۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۱۲۴۶۲
حجت‌الاسلام صادقی:

باید دولت برای اجرای امر به معروف در جامعه پیشگام شود

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه بیشترین وظیفه درباره اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر بر دوش دولت‌هاست، اظهار داشت: دولت در این راستا وظیفه ساختاری، برنامه ای، عملی و اجرایی دارد.
حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در مراسم اختتامیه همایش ملی علمی پژوهشی امر به معروف و نهی از منکر که 28 تیرماه در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: از زمان تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گام های خوبی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه این قانون حداقلی است، افزود: اصلاح اجتماعی به عنوان یک نیاز و ضرورت برای همه جوامع به شمار می آید که این موضوع با امر به معروف و نهی از منکر تحقق می یابد در غیر این صورت جامعه فاقد سامانه ایمنی می شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: اگر در این سامانه نقصایمنی صورت بگیرد جامعه مبتلا به آسیب های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی می شود.

وی با اشاره به تفکرات اندیشمندان غربی درباره ناکارآمدی سیستم ایمنی جامعه، گفت:  براساس نظریات متفکران غربی، اسارت فرهنگ به دست تکنولوژی است که اثرش نقص سیستم فرهنگی است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه اگر جامعهای مبتلا به  ناکارآمدی سیستم ایمنی در بخش های اجتماعی، فرهنگی و حقوقی بشود اضمحلال آن جامعه و تمدن صورت می گیرد، تصریح کرد: سقوط تمدنها در واقع به همین شکل صورت می‌گیرد.

وی افزود: پادزهر این ناکارآمدی سیستم ایمنی، امر به معروف و نهی ازمنکر است که اگر در هر هر جامعه ای وجود داشته باشد سامانه ایمنی آن کشور افزایش می یابد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه بیشترین وظیفه درباره امر به معروف و نهی از منکر بر دوش دولتهاست که این موضوع برگرفته از مفاهیم قرآنی و روایی است، تصریح کرد: دولت در این راستا وظیفه ساختاری، برنامه ای، عملی و اجرایی دارند.

وی افزود:  تعلیم و تربیت از دیگر وظایف دولتهاست چرا که درمان دردهای اجتماعی هم برعهده آنان است و نباید فقط حرف درمانی را مطرح کرد؛ زیرا نیاز به اقدام عملی و اجرایی در مبارزه با دردهای اجتماعی وجود دارد.

حجت‌الاسلام صادقی با بیان اینکه دولت اسلامی ساختارش بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: از طرفی قوانین آن  بایستی راهنمای خوبیها و تمهیدات و اقدامات آنها در مسیر جریان نیکی ها باشد.

وی با انتقاد نسبت به اینکه در حوزه اقدامات عملی درباره امر به معروف و نهی از منکر که برعهده دولت است، وظیفه تعلیمی و تقویتی آن بر زمین مانده است، تصریح کرد: به دلیل همین فقدان است که فرزندان ما شایسته تمدن اسلامی تربیت نشده اند.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره اجرایی شدن قانون امر به معروف و نهی ازمنکر گفت: شایسته است روحانیان، هنرمندان، نویسندگان، نخبگان و رسانه ها  برای رسیدن به این هدف پای کار بیایند و در قالب  نوشتاری، زبانی، فیلم، موسیقی برای احیای این فریضه الهی گام‌های موثری بردارند./934 / ۲۰۲/ص

 

   

ارسال نظرات