۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۵۱۲۲۸۱
حجت‌الاسلام زادهوش:

مردم طعم شیرین امربه‌معروف را نچشیده‌اند

رییس جامعه المرتضی با اشاره به کم‌کاری متولیان امربه‌معروف در کشور گفت: ستاد امربه‌معروف باید نسبت به عملکرد خود گزارش دهد که برای مشکلاتی مانند ربا و دروغ‌گویی و گران‌فروشی چه کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین زادهوش

حجت‌الاسلام زادهوش، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که امربه‌معروف و نهی از منکر از واجبات اجتماعی اسلام است، اظهار داشت: امربه‌معروف چون در تعامل با دیگران شکل می‌گیرد امری مشکل است.

رییس جامعه المرتضی خاطرنشان کرد: در کلمات پیامبر(ص) عبارات تند و توصیه‌های اکیدی آمده است که نشان می‌دهد که در همان زمان هم مردم عبادات فردی را راحت‌تر انجام می‌دادند ولی در امربه‌معروف و نهی از منکر کم‌کاری می‌کردند و خود را کنار می‌کشیدند.

وی افزود: پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک نکنید زیرا رزق شما را کم نمی‌کند و مرگ شما را هم نزدیک نمی‌کند و در عبارتی دیگر آمده است که حضرت فرمودند خداوند بر مؤمن ضعیف بی‌دین خشم می‌ورزد؛ کسی پرسید مؤمن ضعیف بی‌دین کیست؟ حضرت فرمودند کسی که نهی از منکر نمی‌کند و جلو بدی‌ها را نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام زادهوش با بیان این که ماهیت امربه‌معروف و نهی از منکر احیا و زنده کردن و جاری کردن خوبی‌ها و مبارزه با بدی‌ها است، گفت: این مسیر دشواری است و حتی فراتر از جهاد است زیرا جهاد بخشی از امربه‌معروف و نهی از منکر است؛ معنای این حرف این نیست که ما باید با امربه‌معروف و نهی از منکر به جنگ جامعه برویم بلکه یک عنصر و نیروی بسیار مؤثری برای اصلاح جامعه و برای زنده نگه‌داشتن ارزش‌های اخلاقی جامعه است.

وی اظهار داشت: اگر امربه‌معروف و نهی از منکر به خوبی و با درایت انجام شود بسیاری از مشکلات، کجی‌ها، ناراستی‌ها و منکراتی که سبب خسارت‌های مادی و معنوی است از جامعه رخت برمی‌بندد و برکاتش به مردم می‌رسد.

امربه‌معروف فطری و عقلانی است

رییس جامعه المرتضی با بیان این که مبنای امربه‌معروف و نهی از منکر قبل از این که یک دستور دینی و امر الهی باشد یک مسأله فطری و عقلانی است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که در اعضای بدن ما اگر عضوی در تماس با آتش بسوزد سایر اعضا سریعاً به آن عضو آب‌رسانی می‌کنند تا از بین نرود در جامعه انسانی هم اعضای جامعه نسبت به عضو آسیب‌دیده همین وظیفه را دارند.

وی اظهار داشت: ماهیت امربه‌معروف و نهی از منکر این است که وقتی انسان می‌بیند که عضو یا اعضایی از جامعه در معرض آسیب قرار گرفته‌اند نسبت به آن بی‌تفاوت نباشد و با تمام قدرت تلاش کند که او را از نابودی و تباهی نجات دهد؛ در واقع امربه‌معروف و نهی از منکر امدادرسانی و کمک جدی به دیگران است و اگر احیا شود بهترین برکت را برای جامعه خواهد داشت.

امربه‌معروف در جوامع غیر اسلامی هم وجود دارد

حجت‌الاسلام زادهوش با بیان این که ما امربه‌معروف را در بقیه جوامع انسانی غیردینی هم مشاهده می‌کنیم، گفت: مثلاً در اروپا که هیچ نسبتی با فرهنگ اسلامی ندارند هم اگر کسی در خیابان آشغال روی زمین بیندازد دیگران به او تذکر می‌دهند و فقط پلیس و مأمور و جریمه نیست بلکه آحاد مردم هم نسبت به خلاف واکنش نشان می‌دهند و سعی می‌کنند او را اصلاح کنند و این همان نهی از منکر است که در اسلام وجود دارد.

وی ابراز داشت: این که برخی گمان می‌کنند امربه‌معروف و نهی از منکر سبب دعوا و تشنج در جامعه می‌شود درست نیست بلکه برعکس به معنی نوع‌دوستی و احساس وظیفه در برابر دیگران است و سبب کاهش معضلات اجتماعی خواهد شد.

متولیان امربه‌معروف در کشور کار مفیدی نمی‌کنند

رییس جامعه المرتضی در پاسخ به این سؤال که چرا با گذشت چهار دهه از انقلاب هنوز امربه‌معروف و نهی از منکر تبدیل به فرهنگ عمومی جامعه نشده است، تصریح کرد: با گذشت زمان چیزی درست نخواهد شد زیرا کسانی که خود را در کشور ما متولی امربه‌معروف و نهی از منکر کرده‌اند هیچ کار مفید و فراگیر و مؤثری برای احیای امربه‌معروف در جامعه نکرده‌اند.

وی افزود: وقتی ستاد امربه‌معروف درست می‌شود و تشکیلات سازمانی درست می‌شود معنایش این است که کسانی که در جامعه مشهور هستند و مکنت دارند و دستشان در نظام اسلامی باز است می‌گویند ما می‌خواهیم امربه‌معروف را در جامعه احیا کنیم؛ وقتی این طور شد دیگران احساس آرامش می‌کنند و می‌گویند امربه‌معروف واجب کفایی است و این که یک عده جمع شده‌اند برای احیای این واجب دیگر نیازی به ما نیست.

حجت‌الاسلام زادهوش خاطرنشان کرد: اگر کارنامه ستاد امربه‌معروف را بررسی کنیم می‌بینیم که غیر از نامه‌نگاری و بخش‌نامه و جلسات و شعار دادن واقعاً کارهای مؤثر فراگیری انجام نداده‌اند؛ ستاد امربه‌معروف از فضا و امکان رسانه ملی که امام خمینی(ره) فرمودند باید دانشگاه باشد چقدر استفاده کرده است و چقدر این روحیه را در مردم تقویت کرده است؟

وی تصریح کرد: علت این که مردم با امربه‌معروف و نهی از منکر غریبه هستند این است که از رسانه می‌شنوند که یک روحانی محترم باغیرت امر به معروف کرده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است؛ مردم وقتی این رامی بینند خیال می‌کنند عاقبت نهی از منکر این است و کنار می‌کشند.

ستاد امربه‌معروف باید نسبت به عملکرد خود گزارش دهد

رییس جامعه المرتضی اظهار داشت: آیا نهی از منکر فقط تذکر دادن به اراذل اوباش است؟ آیا امربه‌معروف و نهی از منکر این نیست که بخش‌نامه کنیم که در ادارات و مدارس و در صداوسیما خانم‌ها لباس مستهجن نپوشند و آرایش نکنند؟ ستاد امربه‌معروف باید گزارش دهد که تاکنون برای ربا چه کرده؟ یا برای دروغ‌گویی در رسانه‌ها چه کرده؟ یا برای گران‌فروشی و احتکار چه کرده است؟/843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات