۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۵۱۲۳۲۶
رسا گزارش می دهد؛

برده داری جنسی؛ سرانجام نگاه ابزاری به زن

چیدمان فرهنگی دنیای امروز در سایه نگاه ابزاری به زن عاری از حیا است و این صنعتی شدن برای حیازدایی از زندگی انسانها مربوط به هیچ آیین و مذهبی نیست و یهودی، مسیحی و اسلام همه درگیر این بحران هستند.
زن در اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، تمام اديان آسمانى، حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمرده و جامعه بشرى را به سوى آن دعوت كرده اند؛ زيرا میل به پوشانیدن و حجاب به طور طبيعى در فطرت انسان به وديعه نهاده شده است و احكام و دستورهاى اديان الهى هماهنگ و همسو با فطرت انسانى تشريع شده است.

در اثر تحولات جهانی به ویژه انقلاب صنعتی، توسعه زندگی ماشینی و استفاده از ابزارهای ارتباطی، تقید و پایبندی به حجاب و عفاف به عنوان دستور الهی در ادیان توحیدی تقلیل یافته و در برخی ادیان حتی رنگ باخته است.

چیدمان فرهنگی دنیای امروز در سایه استفاده ابزاری از زن و تأکید بر آزادی های بی قید و بند، عاری از حیا است و نمی توان این انحراف اخلاقی را مربوط به آیین و مذهب خاصی دانست، بنابراین بازیابی جایگاه حجاب و عفاف در ادیان و مذاهب مختلف بر اساس کلام الهی، نیازمند تبیین فلسفه حجاب و نگاه عقلانی و انسانی به این مسأله مهم فطری است.

استان آذربایجان غربی با برخورداری از ادیان و مذاهب مختلف که به رنگین کمان معروف است، در مدلی کوچک به دنبال بهره گیری از ظرفیت ادیان الهی و مذاهب مختلف برای ترویج ارزش های اخلاقی چون عفت و حیا در جامعه است؛ در همین راستا امروز نخستین جلسه هم اندیشی ادیان و مذاهب با موضوع عفت و حیا در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد.

*عفت و حیا از مشترکات ادیان و مذاهب مختلف است

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در جلسه هم اندیشی ادیان و مذاهب با موضوع عفت و حیا اظهار کرد: موضوع عفت و حیا فطری است که در نهادها به ودیعه گذاشته است و از تاکیدات و مشترکات ادیان و مذاهب است.

وی افزود: آنچه که در رابطه با حجاب و پوشش قرآن است در کتاب مقدس در قالب دیگری بر آن تأکید شده است.

امام جمعه ارومیه افزود: تأکید بر روی مشترکات بین ادیان و مذاهب سبب تامین و تحکیم وحدت و صمیمت می شود که این موضوع در استان آذربایجان غربی به عنوان رنگین کمان اقوام و ادیان باید بيش ازپیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: تبیین اشتراکات ادیان و مذاهب برای عموم مردم و آگاهی بخشی در خصوص فلسفه عفاف و حجاب می تواند در رعایت این مسأله بسیار اثرگذار باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بر لزوم توجه دانشگاهیان، روحانیان و مسؤولان فرهنگی بر موضوع حجاب و عفاف تأکید و تصریح کرد: تبیین فلسفه حجاب و پاسخگویی به شبهات سبب پذیرش حجاب و عفاف از سوی مردم می شود چراکه این مسأله فطری و انسانی است.  

وی گفت: باید با ادبیات به روز، جدید و جوان فهم مسائل و موضوعات حجاب به عنوان یک کار ارزشمند و مهم دینی و اجتماعی برای عموم بیان شود.

شکل گیری برده داری جنسی در اثر استفاده ابزاری از زن

حجت الاسلام امامیان، استاد حوزه و دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به نقش انقلاب صنعتی در تزلزل جایگاه زن، گفت: انقلاب صنعتی در واقع انقلابی در عرصه رواج روابط جنسی غیر معمول و خارج از خانواده شد.

وی افزود: چیدمان فرهنگی دنیای امروز عاری از حیا است و این صنعتی شدن برای حیازدایی از زندگی انسانها مربوط به هیچ آیین و مذهبی نمی شود و یهودی، مسیحی و اسلام همه درگیر این بحران هستند.

حجت الاسلام امامیان تبلیغات رسانه ای، فیلم و سریال، عروسک، بازی های رایانه ای، موسیقی، اینترنت، کارتون و انیمیشن ها را به عنوان ابزارهای حیازدایی از طریق صاحبان زر و زور اعلام کرد و گفت: عروسک های باربی، بازیهای رایانه ای با صحنه های غیر اخلاقی، و هالیوود با مسائل جنسی ازجمله ابزارهایی برای نشان دادن چهره جنسی به زن و استفاده تبلیغاتی از آن است.

وی با اشاره به 20 هزار شبکه ماهواره ای گفت: در کنار 400 شبکه شو و کلیپ، جانمایه اخبار، کارتون، انیمیشن و سریالهای بسیاری از شبکه های ماهواره ای حیازدایی است که متأسفانه 60 درصد مخاطبان این برنامه های بانوان و 55 درصد افراد با سنین 18 تا 45 سال است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان از طریق برنامه های ماهواره ای برای تقلیل جایگاه مادر و زن در خانواده ها، اذعان داشت: شبکه فارسی وان به عنوان شبکه پخش سریال درصدد لجن مال کردن خانواده و نقش مادر از طریق سریال هاست.

