۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۱۲۰۶۴
معاون تبلیغ حوزه های علمیه:

غرب از شعار «در رفتار هم دخالت نکنیم» پشیمان شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی گفت: در اروپا و آمریکا سال ها بر این طبل کوبیده اند که کسی در کارهای شخصی افراد دخالت نکند و این را به یک هنجار تبدیل کرده اند، اما امروز پشیمانند.
محمدحسن نبوی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در زمینه دفاع از نوامیس مردم افزون بر اینکه یک فریضه است، یک وظیفه فردی و اجتماعی نیز هست، گفت:‌ غرب با رویکرد اومانیسم‌محور درصدد اصالت دادن به خواسته و لذت های فردی است، یعنی اصل بر تمایلات، شهوات و خواسته های فردی است و تا زمانی که در تعارض با خواسته های دیگران نباشد و تمایلاتشان را با خطر مواجه نکند، کسی حق دخالت در آن را ندارد.

نتیجه جدید غرب؛ گسترش نظارت همگانی

معاون تبلیغ حوزه های علمیه ادامه داد: در اروپا و آمریکا سال ها بر این طبل کوبیده اند که کسی در کارهای شخصی افراد دخالت نکند و این را به یک هنجار تبدیل کرده اند، اما هم اکنون به این رسیده اند که باید نظارت همگانی در جامعه شان گسترش داده شود، به عنوان مثال جلوی رفتار ناشایست برخی افراد همانند کتک زدن همسرشان در خانه توسط همسایه ها گرفته شود.

اسلام، پیشتاز عرصه های اجتماعی

وی با اشاره به اینکه اسلام از از همان اوایل ظهورش،‌ نظارت همگانی را از طریق امر به معروف و نهی از منکر پیگیری می کند، ابراز داشت:‌ مردم نباید نسبت به اعمال و رفتار دیگران بی تفاوت باشند، چراکه اگر باب امر به معروف و نهی از منکر بسته شود، تربیت مختل شده و با پیامدهای ناگواری رو به رو خواهیم شد.

امر به معروف با زبان نرم

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی خاطرنشان کرد: انسان آمر به معروف باید در نظر داشته باشد که هرگاه شرایط امر به معروف محقق شد، آن را اقامه کند و از همان ابتدا هم نباید با خشونت این کار را انجام دهد، بلکه با زبانی خوش و نرم شخص را به ارزش های دینی امر، یا از رذائل اخلاقی نهی کند.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به آیه شریفه «قولوا للناس حسناً» عنوان کرد: روحانیون از این اصل باید به نحو احسن استفاده کنند و با خوش اخلاقی، مردم را به سوی ارزش های دینی ترغیب و تشویق کنند و در عین حال با قاطعیت به وظایف خود  در قبال دیگران عمل کنند و آنها را با مهربانی و صحبت های مستدلّ از رذیلت های اخلاقی دور نگاه دارند.

رسانه ها عملکرد حزبی نداشته باشند

وی رسانه ها را محل ترویج و گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد و بیان داشت:‌ رسانه ها باید از ظرفیت های خود در جهت نشر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر استفاده کامل برده و از جناحی عمل کردن بپرهیزند، چون هنگامی که کارکرد جناحی پیدا کنند، دیگر کارهای خوب و پسندیده را هم مذمت می‌کنند و سبب تشویش اذهان عموم می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی در پایان یادآور شد: رسانه ها باید در عملکرد خود جانب عدالت را رعایت کنند و جلوی تضعیف فرهنگ دینی را با مذمت رفتارهای ناپسند بگیرند و در نقطه مقابل هرکجا تلاشی در جهت احیای فرهنگ دینی مشاهده کردند را تحسین کنند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات