۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۵۱۲۵۰۸
رییس مجلس خبرگان رهبری:

شورای نگهبان هرگز زیر بار اعمال خلاف قانون نرفته است/رهبر انقلاب همیشه انقلابی عمل کرده است

آیت الله جنتی با تمجید از مواضع انقلابی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دفاع از شورای نگهبان پرداخت و گفت: شورای نگهبان هرگز زیر بار اعمال خلاف قانون نرفته است.
آیت الله جنتی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی عصر امروز چهارشنبه 28 تیر در مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس شورای نگهبان در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، گفت: امام جعفر صادق(ع) ناشر فرهنگ و اخلاق معارف اسلامی است که در این راه شهید شد.

وی افزود: ائمه اطهار علیهم اسلام حق بزرگی بر گردن ما دارند و  نمی توانیم درباره جایگاه ایشان شکرگزار باشیم؛ اما وظیفه داریم به اندازه توانمان از این جایگاه دفاع کنیم و شکر آن را به جای آوریم.

آیت الله جنتی در مورد زحمات اولیای الهی برای احیای دین اسلام اشاره کرد و بیان داشت: انسان تعجب می کند که ائمه(ع) و اصحاب ایشان چگونه در شرایط خفقان دوران خود چنین آثار ارزشمندی را به ارث گذاشتند و شاگردان بسیاری را معرفی کردند و امروز ما از سر سفره این بزرگوران متنعم می شویم که باید قدردان آن بود.

وی بیان داشت: در احادیث ائمه مسائل مختلفی بیان شده است که علاوه بر داشتن نکات تربیتی، می‌توان از نظر علمی و آموزشی از این نکات ارزشمند بهره گرفت.

آیت الله جنتی با اشاره به تاریخچه شورای نگهبان بیان داشت: از سال 59 که شورای نگهبان تاسیس شد، همواره این شورا در خط قانون اساسی حرکت کرده است.

وی تأکید کرد: تا کنون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب شش فقیه را برای این شورا تعیین کرده اند. حقوق دانان نیز از یک مسیر قانونی به این شورا راه یافته اند.

آیت الله جنتی با تأکید بر استقلال شورای نگهبان، ابراز داشت: این نهاد انقلاب توانسته با آبرومندی مواضع خود را در خصوص شرع و قانون اساسی بدون تاثیر پذیری از جریانات سیاسی اتخاذ کند.

وی ادامه داد: این شورا درباره قوانین دریافتی از مجلس نیز هرگز مصلحت اندیشی نکرده است و عینا بر اساس قانون جلو رفته است. این سیره رفتاری نیز از امام راحل به شورای نگهبان رسیده است و در کنار شورا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به بُعد مصلحتی کار می‌پردازد.

دبیر شورای نگهبان گفت: در بخش نظارت بر انتخابات همواره مشکلاتی را داشته ایم، برای مثال گاهی ثبت نام ها بیش از حد بود و توقعات از این شورا از سوی برخی از مقامات نیز بالا می‌رفت. در این راه نیز شورا هرگز مصلحت اندیشی نکرده و زیر بار فشارها نرفته است.

وی با اشاره به رفتار برخی از سیاسیون، گفت: برخی از شورای نگهبان ناراحت و برخی حتی عقده می گیرند که چرا این شورا آنها را تأیید نمی‌کند، اما شورا هرگز زیر بار اعمال خلاف قانون نرفته است.

آیت الله جنتی با اشاره به روند تأیید صلاحیت‌ها، بیان داشت: در انتخابات برخی از افراد سوابقی داشتند که خلاف وجهه اجتماعی آنها بود و شورا مجبور بود این افراد را تأیید نکند، شورای نگهبان نیز چاره ای جز رد صلاحیت نداشت و گاها فقط پیشنهاد می دادیم برای نرفتن آبروی افراد، آنها قبل از بررسی صلاحیت خود انصراف دهند.

وی گفت: طبق اصل 57 قانون اساسی حکومت در جهان اسلام برای پیامبر(ص) است و پس از آن در زمان غیبت بر عهده ولی امر مسلمین است و دیگران زیر نظر ولی فقیه باید کار کنند.

آیت الله جنتی ابراز داشت: سه قوه نیز زیر نظر ولایت فقیه هستند، در گذشته برخی در قوه مجریه بودند که نمی توانستند این اصل را بپذیرند، این حالت در تمام کسانی که در قدرت قرار دارند ممکن است به وجود آید.

وی تصریح کرد: این موضوع برای برخی افراد نهادینه نشده است که همه باید تحت اشراف ولی فقیه عمل کنند. باید توجه داشت که در زمان ائمه اطهار نیز همه تحت فرمان اولیاء الهی عمل می کردند.

دبیر شورای نگهبان یادآور شد: برخی در گذشته می گفتند در یک مملکت نباید دو حاکم باشد و به دنبال تأمین نظر خود از طریق ولایت بودند. در حالی که تنفیذ رییس جمهور نیز از سوی ولایت فقیه شکل می‌گیرد و عملا دو حکومت در یک نظام اسلامی نشدنی است.

وی با تأکید بر جایگاه مشورتی رهبر معظم انقلاب، ابراز داشت: گاها اختلاف نظرهایی درباره رابطه با آمریکا شکل می‌گیرد، در این اوقات برخی با حسن نیت خود، مصلحت مملکت را خلاف نظر حاکم می‌دیدند و با نگرش خود به دنبال رابطه با آمریکا بودند؛ در این شرایط باید به نظر ولی فقیه مراجعه کرد و نظر مشورتی ایشان را ملاک کار قرار داد.

آیت الله جنتی تصریح کرد: برخی امروز نمی‌ خواهند زیر بار مواضع انقلابی بروند و با زیرکی از زیر این مواضع در می روند، در حالی که ملت ما ثابت کرده اند در بدترین شرایط همچون تحریم می توانند ایستادگی کنند و بر سر مواضع انقلابی خود هستند.

وی در پایان گفت: باید توجه داشت که نجات نظام و مملکت ما پیروی از ولی فقیه است، رهبر انقلاب نیز ثابت کرده است که در همه موارد درست و انقلابی عمل کرده است./۸۵۶/۲۰۰/ب2

ارسال نظرات