۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۱۲۴۰۱
آیت الله علم الهدی:

پیروی از ولی فقیه در عرصه های اجتماعی واجب است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در مسائل فردی مؤمن آزاد است که به فتوای هر مرجعی که او را اعلم می داند، عمل کند و در این صورت حجت شرعی دارد اما در مسائل اجتماعی بر ما واجب است که پیرو رهبر معظم انقلاب باشیم.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، شامگاه سه شنبه در همایش دیدبان استقلال که در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در محل حسینیه فرهنگی قرآن و عترت برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون وظایف نخبگان انقلابی در عرصه های سیاسی و اجتماعی پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: بهترین الگوهای ما در زندگی فردی و اجتماعی، اهل‌بیت(ع) هستند و ما باید مجموعه راهبردهای سیاسی اجتماعی خود را از سیره ایشان الگوگیری کنیم. اگر سندی از یک راهبرد خاص در سیره سیاسی اهل‌بیت(ع) وجود داشته باشد، آن راهبرد برای ما حجتی در درگاه خداوند خواهد بود و اگر ما در حرکات و فعالیت های خود نزد خداوند حجتی نداشته باشیم، این مسأله نه تنها یک انحراف بلکه به گردن گرفتن مظالم سرنوشت یک جامعه است.

وی افزود: در مسائل فردی مؤمن آزاد است که به فتوای هر مرجعی که او را اعلم می داند، عمل کند و در این صورت حجت شرعی دارد اما در مسائل اجتماعی بر ما واجب است که پیرو رهبر معظم انقلاب باشیم چرا که اولا ایشان مجتهدی هستند که اقامه حکم می کنند و در این صورت تبعیت از ایشان بر همه مسلمانان و شیعیان و حتی مجتهدان واجب است. جهت دوم وجوب تبعیت از رهبری این است که «موضوع شناسی» یکی از ملاک های اعلمیت ولی فقیه است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بر حسب اطلاعات و احاطه و سعه ای که بر مسائل سیاسی و اجتماعی دارند، در موضوعات سیاسی و اجتماعی اعلم بر سایران محسوب می شوند و در نتیجه درباره مسائل اجتماعی ما موظف هستیم که به فتاوای ایشان عمل کنیم. مسائل سیاسی و اجتماعی مسائلی نیستند که انسان بتواند از هر نظریه ای تبعیت کند و بابت آن نزد خداوند حجت شرعی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی یادآور شد: پیروی انسان از یک جریان سیاسی ممکن است آن جریان را حاکم کند و سرنوشت مسلمانان را در معرض آسیب قرار دهد. در نتیجه انسان در برابر این پیروی از آن جریان سیاسی، مسؤول است و مؤاخذه خواهد شد.

اهل‌بیت(ع) در برابر سکولاریسم به مبارزه پرداختند

وی با بیان این که همه ائمه(ع) با مسأله سکولاریسم به مقابله پرداختند، خاطرنشان کرد: مسأله سکولاریسم فقط در جدایی دین از سیاست خلاصه نمی شود. پیامبر اکرم(ص) در جریان روز غدیر دقیقا مقابله با سکولاریسم بود و فقط در انتصاب امیرمؤمنان(ع) به عنوان جانشین خودشان خلاصه نمی شد. سخن پیامبر(ص) این بود که مدیریت جامعه اسلامی باید در خط وحی تداوم داشته باشد.

آیت الله علم الهدی افزود: اگر رهبری امت در خارج از خط وحی قرار گیرد، دین ساقط می شود این که یزید در کنار سر بریده سیدالشهدا(ع) می گوید «بنی هاشم با سلطنت بازی کردند و هیچ خبری از وحی نبود»، این جمله دنباله همین تفکر سکولار است و بر اساس آن بنی امیه و بنی عباس روی کار آمدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: روزی که معاویه قدرت را در دست گرفت و در کوفه به منبر رفت، به مردم گفت «من نیامده ام به شما بگویم نماز بخوانید یا نماز نخوانید؛ آمده ام که بر شما حکومت کنم.»

وی خاطرنشان کرد: آنچه در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) انجام شد، این بود که این دو امام همام با فعالیت های فرهنگی توانستند اسلام ناب را در صحنه بیاورند و شخصیت مکتبی اسلام را تثبیت کردند. در زمان امام صادق(ع) در تمام بلاد اسلامی هرکسی در هر رشته علمی نظر می داد، می گفت «حدّثنی جعفر بن محمد(ع)» یعنی اسلام به صورت جریان فکری ای درآمد که حکومت بنی عباس را از عرصه مکتب بیرون راند.

ایستادگی در برابر جریانات ضد ولایی وظیفه ماست

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: انقلاب اسلامی را یک شخصیت دینی و مرجع تقلید رهبری کرد؛ نه یک شخصیت حزبی و جناحی. ما در قالب این انقلاب و با شهادت یک عده انسان مؤمن، این اندیشه را به شکل نظام مردم سالاری دینی به دنیا نشان دادیم و در سایر مسائل سیاسی نیز باید به دنیال همین موضوع باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تأکید کرد: هر جریانی که بخواهد رهبری مرامی ما را تضعیف کند، موضع گیری در برابر آن جریان برابر با موضع گیری در برابر استکبار جهانی است چرا که هر دو می خواهند مدیریت جامعه را از رهبری مرامی جدا کنند./820/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات