما نیز موضع‌گیری آنها در قبال مسائل داخلی سوریه را فراموش نکردیم. اما اخیرا شاهد تحولاتی در ساختار حماس هستیم که خود مسؤولان حماس نیز تصریح بدین امر کردند و این اظهار نظرها مقدمه‌ای برای آغاز درگیری‌ها و افزایش فشارها بر حماس شد به ویژه آنکه سیاست‌های عربستان سعودی همسو با آمریکا بر افزایش فشارها و ملزم ساختن حماس به عقب نشینی مجدد از اصول مسلّم خودش مانند حمایت از محور مقاومت، ازادی قدس، ارتباط با حزب‌الله و ایران و ... استوار است.

حماس قربانی اختلافات قطری ـ سعودی
اندیشمند تونستی با تبیین اهداف مطالبه عربستان سعودی از قطر برای خروج حماس از این کشور خاطر نشان کرد: عربستان سعودی خود را رهبر امت اسلامی و حامی اهل سنت در جهان و مدافع اصلی مساله فلسطین می‌داند اما در مساله قطع روابط دیپلماتیک با قطر این حماس است که به شکل مستقیم مورد حمله قرار می‌گیرد. سیاست متناقض عربستان در قبال جنبش‌های مقاومت فلسطین تازگی ندارد. در زمان ملک عبدالعزیز هم بر گردان‌های عزّالدین قسّام فشار وارد ساختند تا رضایت اسرائیل را به دست آوردند. هدف مشخص است «محاصره و در دست گرفتن نبض گروه‌های مقاومت در منطقه و جلوگیری از قدرت‌گرفتن آنها» و حماس هم یکی از همین گروه‌های مقاومت است که باید با آن مقابله شود.

مازن شریف ادامه داد: بعد از بحران خلیج با قطر فشارها علیه حماس افزایش یافت و این مساله از سیاست‌های ترامپ نشات می‌گیرد. رییس جمهور آمریکا پس از آنکه مبالغ هنگفتی از ثروت‌های سعودی را در بخش فروش تسلیحات به یغما برد بلافاصله به اسرائیل سفر کرد تا به رژیم صهیونیستی وعده دهد که فشارها را علیه محور مقاومت در منطقه افزایش خواهد داد و عربستان هم بازیچه دست آمریکا شده است. ال‌سعود داعش را با حمایت تسلیحاتی و مالی خود به وجود آوردند و عالم اسلامی را درگیر جنگ‌های داخلی کردند تا امنیت اسرائیل تامین شود. مجروحان داعش و جبهة النصره در خاک اسرائیل درمان می‌شوند. بنابراین ادعای عربستان مبنی بر حمایت از اهل سنت و فلسطین دروغ است. عربستان نماینده اهل سنت نیست بلکه وهابیت خارج از مدارس و مذاهب اهل سنت است.

مدیر مرکز تحقیقاتی الشریف تونس با اشاره به توانایی السنوار در رهبری حماس و تغییرات احتمالی در ساختار این جنبش اظهار داشت: امیدوارم که السنوار بتواند حماس را از وضعیت فعلی رهایی بخشد. حقیقت این است که پس از شکل‌گیری بیداری اسلامی در منطقه مواضع حماس به هیچ عنوان در اندازه یک جریان مقاومت فلسطینی نبود. حماس باید ساختار خود را تغییر دهد و اصلاحات و استراتژی‌های جدید را در دستور کار خود قرار دهد. اسرائیل نسبت به افزایش توان نظامی و موشکی ایران احساس خطر کرده و با هر جنبشی به اسم مقاومت مقابله خواهد کرد بنابراین حماس باید در برابر احتمال درگیری و جنگ خود را آماده کند زیرا اسرائیل به دنبال انتقام است و انتقام دشمنی با ایران را از مردم غزّه و فلسطینی‌ها می‌گیرد.

جنگ علیه محور مقاومت به معنای نابودی اسرائیل است
وی با تشریح ابعاد احتمالی جنگ اسرائیل علیه غزه بعد از حوادث اخیر فلسطین تصریح کرد: به نظر بنده احتمال جنگ و درگیری از سوی اسرائیل بسیار زیاد است. ارتش اسرائیل در نزدیکی مرزهای لبنان تمرین نظامی انجام می‌دهد و بعید نیست که با توجه به تحولات اخیر سوریه شاهد ورود ارتش اسرائیل به جنگ سوریه و یا سیطره کامل بر منطقه جولان و یا جنگ افروزی علیه لبنان و یا حمله به غزه باشیم. پس از شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ 33روزه عربستان و وهابیّت به عنوان سربازان اسرائیل به خدمت گرفته شدند. از طرفی حکومت اخوانی در مصر نیز خطری برای اسرائیل به حساب می‌آید طبیعتا باید مصر را نیز درگیر مسائل داخلی و ناامنی کنند تا کیان اسرائیل با تهدید جدی مواجه نشود.

اندیشمند تونسی افزود: با سیطره نیروهای عراقی بر مرز سوریه و نابودی داعش در عراق، نگرانی آمریکا تشدید شده است لذا رفتارهای جنون‌آمیز مانند ورود سلاح سنگین از اردن، حمله به مردم بیگناه و یا بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی را در سوریه مطرح می‌کنند. ترامپ یک دیوانه به تمام معنا است که بویی از سیاست نبرده و به دنبال ایجاد اختلاف و کسب ثروت بیشتر است. به دلیل حضور هوشمندانه ایران در منطقه تمام نقشه‌های آمریکا و اسرائیل با شکست مواجه شده و طبیعتا این مساله برای آنها گران تمام می‌شود در نتیجه ممکن است که دست به اقدامات احمقانه‌ای برای جبران خسارت بزنند.

مازن الشریف با اشاره به تبعات جنگ احتمالی اسرائیل علیه محور مقاومت گفت: با توجه به آمادگی بالای حزب‌الله و نیروهای مقاومت و با توجه به توان بازدارندگی بالای موشک‌های ایران و قدرت چانه‌زنی بالای ایران و روسیه در منطقه و همراهی چین و هند با این دو کشور به نظر بنده هرگونه جنگ علیه ایران یا حزب‌الله یا محور مقاومت اسرائیل را با نابودی همراه خواهد کرد. حماس نیز از آنجا که همواره مدیون حمایت‌های ایران است به نظر می‌رسد که در این نبرد ورود خواهد کرد. اما عربستان یا قطر یا سایر کشورهای عربی تهدید جدی برای محور مقاومت به حساب نخواهند آمد. لذا بنده معتقدم هرگونه جنگ از سوی اسرائیل به معنای محو شدن آنها از صفحه روزگار است./981/ب914/ر

گفت‌وگو: محمد رایجی

ارسال نظرات