۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۵۱۲۳۶۸
در حمایت از کمپین مخالفت با بازارگردی در حج صورت گرفت؛

راه‌اندازی پویش تحریم بازارهای سعودی توسط زائران اصفهانی

شماری از زائران اصفهانی خانه خدا، با همکاری و هم فکری یکدیگر پویشی را برای مخالفت با بازار گردی در حج و جلوگیری از خروج ارز از کشور راه اندازی کردند.
حج پویش تحریم بازار گردی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، هر ساله یکی از مسائل مهمی که با اعتراض بخشی از جامعه پیرامون مراسم حج روبرو می شود خریدهای مختلفی است که عده‌ای از حجاج برای تهیه سوغاتی انجام می‌دهند که البته مبلغ قابل توجهی هم بابت این خریدها پرداخت می‌کنند.

اگرچه این موضوع فرصتی را برای سوء استفاده برخی اشخاص به منظور تهاجم به مراسم الهی حج فراهم کرده بود و از سوی دیگر بخشی از جامعه هم دلسوزانه خواستار پرهیز زائران خانه خدا از خرید در عربستان و سرازیر شدن ارز به خزانه‌های آل سعود بودند؛ اما امسال عده‌ای از زائران اصفهانی بیت الله الحرام تصمیم گرفته‌اند تا با تحریم بازارهای عربستان و خرید از داخل کشور، اقدام مناسبی در این زمینه انجام دهند.

سید محمود مصطفوی، طراح چالش تحریم خرید از بازارهای عربستان در موسم حج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: در سالهای اخیر با گسترش و علنی شدن دشمنی‌های آل سعود علیه کشور ما، هجمه شدید و کم سابقه‌ای علیه حج صورت گرفت که لازم بود به خوبی با آن مقابله شود.

وی افزود: حتی در برهه‌ای از زمان برخی از افراد که پس از سال‌های بسیار نام آنها برای سفر حج درآمده بود دچار تشکیک شدند؛ از این رو تلاش کردیم تا پاسخی عملی برای این هجمه‌ها علیه حج داشته باشیم که به صورت خودجوش و مردمی باشد تا دیگر بهانه‌ای برای کسی باقی نماند و اثرگذاری ویژه خود را داشته باشد.

مصطفوی خاطرنشان کرد: در این راستا میثاق نامه‌ای  برای انصراف از خرید کالا و سوغاتی در عربستان تنظیم کردیم، موضوعی که رهبر انقلاب از دو دهه پیش نسبت به این موضوع متذکر شدند؛ اما متأسفانه برخی هموطنان به آن توجه نداشته‌اند؛ حتی گاهی شاهد بودیم که برخی هموطنان در بازارهای عربستان پشت در مغازه‌هایی که برای نماز تعطیل هستند به انتظار می‌نشینند که این موضوع دور از شأن شیعیان است و باید نسبت به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه در این میثاق نامه مقرر شد از محل انصراف از خرید در عربستان کمک‌هایی به کودکان بی‌سرپرست صورت بگیرد، تصریح کرد: اینکه کسی به حج برود منافاتی با حمایت او از نیازمندهای داخل کشور ندارد، اشخاص می توانند به حج مشرف شوند و هم حامی محرومان داخل کشور باشند و هم اینکه با عدم خرید از بازارهای عربستان مانع خروج ارز از کشور شوند.

مصطفوی عدم خرید از بازارهای عربستان را نوعی اعتراض مسالمت آمیز به سوء مدیریت آل سعود در مراسم حج توصیف کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم تا با اطلاع رسانی در فضای مجازی و در میان کاروان‌های مختلف، در این زمینه اقدامات مؤثری داشته باشیم که خوشبختانه زائران از این میثاق نامه و تحریم بازارگردی استقبال کرده‌اند.

به گفته وی تلاش می‌کنیم تا در این زمینه فرهنگ سازی صورت گرفته و این مهم در جامعه نهادینه شود.

گفتنی است، نخستین گروه زائران ایرانی نهم مرداد ماه به صورت هوایی عازم سرزمین وحی می شوند که طول سفر هر زائر ایرانی حدود یک ماه در عربستان اعلام شده است./1304/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات