۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۱۲۱۲۳
استاد درس خارج حوزه علمیه مطرح کرد؛

رباخواری؛ کانون تولید اضطراب اجتماعی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی آملی راه درمان استرس را نگاه توحیدی معرفی کرد و طرح مسائل متنوع بر روی منبرها را از روحانیون خواستار شد.
حسینی آملی

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی حسینی آملی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه عامل اصلی اضطراب دوری از یاد خداست، گفت: به عنوان مثال شخص در مسائل مالی از قبیل کم رونقی کشاورزی و غیره دچار مشکل شده است و آنقدر غرق در حساب و کتاب مادی شده است که فراموش کرده خداوند روزی دهنده اصلی بوده و همین فراموشی سبب استرس وی شده است.

اعتماد به پروردگار مساوی است با نابودی استرس

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» اظهار داشت: اگر انسان ها اطمینان و اعتماد به روزی بخش بودن خداوند داشته باشند، دیگر استرس نخواهند داشت و به سراغ ربا نخواهند رفت؛ در سایر عرصه ها هم همینگونه اگر به خداوند توکل کنیم هیچ مشکلی ما را به مضطرب شدن وا نخواهد داشت.

توکل حقیقی به خداوند، راه درمان اضطراب در ازدواج

وی ادامه داد: در رابطه با مسائل جنسی هم اگر انسان به خداوند توکل کند، دیگر با یک نگاه گناه‌آلود دچار اضطراب و لغزش نخواهد شد؛ اگر جوانان باور می‌کردند که برای هر دردی در اسلام راه درمانی وجود دارد، هیچگاه دچار استرس نمی‌شدند؛ اموزه در زمینه ازدواج مشکلات فراوانی بوجود آمده که به راحتی قابل حل است، اما چون توکل و یاد خداوند از دل ها فراموش شده دیگر حل‌شان غیر قابل ممکن شده است.

از عبادت های متواضعانه تا قاطعیت در برابر دشمنان

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی به بیان داستانی از عبادت های خالصانه امام خمینی(ره) پرداخت و عنوان کرد: شنیده ام که ایشان به هنگام اقامه نماز شب، کنار سجاده شان حوله می‌گذاشتند، چون دستمال کفاف اشک هایشان را نمی‌داد؛ ثمره این عبادت های خالصانه در شب، آن می شد که خداوند در روز خرمشهر را آزاد می‌کرد و یا با قاطعیت می‌فرمودند که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»؛ بنابراین توکل برخداوند کلید غلبه بر همه مشکلات و اضطراب ها است.

بازتاب اجتماعی اضطراب

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بازتاب اجتماعی اضطراب را این گونه توصیف کرد: به عنوان نمونه از جمله بازتاب‌های اجتماعی اضطراب در زمینه مالی می‌توان به رباخوری که بسیار در سرنوشت سلامت روحی جامعه نقش دارد و از جمله بازتاب ها در زمینه خانواده می توان به ازدواج سفید، طلاق عاطفی و بسیاری از فسادها و خیانت‌ها اشاره کرد.

وی افزود: اگر مسؤولان می‌دانستند که ولایت فقیه جزء اصول دین بوده و اطاعت از آن از واجبات شرعی است، همه اختلافات میان سران کشور از بین می‌رفت؛ اگر اعتقاداتشان درست بود که هم‌اکنون این همه اختلاف وجود نداشت، چراکه آن وقت همه زیر چتر رهبرمعظم انقلاب گرد می‌آمدند و ایشان نظرات و پیشنهاداتشان را تدبیر می کردند.

اضطراب ناشی از ضعف در اعتقادات

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی آملی با اشاره به اینکه اضطراب ناشی از ضعف در اعتقادات است، ابراز داشت: شهید بهشتی گفت «إن الله یدافع عن الذین آمنوا»، شما «الذین امنوا» را درست کنید، خداوند از «یدافع» کم نمی‌گذارد؛ بر این اساس اصل اعتقادات باید مهندسی شود تا انسان شامل امدادهای غیبی پروردگار شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: راه درمان همه استرس ها و اضطراب ها این است که انسان دیدگاه توحیدی داشته باشد؛ طلاب و روحانیون باید روی منبرها به استحکام عقاید مردم بپردازند و از پرداختن به امور سطحی دین پرهیز کنند، چراکه دنیا مدرن شده و به تبلیغ نوین احتیاج دارد.

منبر، نهضت سوادآموزی نیست که یک مسأله روی آن تکرار شود

وی در پایان با بیان اینکه منبر، نهضت سوادآموزی نیست، یادآور شد: مبلغان باید مردم را به سوی استحکام بنیه اعتقادی رهنمون شوند، همچنین فیلم ها، سریال ها، نوشته ها و غیره باید به گونه ای باشد که بنابه فرموده علامه حسن زاده آملی، ریشه درخت ایمان مردم را به خوبی آبیاری کند، نه اینکه تنها شاخ و برگ آن را خیس کرده و از ریشه غافل باشد تا جایی که شاخ و برگ آن بخشکد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات