۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۵۱۱۹۵۴
نماینده ولی فقیه در قزوین:

کرامت، بهترین میوه شجره طیبه تقوا است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بهترین میوه شجره طیبه تقوا را کرامت دانست و گفت: وقتی که میوه کرامت بر شاخساران شجره طیبه تقوا به بار نشست این کرامت ام الملکات فضائل اخلاقی می‌شود و تمام فضیلت‌ها و خوبی‌ها از این کرامت نشات می‌گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امام‌زاده اسماعیل قزوین برگزارشد با اشاره به تخلق انسان به اخلاق کریمه افزود: انسان با نقش بازی کردن و بخشنامه اجرا کردن نمی تواند صاحب اخلاق کریمه شود.

وی در ادامه افزود: در بحث اخلاق گاهی اوقات انسان یک کتابی را در عرصه اخلاق مطالعه می‌کند اما باید ببیند آیا اخلاق عملی او در زندگی تغییر پیدا می‌کند یا هیچ تغییری نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان اینکه اخلاق یک نوع رشد و بالندگی و پرورش است اظهار کرد: وقتی که راجع به اخلاق صحبت می‌کنیم اگر به طور حقیقی بخواهیم به اخلاق کریمه متخلق شویم باید از عقیده شروع کنیم وقتی عقیده محکم شد عبادت‌های ما معنادار و حقیقی می‌شود وقتی عبادت حقیقی شود تقوا پدیدار می‌شود و به دنبال آن دل انسان نورانی می‌شود.

وی در ادامه بهترین میوه شجره طیبه تقوا را کرامت دانست و ابراز کرد: وقتی که میوه کرامت بر شاخساران شجره طیبه تقوا به بار نشست این کرامت ام الملکات فضائل اخلاقی می‌شود تمام فضیلت‌ها و خوبی‌ها از این کرامت نشات می‌گیرد و وقتی که چراغ کرامت در درون انسان روشن شود هر چیز بدی هم از وجود انسان دور می‌شود یعنی ملکات فضائل اخلاقی در انسان پا می‌گیرد و رذائل اخلاقی از جان انسان دور می‌شود.

این مفسر قرآن در ادامه با بیان اینکه فضائل و رذائل اخلاقی مصادیق حق و باطل هستند تاکید کرد: قرآن کریم فضیلت است هم محتوا و هم سیر و مسیر و شیوه نزول آن با حق آمیخته شده است پیامبر هم خلقش قرآنی است بنابراین هم قرآن و هم پیامبر گرامی اسلام حق است حق در هر صورتی استوار و محکم است و تزلزل در آن راه ندارد اما باطل نابود شدنی و از بین رفتنی است.

وی در ادامه با اشاره به آیه جامعی پیرامون مبنای اعتقادی، عبادی و رفتاری تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 177 سوره بقره می‌فرماید نیکی آن نیست که شما به سمت مغرب و مشرق روی کنید و به این و آن خود را جهت دهید و وابسته به شرق و غرب باشید بلکه نیکی آن است که به عالم غیب و فرشتگان الهی و کتاب‌های نازل شده از جانب خداوند ایمان داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به انفاق مال در راه خداوند متعال ابراز کرد: انفاق خود نوعی عبادت خداوند است به این صورت که انسان نیت می‌کند مقداری از مال خود را به خاطر محبت نسبت به خداوند انفاق می‌کند نخست به نزدیکان نیازمندش رسیدگی می‌کند سپس این مال را به یتمیان و مساکین می‌رساند و یا مال خود را به انسان در راه مانده و آنهایی که نیاز خودشان را با سوال و درخواست طلب می‌کنند عطا می‌کند.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین عهدهایی که انسان باید به آنها وفادار باشد عهود اعتقادی و عبادی است در یکی از عهدهای خداوند با انسان آمده است که ای انسان من فجور و تقوا را در وجود تو قرار داده‌ام صفحه دلت را مطالعه کن و گذری به وجود اسرارآمیز خودت داشته باش من تمام خوبی‌ها و بدی‌ها را در جان تو تعریف کرده‌ام و ضمیر تو با آنها آشنا است از این رو به خوبان عالم عشق می‌ورزد و از بدان عالم بیزار و ناراضی است./۲۰۲/۸۷۳/ب۱

ارسال نظرات