۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۵۱۲۴۴۹
آیت الله سعیدی:

حفظ محیط زیست یک وظیفه عقلی و دینی است

امام جمعه قم با بیان اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه عقلی و دینی است، گفت: نگرش منفعت گرایانه و شخصی به محیط زیست سبب تخریب آن می شود.
آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار مسؤولان سازمان حفاظت محیط زیست استان قم که در سالن محراب آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه خداوند، یک محیط سالمی را برای زیست بشریت  خلق کرده است و آسمان و زمین را برای حیات انسان ها قرار داده و نعمات موجود در آن را برای استفاده بهینه در دسترس انسان ها گذاشته است، گفت: محیط زیست در ابتدای خلقت سالم بوده ولی انسان ها آن را تخریب کرده اند و برای زیست مناسب و ادامه حیات احتیاج به یک محیط سالم است.

وی افزود: همانطور که این تخریب ها به دست انسان ها انجام شده است باید اصلاح و سامان دهی و سالم سازی آن هم به دست خود انسان ها صورت گیرد.

امام جمعه قم تصریح کرد: محیط زیستی که خداوند خلق کرده است که یک امانت الهی در دست انسان ها است و اصلاح و سالم سازی و آسیب زدایی از آن و حفاظت درست هم یک وظیفه عقلی و هم یکی وظیفه دینی است.

آیت الله سعیدی در ادامه با اشاره به مذمت تخریب محیط زیست گفت: کسانی که محیط زیست را تخریب می کنند باید استغفار کنند و از انجام اینگونه اعمال توبه کنند.

وی افزود: در اصلاح محیط زیست باید منافع کلان جامعه در اولویت قرار بگیرد و منافع خرد و اصناف و اشخاص  نتواند این اصلاحات را تحت الشعاع قرار بدهد و این مساله نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد و باید با متخلفان برخورد قانونی صورت بگیرد.

امام جمعه قم ادامه داد: یکی از مشکلات ریزگردها  و آلایندگی در استان قم مربوط به دریاچه نمک است که ضرورت دارد حقابه ها احیاء شود و همچنین از تردد وسایل نقلیه گذری که هیچ نفعی برای استان ندارند با احداث جاده های جدید از آلایندگی آنان ممانعت شود.

وی اظهار کرد: افزایش فعالیت های صنعتی در قم باید متناسب با فرهنگ قم باشد چرا که استقرار صنایع غیر متناسب به غیر آلایندگی، تبعات فرهنگی هم به دنبال خواهد داشت.

آیت الله سعیدی با تاکید بر اتخاذ تصمیمات صحیح در عرصه محیط زیست گفت: اتخاذ تصمیمات صحیح ، به اطلاعات کافی و درستی نیاز دارد؛ بنابراین ایجاد و استقرار ایستگاه های سنجش آلودگی در سطح استان ضرورت دارد.

آیت الله سعیدی یادآور شد: در استان قم با توجه به تابش ۳۰۰ روزه خورشید در طول سال،  احداث نیروگاه های خورشیدی ضرورت دارد و استفاده از متخصصان در این زمینه  امری لازم است./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات