۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۵۱۲۳۰۱
عالم برجسته اهل‌سنت عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا:

«کنفرانس اربیل و بغداد» را به رسمیت نمی‌شناسیم/ زمان ایجاد مرجعیت واحد اهل سنت فرا رسیده است

نایب رییس شورای علمای پیوند محمدی عراق تاکید کرد که جامعه سیاسی عراق کنفرانس‌های اربیل و بغداد را به رسمیت نخواهد شناخت.
شیخ محمد نوری العیساوی از علمای اهل سنت عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ محمد نوری العیساوی نایب رییس شورای علمای پیوند محمدی (مجلس علماء الرباط المحمدی) و از علمای مطرح اهل سنت عراق در گفت‌وگوی با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به برگزاری کنفرانس اهل سنت در عراق گفت: به اعتقاد بنده برگزاری کنفرانس‌ها در شرایط کنونی چه در اربیل و چه در بغداد، لحظه تاریخی را در تاریخ سیاسی و اقتصادی عراق رقم زده است. اگر به ابتدای بحران عراق در سال 2013م و2014 مراجعه کنیم، می‌بینیم که برخی شخصیت‌های سیاسی اهل سنت شعار تقسیم عراق و تشکیل اقلیم‌های مختلف را سر دادند و کشور را تا مرز تقسیم، درگیری داخلی و ورود داعش به عراق از طریق سوریه و ترکیه سوق دادند.

وی افزود: در سال‌های اخیر رویکردهای جدیدی در اهل سنت پدید آمد که در قبال مساله وحدت عراق، آینده کشور و حتی مردم مناطق مختلف چه در شمال، جنوب و چه در غرب حاضر به معامله نشده است. گروه‌های ایجاد شده اهل سنت در مناطق آزاد شده از سیطره داعش و گروهک‌های تروریستی مستقر شدند و به عنوان یک قدرت جدید و واقعی در مقابل اهل سنت سیاسی حاضر در پارلمان و یا بازی‌گردان‌های خارج از کشور ایستادگی کردند. الان سه طیف در عراق حضور دارند. اول کسانی که عامل اصلی تخریب، ویرانی و پدیدار شدن بحران در عراق هستند. این افراد کسانی هستند که آنها را مخالفان و معارضان دولت عراق می‌نامیم. دومین طیف افراد منتسب به شیعه، اهل سنت و حتی کردها که در پارلمان حضور دارند که در مدیریت دولت و حل بحران‌های بزرگ شکست خورده و نتوانستند آینده صحیحی از عراق را به درستی ترسیم کنند. این گروه نیز سعی در مصادره دستاوردهای بزرگ مردم در موصل یا الانبار به نام خود دارند. و گروه سوم که طیف جدیدی از مردم و شخصیت‌های دینی و سیاسی شامل علما و رزمندگان و سایر مردم وطن‌پرست هستند.

آغاز به کار جریان مردمی در عراق
شیخ العیساوی با اشاره به برگزاری کنفرانس اربیل و بغداد خاطر نشان کرد: برگزاری کنفرانس به نام اهل سنت در عراق نشان از ایجاد جناح جدیدی از اهل سنت است که به رسمیت شناخته نخواهد شد. این مساله در حقیقت تلاشی برای تطمیع برخی سیاست‌مدارانی است که هیچگاه نماینده واقعی مردم عراق نبودند. اما در مقابل نیروهای وطن‌پرست که در تمام این سال‌ها در میدان جنگ علیه عناصر تکفیری ـ داعشی حاضر شدند، در بسیاری از مناطق جنگی مانند الرمادی، فلوجه، عامریه و ... مستقر شده و همین افراد نیز در آینده زمام امور در عراق را به دست خواهند گرفت. این گروه درصدد برگزاری کنفرانس‌ها در مناطق مختلف عراق با هدف ایجاد وحدت و همدلی بیشتر میان مردم است.

نایب رییس شورای علمای پیوند محمدی با اشاره به اخبار برگزاری سومین کنفرانس اهل سنت در عراق با هدف بازسازی مناطق ویران‌شده تاکید کرد: کشورهای عربی و منطقه‌ای با دقت به «کنفرانس سوم» یا «گروه سوم» که به زودی برگزار خواهد شد، نظاره کنند. این کنفرانس در حقیقت پوششی برای بیان جانفشانی‌های شهدا، مجروحان، آوارگان و رزمندگانی است که در گرما و سرما از کشور دفاع کردند. ما امروز به همین گروه امیدوار هستیم؛ گروهی که با خائنان همسفره نشده، در هیچ یک از پروژه‌های استکبار جهانی مشارکت نکرده و حاضر به چانه‌زنی در مورد تمامیت ارضی عراق نیست. امید ما به همین جوانانی است که این پیروزی‌های بزرگ به دستان با کفایت آنها رقم خورده است.

وی ادامه داد: نسبت به برگزاری سایر همایش‌ها به اعتقاد بنده این کنفرانس‌ها (کنفرانس اربیل و بغداد) هیچ فایده‌ای را برای کشور نخواهد داشت بلکه در واقع آنها درصدد سرقت دستاوردهای رزمندگان هستند؛ دستاوردهایی که با خون عراقی‌های فقیر، مسکین، نیازمند، شهدا، جانبازان و تمامی مردم به دست آمده است. کشورهای منطقه‌ای و برخی حکومت‌های جهانی تلاش دارند تا با وجهه بخشیدن به برخی از جریان‌های قدیمی بار دیگر آنها را از طریق کنفرانس بغداد یا اربیل وارد عرصه سیاسی کشور کنند اما به صراحت می‌گوییم که این جریان‌ها بسیار خسته‌کننده شده و مردم عراق دیگر حاضر به تحمل آنها در صحنه سیاسی کشور نیستند. اکنون عراق جوانان، مردان عمل، فرماندهان، شیوخ عشایر و علمای بسیاری را دارد که باید در مرحله پیش رو به آنها اعتماد کرد.

خائنان در نهادهای تصمیم‌گیری کشوری جایی ندارند
شیخ العیساوی با تبیین نقش برخی مجرمان سیاسی و افراد تحت پیگرد قضایی و خائنان در سقوط استان‌های اهل سنت و سیطره داعش بر آنها اظهار داشت: این جریانات و افراد در گذشته سبب اصلی ویرانی و نابودی عراق شدند بنابراین دلیلی نیست که بار دیگر به این افراد اعتماد کنیم. پیام ما به این افراد مشخص است، اگر می‌خواهید بذر اعتماد را در میان مردم بکارید پس در کنفرانس‌هایی که با عنوان «بازسازی عراق» تشکیل می‌شود، حاضر نشده و از مردم عراق به دلیل اشتباهات فراوانی که در حق آنها و کشور انجام دادید، عذرخواهی کنید و همانند مردم عادی به زندگی خود ادامه دهید که شاید اینگونه مردم بپذیرند شما فریب خورده و تقصیر کمتری دارید.

عالم اهل سنت عراق گفت: در مورد کسانی که دستشان به خون مردم بیگناه آلوده است ما هیچ سازش و گفتگویی نداریم و آنها باید خود را تسلیم دستگاه قضایی کنند تا حقوق تضییع شده مردم به آنها بازگردد. در این میان برخی شخصیت‌ها مانند استاد عبدالرحمان اللویزی دارای مواضع مثبت و سازنده‌ای است من به آنها می‌گویم که باید حضور پررنگ‌تری در عرصه سیاست داشته تا رفته رفته نقش شخصیت‌های آسیب‌زا کمرنگ شود. تمامی علما و شخصیت‌های دینی و سیاسی باید وحدت کلمه را حفظ و از اقدماتی که سبب ایجاد فتنه، تخریب و ویرانی جامعه عراقی می‌شود، دوری کنند.

وی با تاکید بر نقش علما و مردم در موفقیت‌های اخیر عراق تصریح کرد: یک همدلی و وحدت از سوی فرزندان عراقی، علما، نیروهای امنیتی و مسؤولان برای برگزاری کنفرانس سوم با هدف اجرایی شدن طرح خروج از بحران شکل گرفته است. شورای علمایی در الانبار و صلاح‌الدین از ابتدا با این طرح مخالف بود و نسبت به سوق‌دادن عراق به سمت مشکلات داخلی و ایجاد اختلافات در میان اهل سنت و شیعیان هشدار داده بود. ما در شورای علمای پیوند محمدی بارها تاکید کردیم که اسلام اصیل که بر مبنای رحمت، مهربانی، گذشت و نیز اسلام اهل بیت عصمت و طهارت تمامی مردم عراق را تحت لوای واحد جمع می‌کند. اهل سنت امروز از شافعی، مالکی، حنبلی و حنفی به سوی اسلام حقیقی و اسلام محمدی اصیل در حال بازگشت است؛ همان اسلامی که در صدر اسلام، بلال حبشی، سلمان، صهیب رومی و امام علی(ع) را تحت پرچم مشترک جمع کرده بود. اسلام اصیل فارغ از مسائل قومیتی و طایفه‌گرایی است. اسلام اصیل به نمایندگی پیامبر اکرم(ص) پیام رحمت و امنیت را برای تمامی جهانیان به همراه دارد و همین مساله سبب شده تا امروز پروژه داعش در عراق درهم شکسته شده و به پایان راه تکفیری‌ها و افراط‌گراها برسیم.

مرجعیت واحد اهل‌سنت باید تشکیل شود
شیخ العیساوی با تشریح درخواست برخی افراد در اربیل پیرامون خروج نیروهای عراقی از شهرها و محصور بودن استفاده از سلاح به حکومت خاطر نشان کرد: اینکه استفاده از سلاح تنها به اختیار حکومت باشد را همه گروه‌ها و جریان‌ها قبول دارند. بسیج مردمی امروز یک نیروی نظامی مانند سایر نیروهای نظامی دولتی نظیر پلیس مبارزه با تروریسم و ... شده است. الحشد الشعبی کارنامه درخشانی را در بیرون راندن اشرار از عراق دارد. حق استفاده از سلاح اگر در اختیار دولت نیز باشد باز اسیبی به الحشد الشعبی نمی‌رسد زیرا بسیج مردمی جزئی از دولت و نیروهای امنیتی عراق است.

وی با اظهار تعجب از برخی سخنان پیرامون باقی ماندن صندوق مالی بازسازی مناطق تخریب‌شده در اختیار عده‌ای معلوم الحال اظهار داشت: چرا عده‌ای با بودن این صندوق‌ها در بغداد و نزد اشخاص معتمد مخالف هستند؟ به نظر بنده در تمامی استان‌های عراق مردانی هستند که می‌توانند در برابر هر توطئه‌ای ایستادگی کنند اما نیازمند به حمایت هستند. با تمام احترامی که به بزرگان اربیل و سلیمانیه داریم اما این بغداد(حکومت) است که باید به مساله بازسازی مناطق جنگی ورود پیدا کند. هر تصمیمی که دولت بگیرد بر سایرین لازم الاجراست. باید افرادی با ثبات شخصیت بالا در میان کمیته بازسازی وجود داشته باشند که تحت تاثیر جناح و باند بازی قرار نگیرند تا وحدت و امنیت عراق حفظ شود.

عالم اهل سنت عراق در پایان با تبیین ضرورت تشکیل مرجعیت واحد در میان اهل سنت عراق گفت: اکنون زمان آن رسیده که مرجعیت واحد اهل سنت اعلام موجودیّت کرده و همه عراقی‌ها را دربر بگیرد. شرایط فعلی عراق وحدت کلمه را نیازمند است. مهمترین مساله در مرجعیّت واحده در عراق مساله مقبولیت در میان مردم است. مرجعیتی که مردم به سخنانش گوش فرا ندهند و به هنگام نیاز با فرامینش در میدان عمل حاضر نشوند کمترین فایده‌ای ندارد. بنده معتقدم که زمان ایجاد مرجعیت دینی واحد اهل سنت عراق فرا رسیده و بایستی این مرجعیت در سطحی باشد که نه تنها برای اهل سنت بلکه برای تمامی مردم عراق مورد اعتماد و اطمینان باشد./981/ب920/ر

ارسال نظرات