۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۵۱۲۴۱۳
حجت الاسلام مرتضوی مطرح کرد؛

تحقق حوزه انقلابی با تأسی از نهضت علمی امام صادق

مدیر مدرسه علمیه قدیری شناخت شرایط اجتماعی دوران امام صادق (ع) را بسیار مهم دانست و بر حفظ روحیه انقلابی در حوزه ها با تأسی از نهضت علمی آن حضرت تأکید کرد.
حجت الاسلام مرتضوی

حجت الاسلام سید مرتضی مرتضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به شرایط جامعه اسلامی در دوران امام صادق(ع) عنوان کرد: دوران امام صادق(ع) به دو دوره متفاوت تقسیم می شود که برای درک آن باید ویژگی های آن دوران را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: یکی از مراحل زندگی آن حضرت مربوط به قبل از تثبیت حکومت بنی عباس است که در آن دوران فضای آزاد و جو مناسب موجود سبب شد تا آن حضرت به راحتی بتوانند معارف دینی و جعفری را تبلیغ کنند و به گسترش علم و تربیت شاگردان خود بپردازند.

مدیر مدرسه علمیه قدیری تصریح کرد: نهضت علمی که به واسطه امام صادق(ع) راه اندازی شد در واقع در این مرحله از زندگانی ایشان بود و اگر درباره جهاد علمی آن حضرت سخن به میان می آید باید ویژگی های دوران مورد نظر را تشریح و تبیین کرد

وی ایجاد اختناق شدید را از ویژگی های این دوران دانست و خاطرنشان کرد: دوره دیگر تاریخی مربوط به بعد از تثبیت حکومت بنی عباس و روی کار آوردن منصور دوانیقی بود که در این دوران حتی امام را چندین بار به بغداد فرا خواندند و آن حضرت مدتی را نیز در حیره در تبعید بودند و اگر اصحاب می خواستند با حضرت ارتباط برقرار کنند مشکلات زیادی بر سر راه داشتند.

حجت الاسلام مرتضوی اضافه کرد: در این دوره سخت حتی خانه آن حضرت در مدینه را به آتش کشیدند و حضرت در حصر خانگی بودند و کار به جایی رسید که فرزند ایشان حضرت امام موسی کاظم(ع) در زندان به سر می بردند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: حوزه امروز ما اگر می خواهد انقلابی باشد و انقلابی بماند باید از روش امام صادق(ع) پیروی کند و قائل به همراهی سیاست و دیانت باشد و این همراهی دین با شؤونات مختلف اجتماعی است که می تواند نیازهای جامعه را به حوزه منتقل کرده و پاسخ آنها را از حوزه دریافت کند.

وی در ادامه ابراز کرد: امام صادق(ع) تمام هم و غم خود را در موضوعات مختلف سیاسی، دینی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حوزه های دیگر صرف کردند و در واقع یک حوزه تراز اسلامی توسط آن حضرت شکل گرفت که ما باید از این میراث گرانبها پاسداری کنیم.

حجت الاسلام مرتضوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر حوزه علمیه امروز ما نیز به سمت اهدافی که امام صادق(ع) در نظر داشتند حرکت کند، موضوع حوزه انقلابی محقق می شود و می توان به تمدن سازی حوزه های علمیه امید بست./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات