۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۱۲۴۷۰
نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری:

دانشمندان دربرابر عظمت علمی امام صادق سرتعظیم فرود می‌آوردند

نماینده خبرگان رهبری گفت: در باب عظمت علمی امام صادق شواهد فراوانی وجود دارد که مورد قبول تمام دانشمندان شیعه و سنی است؛ فقها و دانشمندان بزرگ در برابر عظمت علمی آن حضرت سر تعظیم فرود می‌آوردند و همواره برتری علمی ایشان را ستایش می کنند.
حجت الاسلام مجید تلخابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین مجید تلخابی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در مسجد شیخ الاسلام قزوین ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با اشاره به مقام و منزلت آن امام بزرگوار گفت: امام صادق(ع) یکی از امامان دوازده‌گانه در مذهب امامیه و از بزرگان خاندان پیامبر(ص) است که به دلیل راستی و درستی گفتار او را صادق می‌خواندند.

وی در ادامه با اشاره به دوران امامت آن حضرت افزود: امام صادق(ع) در سال صد و چهارده به امامت رسید دوران امامت او مصادف بود با اواخر حکومت امویان که در سال صد و سی و دو به عمر آنها پایان داده شد و اوایل حکومت عباسیان که از این تاریخ آغاز شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به عظمت و کمال علمی امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: در باب عظمت علمی آن حضرت شواهد فراوانی وجود دارد که مورد قبول تمام دانشمندان شیعه و سنی است فقها و دانشمندان بزرگ در برابر عظمت علمی آن حضرت سر تعظیم فرود می‌آوردند و همواره برتری علمی آن حضرت را مورد ستایش قرار می دادند.

وی در ادامه با اشاره به بیانی از پیشوای فرقه مالکی درباره مقام و منزلت امام جعفر صادق(ع) ابراز کرد: مالک می‌گوید مدتی در نزد امام صادق(ع) رفت و آمد می‌کردم همواره او را در یکی از سه حالت دیدم یا نماز می‌خواند یا روزه بود و یا قرآن تلاوت می‌کرد هرگز او را ندیدم که بدون وضو حدیث نقل کند در علم و عبادت و پرهیزگاری برتر از جعفر بن محمد هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی در ادامه با اشاره به فرقه‌های مذهبی و مکاتب فلسفی در دوران خلافت بنی امیه گفت: فتاوا و آرای دینی تنها در نزد سادات و شخصیت های فاطمی رنگ فلسفی به خود گرفته بود گسترش علم در آن زمان روح بحث و جستجو را برانگیخته و بحث‌ها و گفت و گوهای فلسفی در تمام اجتماعات رواج پیدا کرده بود.

وی در ادامه اضافه کرد: رهبری این حرکت فکری را حوزه علمیه ای که در مدینه شکوفا شده بود به عهده داشت این حوزه را امام جعفر صادق(ع) تاسیس کرده بود آن بزرگوار پژوهشگری فعال و متفکری بزرگ بود که با علوم آن عصر به خوبی آشنا بوده و نخستین کسی بود که مدارس فلسفی اصلی را در اسلام تاسیس کرد.

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی در ادامه با بیان اینکه در میان امامان عصر امام صادق(ع) منحصر به فرد بوده است تصریح کرد: شرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن حضرت در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشته است چون آن دوره از نظر سیاسی دوره ضعف و تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی گرفتن قدرت بنی عباس بود و این دو گروه مدت زیادی در حال کشمکش و مبارزه با یکدیگر بودند.

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی که به وجود آمده بود و با ملاحظه نیاز شدید جامعه و آمادگی اجتماعی دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدر بزرگوار خود را گرفتند و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی را به وجود آوردند در رشته‌های مختلف علوم عقلی و نقلی شاگردان زیادی را تربیت کردند که هر کدام از آنها در دوران خود از شخصیت‌های علمی و چهره‌های درخشان بودند که خدمات بزرگی را انجام دادند./873/پ202/ب1

ارسال نظرات