حجت الاسلام امامیان گفت: مظاهر بی حیایی و بی عفتی در جامعه امروز به جایی رسیده است که در کشور اسرائیل، فروشگاه های زنجیره ای برای عرضه بانوان با لیبل مشخص، ایجاد شده است که در واقع همان برده داری جنسی است.

وی تصریح کرد: گردش مالی برده داری جنسی در کشورهای غربی بالاتر از گردش مالی مواد مخدر است به گونه ای که تمدن حیازدایی در حال شکل گیری است.

وی گفت: بر خلاف تفکر تعدیل حرص جنسی افراد با آزادی، متأسفانه در کشورهای آزادگرا شاهد بیشترین هرزگی  جنسی هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه بر ایجاد جنبش حیا تأکید و تصریح کرد: روحانیان و اساتید دانشگاه باید پیشقراولان این جنبش و علمداران  عفت و حیا باشند که دین بر آن صحه گذاشته است.

*حجاب سبب عزت زن می شود

ماموستا عبدالقادر بیضاوی، امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به توصیه ادیان الهی بر رعایت حجاب و عفاف گفت: رعایت حجاب برای مسلمانان به عنوان دستور قرآنی و الهی واجب است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت حجاب موجب عزت، شهامت و همچنین معنویت برای بانوان می شود.

پوشش زنان در فیلم های هالیوودی نشانگر زن مسیحی نیست

عزیزیان، کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه نیز در این جلسه گفت: حجاب در مسیحیت شرق، موضوع غریبی نیست به طوریکه بانوان مسیحی همیشه مزین به حجاب هستند.

وی حضرت مریم را به عنوان اسوه و الگوی زنان مسیحی اعلام کرد و افزود: افزون بر کتب مقدس، در قرآن کریم نیز در رابطه با کرامات ایشان آیات بسیاری آمده است.

عزیزیان با اشاره به جایگاه حجاب و عفاف در دین مسیحیت، اذعان کرد: پوشش زنان در فیلم های هالیوودی برگرفته از کتاب مقدس نبوده و  نشانگر زن مسیحی نیست همانطورکه حجاب بانوان در فیلم های کشور ترکیه مرجعیتی بر اسلام ندارد.

امروزه حجاب نشانه کم تمدنی تلقی می شود

دلبر شجاع، استاد دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه  حجاب را مظهر عالیه عقلانی دانست که در قالب عالم مادی و انسانی به ظهور می رسد.

وی  گفت: در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، باید از هیچ نوع تدارکات اجرایی و علمی دریغ نشود چراکه متأسفانه جامعه امروز از این جهت در خطر است و این آسیب متوجه خانواده ها شده است.

استاد دانشگاه ارومیه به موضوع افزایش طلاق در کشور اشاره کرد و افزود: بد حجابی و عدم تقید به عفت و حیا یکی از دلایل طلاق به عنوان بحران اجتماعی است.

شجاع گفت: امروزه متأسفانه حجاب مختص مجالس مذهبی و مسجدی شده است درحالیکه باید در بین مذاهب و محیط های دانشگاهی و فرهنگی باید این موضوع به جد پیگیری شود تا با بی مهری جوانان مواجه نشده و نشانه کم تمدنی شخص تلقی نشود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه مذهبی باید جامعه علمی و دانشگاهی را نسبت به نگاه عقلانی  و انسانی به حجاب و عفاف توجیه کنند.

تکریم بانوان محجبه باید مورد توجه قرار گیرد

ماموستا محمدپور از روحانیان اهل سنت ارومیه نیز در این جلسه گفت: جامعه به لحاظ اخلاق آسیب دیده و گرفتار حیازدایی شده است.

وی نداشتن حیا را نداشتن دین، ارزشها و کمال ها دانست و اظهار کرد: تبلیغ حیا و ادب با روش های گوناگون و بهره گیری از ظرفیت صدا  و سیما و همچنین تجلیل و تکریم بانوان محجبه می تواند در اشاعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اثرگذار باشد.

رواج ازدواج سفید در بین دانشجویان نتیجه عدم تقید به دستورات دین است

فیروزی، استاد دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت نامطلوب دانشجویان، بدپوششی را علامت عدم تقید فرد به دستورات دینی دانست و افزود: بد حجابی نشان دهنده ضعف بنیه اخلاقی فرد و مقدمه ای برای ارتکاب افعال غیر اخلاقی همچون ازدواج سفید است که متأسفانه امروزه شاهد ترویج آن در بین قشر دانشجویی هستیم.

وی گفت: حساسیت در رابطه با نحوه پوشش دانشجویان اعم از دختر و پسر در محیط دانشگاه ضروری است.

استاد دانشگاه ارومیه با اشاره به کم آگاهی عده ای از افراد بدحجاب نسبت به پیامدهای آن، اظهار داشت: تبیین علمی مسأله پوشش و ایجاد فضای سالم نسبت به تمکین جوانان به حجاب، رصد کردن شبهات مربوط به حجاب در فضای مجازی و پاسخگویی به آنها می تواند در کاهش بدحجابی و ترویج علمی و عقلانی حجاب مؤقر باشد./936/ز502/ب1

گزارش از طاهره زینالی

ارسال نظرات